h1

Styleislam

28 augusti 2010

Måste skriva några ord om en hemsida som jag råkade förbi för ett halvår sedan. Jag la ut den på Facebook och rekommenderade mina elever med muslimsk bakgrund att titta på sidan. Jag fick några glada tillrop, en tjej hade saknat denna typ av webbplats länge. Men vad är det då? Jo en webbutik som säljer kläder med muslimska tecken och texter. Webbplatsen heter Styleislam och har texxter som: ”I love my prophet”, ”Jesus – Muhammad, brothers in faith”, ”Terrorism has no religion” Kolla själv på Styleislam.

Men varför skriver jag om detta? Givetvis för att det finns många muslimska underbara människor, inte minst unga, som saknar en tillhörighet. Tron är stark och identiteten ännu starkare. Vem är jag? Liksom hos Islam är budskapet hos Styleislam bra – tro, fred och broderskap. Man kommer långt på att respektera människor och intressera sig. Och för mig är det viktigt att känna att mina vänner med muslimsk bakgrund känner sig trygga i sin identitet och växer som människor. Man ska aldrig underskatta budskapet på en t-shirt eller en hoodtröja.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete.

2 kommentarer

  1. Önskar att det fanns fler som du Johan. Och visst finns det fler, men hur uppmuntra dem att göra sina röster hörda?


  2. Tack Kersti!

    En försöker så gott en kan…

    Jag tror att det är viktigt att lyfta fram vad som är viktigt i livet och hitta en balans. Det är många som i dagens samhälle har svårt att hitta denna balans, många måsten och krav på människor idag. Tack och lov har jag en familj som är enkel och som stödjer mig. Enkel i den bemärkelsen att det inte finns så många ”hang ups”. Det gäller att följa sitt hjärta och inte karriärsmöjligheterna.

    Ha det bäst!

    Johan



Kommentera

