h1

Skolinspektionens kritik

16 september 2010

Idag (16/9-10) släppte Skolinspektionen en rapport om kvaliteten i Svenska skolan. Denna rapport var tråkig läsning, men inte förvånande. Många gånger har jag under årens lopp påtalat svensk skolas brister. Jag har inte läst rapporten, bara hört den recenseras i radio. Jag återkommer senare kring rapporten, vill bara förmedla lite av det jag hört i P1 och på nyheterna.

Enligt vad redogjorts för på radion har Skolinspektionen gjort besök på 1000 skolor i Sverige och kunnat konstatera stora problem i skolan. Exempel på problem som tas upp är att lärare inte startar sitt arbete i kursplanerna, lärare som utgår från läroboken, lärare som inte kan göra en bedömning, lärare som gör orättvisa bedömningar med mera.

Detta har pågått under många, många år, så jag är faktiskt inte förvånad, men det är bra att detta kommer upp till ytan. Men tänk er, kaosen i skolan har pågått i 10-15 år. I alla fall om man följer media.

När jag hör kommentarerna på radio blir jag både förvånad och skrämd. I morse i P1 var Eva-Lis Sirén i studion – katastrof! Maken till platt fall kan man leta efter. Det fanns inte ett uns till ödmjukhet eller vilja att ta till sig vad Skolinspektionen rapporterat. Tack och lov var programledaren mycket bra, han drog tillbaka Sirén till frågeställningen hela tiden då hon ursäktade sig och kom ifrån ämnet hela tiden. Det var fel på alla andra och att lärarna inte hade rätt förutsättningar och så vidare. Inte ett uns till att diskutera kvaliteten i läraryrket, där lärare har ett eget ansvar att sätta sig in i styrdokument. Detta måste diskuteras så att läraryrkets status stärks. Jag tror att jag måste börja granska Eva-Lis Sirén och Lärarförbundet så ska jag återkomma med fler ord, tankar och observationer.

I samma program uttalade sig en lärare på högstadiet. Hon hade inga som helst förslag eller tankar på det som Skolinspektionen tagit upp. Hon menade att det var ett problem att elever som inte klarat målen i årskurs 4 inte nådde målen i årskurs 8. Hon sa att det var omöjligt arbete att få dem till godkända betyg. Vilken inställning. Det är helt klart att denna kvinna inte hade metodik eller idéer att möta elever med skolproblem.

Idag på kvällen uttalade sig en lärarstudent från lärarutbildningen på Stockholms universitet. Studenten menade att problemen beror på att skolan är så dålig på specialpedagogik. Som om merparten av eleverna behöver specialundervisning? Jag förstår inte varför denna kvinna får uttala sig över huvudtaget. Hon har redan blivit ideologiserad av lärarutbildningen, utan att ha erfarenhet av lärararbetet i klassrummet.

Jag tycker det är dags att ha ett storforum kring skolan och därefter ta beslut om vad som ska göras och vem som ska göra det. Detta bör göras med politisk konsensus och med skolmyndigheter och lärarfacken. Tydliga kriterier, tydlig ansvarsfördelning, tydlig uppföljning och ANSVAR! Här behöver Lärarförbundet skärpa ihop sig, men självklart ska de vara med och diskutera och påverka den framtida skolan.

Jag återkommer med Skolinspektionens rapport och med en titt på Lärarförbundets syn på skolan i framtida blogginlägg.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Advertisements

5 kommentarer

  1. Jag är inte förvånad. En av sakerna som kritiseras är att lärarna inte kan sina kursplaner och undervisar i ämnen som de saknar utbildning i. Hur kommer man tillrätta med detta problem? Är det inte rektorns ansvar att förvissa sig om att personalen har rätt kompetens. Ska de inte ha fortbildning om de åläggs undervisa i ämnen som de inte är utbildade i?


  2. Jo Odd, det är verkligen rektors ansvar. Jag kan säga att på Vikingaskolan finns det ingen koll på vem som är relevant utbildning. Jag upptäckte bland annat att en kvinna som jobbat som lärare i 10 inte hade tagit examen, det fattades poäng för henne. Ändå har man låtit henne jobba på. Alltså nollkoll från tidigare skolledningar och så här ser det ut över allt är jag övertygad om.


  3. Skall bli spännande att läsa fortsättningen. För i dag håller jag fullständigt med dig 😉


  4. Situationen är mycket allvarligare än vad någon vill tillstå. Grundskolan är som en upplöst Karl-Jonahsvamp i den blöta höstskogen. Man kan knappt se att det var en Karl-Johan en gång. Denna grova metafor täcker dock inte allt. Det finns fortfarande motståndsfickor, Haninge kommun t ex. – fast Robert Nord envisas med att inte kritisera friskolesystemet. Talade med skolpolitiker i Uppsala häromdan. De känner knappt till att Haninge är speciellt. Skygglapparna sitter hårt. Prestigelåsningar och gamla käpphästar håller fortfarande ett fast grepp om de flesta.


  5. Knut!
    Robert Noord är bra, men han är en skolad yrkespolitiker som vill göra karriär. Det innebär att han inte kritiserar friskolor, inte bra utifrån hans personliga plan. Däremot tar han upp en viktig sak och det är att man ska följa upp resultatet noggrannare när det gäller friskolor.

    När det gäller att är värre än vad många vill tillstå är det precis som du skriver. Men tyvärr är det så att alla har gått i skolan någon gång och har en bild över vad skolan är. Det innebär att de tror att skolan ska fungera på ett visst sätt, detta gäller även lärare. Men både du och jag vet att om vi skulle ha engagerade och duktiga lärare på alla positioner, kryddat med en duktig och drivande skolledning så skulle vi få en helt annan skola än idag. Bra skolexempel är idag detsamma som engagerade och bra lärare, inte att det är ett helt system som fungerar bra.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s