h1

Läxhjälp

29 augusti 2010

Dagens (29/8) fokus i Dagens Nyheter handlar om läxhjälp. En rad privata företag har startat läxhjälp, det visar sig vara en guldgruva. Företagen omsätter många miljoner kronor. Inget konstigt med det, finns det en marknad är det alltid någon duktig entreprenör som är där för att tjäna pengar. För man ska inte underskatta vikten av att tjäna pengar, det har en del gjort och ibland med förödande konsekvenser. Hela samhällen har gått under för att några tyckte att de gjorde lite viktigare jobb, eller jobbade mer, så de borde få lite mer betalt. Med ojämlikhet och mutor som följd. Sovjet hette landet! En del människor, ganska många faktiskt, drivs av möjligheten att tjäna mer och mer pengar. Antingen för egen del eller för sitt för privata företags del. Underskatta inte pengar som drivkraft.

Men är det inte något fel om privata företag tjänar pengar på läxläsning? Att de gör ett bra jobb eller att de behövs ifrågasätter jag inte. Skulle de inte behövas skulle de inte finnas. Skulle de göra ett dåligt jobb skulle de försvinna. Men varför finns detta behov över huvudtaget? Är det inte ett misslyckande från skolan? Ska inte skolan se till att läxhjälp finns?

Det finns inget självändamål att ha läxor för läxornas skull, men läxor kan vara bra. Repetition är kunskapens moder och många elever behöver repetera. Kunskapen behöver sjunka in, landa, sätta sig. Kanske kommer du själv ihåg någon gång när du har pluggat hårt inför ett prov eller tenta, då repetitionen har gjort att du först varit så full med kunskaper att du trott att du tappat bort hjärnan. Sen landar allt och du verkligen kan det som ska kunnas. Alla ni som tentapluggat, med fokus på förståelse (inte faktainpluggning) vet vad jag pratar om. Då är det bra med läxor och läxhjälp. Men är det inte så att skolan ska tillhandahålla läxhjälp? Jag tycker det. Jag tycker att alla skolor skulle ha läxhjälp i anslutning till skoldagen.

Anledningen är givetvis att alla föräldrar och hem inte kan hjälpa sina barn med läxorna. Jag vet själv från min tid i Jordbro att det var många föräldrar som hade svårt att hjälpa sina barn, t.ex. med matematiken i årskurs 9 eller NO- och SO. Det kan vara riktigt svårt, dels kan det vara länge sen föräldrarna själva gick i skolan och dels kan det vara så att föräldrarna inte själva var duktiga i skolan. Här måste skolan ta sitt ansvar. Problemet med de privata läxläsningsföretagen är att de som har pengar kan köpa hjälp till sina barn. Men alla andra då?

Mina två pojkar går på Engelska skolan i Gubbängen, där erbjuds det en timmes läxläsning varje dag. Det är fritt att gå dit, men det finns på schemat i anslutning till skoldagen. Det innebär att eleven kan gå dit, göra sina läxor, få hjälp och slippa ta med sig skolarbetet hem. Detta ska vi se till att pojkarna går på, så slipper läxorna bli ett konfliktområde som DN-artikeln tar upp. För jag tror att det i många hem bråkas en hel del om att barnen inte gör sina läxor.

På Vikingaskolan har vi haft läxläsning två gånger i veckan. En dag har pensionärer genom organisationen Röda korset hjälpt eleverna med läxor. Det har fungerat jättebra. Den andra dagen har några av mina gamla elever, förra året i årskurs 9, hjälpt till med läxorna. Detta har varit populärt och vi kommer jobba vidare i år med dem. Det är tre mycket duktiga elever, som nu börjat första året på gymnasiet som hjälper våra elever. Poängen med dessa ungdomar är att de dels kan fungera som förebild och dels har t.ex. matematiken i färskt minne. Jag kan verkligen rekommendera alla ni som läser detta att använda äldre elever. Resultatet blir jättebra. Givetvis betalar vi eleverna för det jobb de gör. På sikt kanske vi  på Vikingaskolan kan få hjälp av våra egna elever, alltså de som har gått vidare till Söderbymalmsskolan och går i 9:an?

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

4 kommentarer

  1. Jag har läxhjälp med mina elever varje vecka. Men jag har inte tänkt på att jag kan ta ”mina” gamla elever till läxhjälpare. Jag skall genast ta FB kontakt med dem och höra efter hur många som kan tänka sig. Tack för förslaget Johan!
    PS: Hur betalar ni era gamla elever?


  2. Hej Pippi!

    Vi betalar ut en summa varje månad, eller efter ett par månader, direkt på deras bankkonto. Vi har vid några enstaka tillfällen givit dem kontant betalning, men det har berott på ifall vi haft en kontantkassa.


  3. Bra förslag ! I mitt nuvarande arbetslag åk 4 har vi lärarledd läxhjälp varje tisdag. På onsdagar kommer Röda korset och hjälper till med läxorna.


  4. […] ”Läxhjälp”, inlägg på Johan Kants Blogg, av Johan Kant, biträdande rektor Vikingaskolan, Haninge -https://johankant.wordpress.com/2010/08/29/laxhjalp/ […]



Kommentera

