h1

Hur är det att vara rektor?

19 september 2010

Ganska ofta får jag frågan hur det är att vara biträdande rektor. När det är någon jag inte har ett nära förhållande till säger jag bra och sedan är det inget mer att prata om den saken. Däremot om det är en nära vän, eller någon som jag känner väl, tenderar jag att inte svara direkt. Vid ett flertal tillfällen har jag upprepat frågan högt för mig själv, känt på frågan, tänkt efter länge innan jag har svarat. Ja hur är det att vara biträdande rektor?

Det är inte enkelt att svara på. När jag var lärare gick jag till jobbet varje dag under 9 års tid och kände glädje. Även när det var konflikter som jag var inblandad i, med rektorer och lärarkollegor kände jag glädje att gå till jobbet. Jag reflekterade emellanåt kring detta och kände mig lycklig över att ha ett jobb som var så roligt.

Med rektorsjobbet är det något annat. Jag har vid flertal tillfällen känt att jag  vill vara hemma och på jobbet känner jag inte samma lycka. Men tänk nu inte att jag inte vill jobba som rektor, för det vill jag, vill bara problematisera det hela lite. Jag har en fantastisk chef i Anna, en sådan bra chef har jag aldrig tidigare haft och då har jag jobbat i många år och i många branscher. Jag har ett nära och mycket bra samarbete med vår intendent Michael och vi tre fungerar oerhört bra ihop. Medarbetarna på Vikingaskolan är bra och jag känner ömsesidig respekt för dem. Kort sagt, jag trivs bra på jobbet.

Jag valde att bli biträdande rektor för att jag vill förändra, jag vill påverka. Jag gjorde så gott jag kunde på Jordbromalmsskolan, men om inte rektorn har samma vision som du går det inte att förändra, även om jag fick igenom en hel del. Jag har försökt att förändra genom politiken, men tröttnade på hur systemet fungerar. Så när Anna frågade mig och jag sökte jobbet på Vikingaskolan var det för att förändra och påverka. Jag har bevisat på Jordbromalmsskolan att man kan lyckas med mer eller mindre alla. Jag, Anna och Michael ska bevisa att Vikingaskolan kan bli en av Stockholm läns bästa skolor, kanske till och med en av Sveriges bästa skolor. Jag skriver denna blogg för att sprida mina idéer och försöka påverka. Jag har klart ett manus till en bok som handlar om skolan och hur man kan lyckas. Jag drivs av en idé att alla elever kan nå fullständiga betyg när de lämnar år 9.

Men varför känner jag då som jag gör? Självklart handlar det om eleverna. En hårt kämpande lärare som har fått eleverna att lyckas känner oerhörd tillfredsställelse. Dessutom får du som lärare mycket bekräftelse av eleverna, ju mer de lyckas desto mer cred får du. Det är samma typ av bekräftelse en skådespelare får, du blir hyllad och du går på moln. Lärarjobbet är ett mycket krävande arbete, du måste ha hjärnan påslagen konstant och vara observant hela tiden. Hela tiden på tå. Rektorsjobbet är också ansträngande, fast inte på samma sätt. I och med att jag använde mig själv så mycket som exempel och jag gestaltade situationer i klassrummet blev jag inte bara fysiskt trött, jag blev psykiskt sliten och trött på mig själv emellanåt. Men kärleken från eleverna gav mig energi.

Jag älskade att vara lärare och jag älskade mina elever. Saknade är stor, men nu är jag i en annan del av min yrkeskarriär. Jag ska lyckas och jag ska kämpa och jag ska förändra, om inte i hela Sverige, åtminstone på Vikingaskolan.Varför? Jo för att alla elever ska få rätt till den utbildning de enligt läroplanen har rätt till. Kunskapsrätten!  Det är faktiskt ganska bra att vara biträdande rektor också, inte lika känslosamt, men ändå ett viktigt jobb att utföra. Sen får jag ju hoppa in och vicka ibland och det är som vanligt jätteroligt. Då får jag elevkontakt, även om det är ganska unga elever.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste jobb!

3 kommentarer

  1. Tack Johan!
    Tack för att du VILL KAN och VÅGAR. Blir varm i mitt lärarhjärta, en kall dag som denna.


  2. fan johan, skulle man haft dig som lärare skulle man inte blivit buse* Inte lika jävligt i vart fall! (:


    • Tack!



Kommentera

