h1

Ny krönika

01 november 2010

För några månader sedan fick jag en förfrågan av redaktören på FIB/kulturfront om jag kunde tänka mig att skriva en krönika. Knut Lindelöf, som redaktören heter, har även skrivit en bok som jag recenserat på denna blogg i somras. Det var under dessa omständigheter vi fick kontakt.

Nu har jag äntligen fått ur mig en krönika, mitt livs första. Vet inte om det blev så bra, behöver nog träna en del på denna skrivform, men innehållet är intressant. En till synes ”hopplös” kille som tack vare att läraren bekräftar honom som ”en duktig skolpojke” tar på sig en annan identitet än bråkstaken. Barn är lätta att påverka och med finurlig pedagogik, en hel del kärlek och värme, samt tydliga kunskapskrav kan man nå långt med de flesta. Det vet jag av egen erfarenhet.

Hur många gånger har jag inte peppat elever som har haft fokus på annat än skolarbetet? Många gånger! Och egentligen vill alla, men det finns så många olika orsaker till att de inte gör som läraren säger. En ganska vanlig anledning är att de inte förstår det de ska göra och förstår de inte blir det jobbigt och blir det jobbigt är det lättare att störa andra än att jobba järnet för att förstå. Här krävs envetet, långsiktigt och tålmodigt lärararbete och inte släppa eleven. Ligga nära!

Läs gärna min krönika på FIB/kulturfronts hemsida

Vi hade en gemensam arbetsdag på Vikingaskolan idag. Jag tycker att det var väldigt lyckat och även personalen verkar ha tyckt det var bra. På förmiddagen kom  Majken Ekstrand, gymnasielärare i engelska och svenska, till oss och höll ett seminarium kring skillnaden mellan utlärt-inlärt, processmål-resultatmål, hur och varför man ska hålla rätt på vad eleverna kan. Majken använde Smartboard och fick igång personalen bra. Majken som jobbar på yrkesprogram på gymnasiet visade flera elevexempel på vad som händer om man inte håller rätt på att eleverna lär sig det de ska. Jag kan varmt rekomendera Majken Ekstrand som en duktig föreläsare och en god inspiratör till både grundskolan och gymnasiet. Jag kan förmedla kontakten om någon vill.

På eftermiddagen såg vi en bra film ur serien: ”Barn av sitt språk” (UR). Det förhållningssätt dessa lärare har och tanken med hur de använder sig av litteratur är underbart. Hur läraren går rakt in i elevtexten och ger direkt återkoppling och vill att eleven utvecklar sin text. Hur läraren gestaltar den berättelse har ger eleverna. Efter de diskuterades filmen först i smågrupper och sedan i storgrupp. En bra dag upplever jag, hoppas personalen tycker samma sak.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Advertisements

5 kommentarer

  1. Ack ja, skillnaden mellan utlärt och inlärt, det är något vi skulle behöva prata om i svensk skola – länge, ofta och och kontinuerligt.


  2. Det kan ta på krafterna att ”ligga nära” en elev eller kanske framför allt när det är många elever som behöver att man bryr sig mycket vid varje steg. Det är dock oerhört roligt när man börjar se resultaten.


  3. Kanhända du är ovan vid krönika-formen och kanske vet jag inte exakt vad man ska skriva men jag blir tårögd i slutet av den. Berättelser om att lyfta elever riktigt rejält har den effekten på mig. Jag tyckte mycket om din krönika.


  4. Tack Johan!
    Jag blev rörd och berörd av din krönika. Får jag ”dra ut” den och sätta upp den på min skola?


  5. Morrica – vi behöver pratat oerhört mycket om skillnaden mellan inlärt och utlärt och det värsta är att på lärarutbildningen tar de inte ens upp det. Vi får kämpa på!

    Bra att jag kan väcka positiva känslor och inte bara att folk blir förbannade, även om den känslan är bra eftersom det händer något!

    Pippi du får gärna dra ut krönikan.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s