h1

Rättsskandal

30 augusti 2010

För några veckor sedan fick jag höra något som gjorde mig upprörd. En god vän till mig har en bror vars svärfar hade blivit häktad, misstänkt för mord på sin fru. Mannen ifråga är 70 år, har varit gift länge och skulle enligt min vän aldrig någonsin kunna göra en annan människa illa. Men i de lugnaste vattnen påtalade jag. Aldrig svarade min vän. Aldrig någonsin skulle denna mysfarbror vara kapabel till mord, eller för den skull våldsbrott.

Paret var på sitt landsställe i skärgården. Hade varit hos grannarna, kom hem och gick och la sig. På vägen in hade kvinnan snubblat och fått blåmärken på benen, något som senare skulle vara några slags bevis för misshandel. På morgonen vaknade inte kvinnan och mannen kontaktade 112. Senare dundrade sex poliser in i parets hus och grep mannen skäligen misstänkt för dråp/mord på sin fru.

Den 70-årige mannen sattes i häkte. Polisen förhörde mannen, parets dotter, parets son och parets grannar på landsstället. Polisen gjorde brottsplatsundersökning. Enligt min vän hade alla intygat att den 70-årige mannen var en fridfull man, som aldrig någonsin hade varit aggresiv eller brukat våld. Dessutom hade mannen aldrig figurerat i något brottsligt sammanhang. Ändå valde åklagare Carina Maxson att hålla honom häktad i nästan tre veckor. Isolerad från omvärlden, fick inte träffa sina barn, fick inte möjlighet att på riktigt sörja sin fru. Snacka om Kafkaliknande situation. När obduceringen av den döda kvinnan var klar släpptes mannen.

Vad trodde åklagare Carina Maxson att den 70-åriga mannen skulle göra? Röja undan de bevis som polisen hade missat? Fly utomlands? Gå loss och mörda någon annan? Fy fan vad förbannad jag blir. Jag har träffat jurister som Carina Maxson och de ska till varje pris sätta dit folk. Min syster är jurist (verkligen inte en sådan jurist) och jag har haft diskussioner med hennes juristkompisar, även om det är ett tag sen jag senast gjorde det. Ett skrämmande scenario där människan över huvudtaget inte beaktas. Lagen ska följas till varje pris, gärna göra den hårdaste tolkningen av lagen. Lite som anställningskravet för att få jobb på Migrationsverket. Men i detta fall verkar Carina Maxson gått lite väl långt i sin iver. Tre veckors häktning på skäliga misstankar är lite väl länge.

Mina tankar går till den 70-åriga mannen och hans familj. De måste verkligen ha fått sig en tankeställare när det gäller det svenska rättssamhället. Jag hoppas verkligen att mannen stämmer staten och får ut ett fett skadestånd, som i slutänden du och jag får betala. För det är skattemedel som går åt att oskyldiga människor behandlas på ett vidrigt sätt. Jag hoppas också att åklagare Carina Maxson får en varning av överåklagaren för sitt icke professionella agerande.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

3 kommentarer

  1. Det där låter ju helt galet. En viktig information som man inte får veta i din historia är ju vad som stod i obduktionsprotokollet. Om det där drogs en slutsats att det måste varit något form av våld så kanske var det därför personen häktades. Men annars är det väl ett bra exempel på vad rättsosäkerhet är i verkligheten. Brukar ibland tycka det är svårt att förklara för eleverna. Även om det är självklart för mig kan det då ibland vara svårt att förklara ett sådant begrepp.


  2. Enligt min vän som har talat med mannens två barn har de inte fått reda på vad det stod i varken det första obduktionsprotokollet och det slutgiltiga obduktionsprotokollet. Detta är helt galet. Jag kan också tycka att om det vore så att mannen efter första obduktionen (innan vidare undersökningar) hade blivit sannolikt misstänkt, då hade fortsatt häktning varit på plats. Men nu var det inte så och man kan fråga sig vad åklagaren trodde att en 70-årig gubbe, som aldrig tidigare varit inblandad i någon brottslig verksamhet, heller ej våld, skulle ha gjort om man släppte honom. Detta är konstigt.


  3. Sorglig berättelse, först avlider hans fru och sedan blir han misshandlad rent rättsligt.



Kommentera

