h1

Hur vet vi att eleverna kan?

23 oktober 2010

Jag hade en diskussion för några veckor sedan med några kollegor. Jag frågade: ”Hur vet man att eleverna kan det de ska”? ”Det ser man på engagemanget” sa mina kollegor. ”Alltså i början av ett arbetsområde arbetsområde är ungarna nyfikna, men när man har jobbat ett tag blir de engagerade, det syns liksom i ögonen”. ”Men hur vet man att den och den och den eleven kan”, fortsatte jag. Kollegorna hade inget svar på det.

Jag har börjat undervisa i NO. Två pass i veckan och det är superroligt. Hur mycket har jag inte saknat att undervisa och även fast de är unga elever är det roligt. Jag får mycket energi av det och känner glädje, för trots att jag har kommit hem efter jobbiga arbetsdagar denna vecka och varit helt slut, har jag varit glad. Undervisningen ger mig mycket glädje! I går hade eleverna prov. Och intressant var det. En elev kunde inte svara på en fråga. Jag bad honom då lämna in provet, läsa texten i läroboken, komma och hämta provet igen och sedan svara på frågan. Tre gånger läste han texten och vid ett tillfälle förklarade jag för honom omständigheterna kring provfrågan – ändå kunde han inte svara på frågan. Varför? Efter diskussion med eleven och dennes mamma kunde jag konstatera att problemet var studieteknik och mekanisk läsning, eventuellt mekaniskt inlärning. Detta kommer jag givetvis åtgärda, för eleven är vaken och alert, kommer inte ha några problem i skolan. Men åter igen: Hur vet vi att eleven kan?

Fokus i skolan ligger generellt på utlärt, det vill säga vad det står i läroplaner, kursplaner, böcker och vad lärare pratar om på lektioner. Väldigt lite fokus ligger på inlärt, det vill säga vad det är som eleverna verkligen kan. ”Men det där har vi ju gått igenom, det borde eleverna kunna”, kan vi höra ofta i skolans värld – tecken på att läraren har fokus på utlärt. Men det kan faktiskt vara så att eleven tänker på annat på lektionen, inte läser sina läxor, lär sig fel, läser inte tillräckligt bra med mera, med mera. Och det enda sättet att komma åt detta är att som lärare ha fokus på inlärt. Men hur? Enklaste sättet är att ha individuella skriftliga läxförhör eller prov. Så enkelt är det, enda garantin för att jag får med mig alla. Då kan jag också åtgärda alla de problem som eleven har och hjälpa dem att komma vidare. Om jag inte gör detta – hur ska jag veta? Det går inte att veta.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets absolut viktigaste jobb!

4 kommentarer

  1. Det är väl inte riktigt allt som går och ta skriftligen och verkligen inte alla elever som kommer till sin rätt skriftligen. Det går förstås att kolla saker muntligen som ett komplement men det finns förstås svårigheten att göra det inför gruppen och ofta är det svårt att hinna med annars.


  2. Det är klart att det kan vara svårt att labba och slöjda skriftligen, men teoretiska ämnen, där kan man jobba med skriftlig examination.


  3. Jag håller med dig Johan. Men jag tycker också att jag kan få syn på elevernas kunskap då de samtalar (om ämnet eller i förhållande till) med varandra eller med mig, enskilt och i grupp.Det ena får inte utesluta det andra, för då kommer jag som lärare inte längre ha kunskapen om vad mina elever kan.Jag måste också som lärare ha kontroll på att kunskapen inte är nu, utan att den är för alltid och i en utveckling.


  4. Det kan vara mycket svårt att hålla reda på vad alla elever i en klass säger, samtidigt som man ska hålla reda på vilka mål de ska uppnå. Det är också svårt att lyssna in sig på att de verkligen förstår det de ska förstå, eftersom det ställer krav på mycket tid.

    Också svårt att veta hur mycket eleverna har lärt sig vid en gruppredovisning. Detta är inte enkelt och lämnar mycket kvar att önska. Därför använder jag mig alltid av läxförhör och prov, kompletterar med muntliga uppgifter.



Kommentera

