h1

Seminarieundervisning

05 september 2010

Som en del kanske har uppmärksammat har jag jobbat med en bok. Egentligen började jag med boken för två och ett halvt år sedan, men eftersom jag är småbarnsförälder till tre barn, har mycket på jobbet, har det inte funnits tid att jobba med boken kontinuerligt. Det sista halvåret har jag i alla fall jobbat på, tagit ut semesterdagar och fått fram ett manus. Detta manus är ute hos några gamla lärarkollegor som granskar det jag skrivit. Sen får vi se vad som händer, men ett förlag och redaktör finns.

Idén kom till efter att jag följt den pedagogiska debatten i media. Kan alla elever klara av att nå målen? Varför kan inte alla elever läsa? Varför är det så många elever som inte klarar sina betyg? Jag har under mina år som lärare lyckats få de flesta elever att klara godkända betyg, se min betygsredovisning lägst upp till höger på bloggen. Ändå kan de flesta eleverna väldigt lite när de kommer till Jordbromalmsskolan. Exempelvis är det många som inte vet vad demokrati är, vilka väderstrecken är, eller också kan de inte läsa flytande.

Jag har haft en metodik som jag jobbat efter i alla år och som jag kallar för Seminarieundervisning. Boken kommer att handla om den metodik jag använder och hur jag jobbar. Jag kommer också problematisera skolan och dess komplexa värld. Förhoppningsvis kommer boken ut i höst, kanske i vinter. Det ska bli spännande att få dela med sig av sina lärarerfarenheter.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

4 kommentarer

  1. Johan!
    En spännande julklapp!
    Kanske en julklapp till alla inom skolan i Haninge kommun?


  2. Hej Pia!
    Det vore roligt, men det tror jag knappast. Boken är inte helt politiskt korrekt och när jag går igenom läget i skolsverige får många kritik av mig – välförtjänt javisst, men det spelar ingen roll.

    Men det vore kul om boken blev uppskattad av någon, du får väl lobba för att eran skola ska köpa in den, eller nåt…..


  3. Jag ser också fram emot din bok. Du tar upp viktiga frågor i dina bloggar. Härligt med skolfolk som vågar sticka ut lite också. mvh Odd


  4. Tack Odd!

    Vi får se hur boken blir mottagen. Dels är det själva metodiken boken handlar om och dels är det en genomgång av hur skolan generellt fungerar, med betygsystem, Skolverk och lärarutbildning. Denna del kommer nog bli ett hallå kring, för jag sparar inte på krutet. Men som du skriver, det finns en del saker som borde lyftas upp till ytan och diskuteras.

    Johan



Kommentera

