h1

Skolfront

11 november 2010

Jag såg ett intressant avsnitt av Skolfront på UR-play. Första debatten handlade om Livskunskap, som härstammar från Social emotionell träning (SET), en slags schemalagd värdegrundsarbete. Jag är själv utbildad SET-pilot, men är inte direkt överväldigad när det gäller SET. En kritik mot SET är att verktyget inte vilar på vetenskaplig grund. Det gör dock MOD, som jag har jobbat en hel del med. Haninge kommun kommer att utvärdera SET, så vi får se vad som händer.

Det intressanta i programmet kom i del två. I Malmö har man bussat elever från Kroksbäcksskolan, en skola med många elever med invandrarbakgrund, till Linnéskolan i Limhamn, där det går 100% etniska svenskar. Limhamn är dessutom ett välbärgat område. Detta har skapat debatt. Många föräldrar har reagerat och en del så till den milda grad att de till och med har flyttat sina barn från Linnéskolan till en närliggande friskola. Många saker var dessa föräldrar rädda för, bland annat att deras barn skulle få sänkt betyg. Men så blev det inte, däremot höjdes betygen för eleverna från Kroksbäcksskolan.

Efter inslaget blir det debatt i studion. Mats Gerdau, moderat riksdagsman  och Anneli Hedberg, socialdemokratisk kommunpolitiker från Katrineholm debatterar. Man diskuterar fram och tillbaka huruvida man ska bussa elever eller hur man ska komma till rätta med segregationen. I den här debatten ger Gerdau flera gånger en känga till socialdemokraterna, t.ex. ”i socialdemokraternas modell, som jag ser fler och fler exempel på, där blir det ju mer uppifrån-perspektivet,  att man leker social ingenjör”. Gerdau hörde inte alls vad Hedberg sa när hon berättade hur processen hade gått till och hur föräldrarna hade varit delaktiga. Dessutom hade Gerdau uppenbarligen ingen kunskap i detta specifika fall.

I slutet av debatten uttalar Mats Gerdau något som får mig att höja på ögonbrynen: ”Det finns ju många exempel på skolor i segregerade områden som presterar väldigt bra. Hemma i min kommun till exempel, i Nacka, har vi ett väldigt invandrartätt område med Fisksätraskolan som inte har en enda etnisk svensk elev. De har väldigt goda resultat, långt över riksgenomsnittet. Där håller vi inte på och bussar elever, de gör det här för att de måste klara konkurrensen från andra skolor”. Hedberg och programledaren står svarslösa inför detta påstående.

Jag känner mig väldigt tveksam till Gerdaus påstående, så jag går in på Skolverket och kollar statistiken för Fisksätraskolan och dröm om min förvåning – det visar sig att Mats Gerdaus inte har uppdaterat sig på siffrorna. Det är inte alls så att det går så bra för eleverna som Gerdau står i TV och påstår. Av flickorna har 55% betyg i samtliga ämnen och 76% är behöriga till nationellt program på gymnasiet. När det gäller pojkarna är dessa siffror inte inrapporterade – märkligt? Men enligt statistik som presenteras titt som tätt och mina egna erfarenheter av att ha jobbat i 9 år på Jordbromalmsskolan (en invandrartät skola) har flickorna högre betygssnitt än killarna. Slutsats: Mats Gerdau står i tv-studion och fabricerar.

Hjälp mig med exempel på skolor med hög andel med elever med mångkulturell bakgrund och som är framgångsrika betygsmässigt (meritvärdemässigt). Leta själv i Siris.  Jag känner bara till ett exempel och det är elitsatsningen på Rinkebyskolan, de så kallade Scienceklasserna. Men å andra sidan är det just en elitsatsning. Skulle alla elevers meritvärde på Rinkebyskolan slås ihop får vi ett helt annat resultat.

Det är inte så att det fria skolvalet har bidragit till mindre problem i skolan, snarare tvärt om. Medelklassföräldrar som jag själv har möjlighet och initiativförmåga att planera ens barns skolgång. Engagerade på skolråd, fixa och trixa. Men för de elever som har föräldrar som är arbetslösa, analfabeter, nyanlända och utanför samhället – hur blir det för dem? Jag vet av egen erfarenhet, när friskolan Rudanskolan öppnade i centrala Haninge, då stack många duktiga elever från Jordbromalmsskolan. Inte för att skolan var dålig, utan för att man trodde att friskolan skulle vara bättre. Kvar var gänget! De ”svaga” elever som behövde mycket stöd och resurser. Alla lärare känner till att det är bra att ha några duktiga elever i klassen, som kan hjälpa till att ställa intressanta och bra frågor, som läraren jobbar mot. Att vara ett bollplank till lärare och på så sätt vara den eller de personer som i kollektiv lyfter de svaga eleverna till en annan nivå. Ni vet som Vygotskij pratar om, det man idag kan göra tillsammans, kan man göra själv i morgon.

Mats Gerdau borde ta reda på en del innan han till varje pris, likt ett mantra, basunerar ut det fria skolvalet. Det kan finnas baksidor som är så stora att den enskildas frihet väger mindre än vad samhället förlorar kollektivt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s