h1

SU får inte ny lärarutbildning

17 december 2010

Idag kom dråpslaget för Stockholms Universitet, Högskoleverket ger dem inte rätt till att examinera lärare enligt den nya lärarutbildningen, se Högskoleverket. Och DN.  Kort sagt, Stockholms Universitet får inte bedriva lärarutbildning för lärare 1-3 och 4-6. Däremot kommer man få ämneslärarutbildning och förskolelärarutbildning. Ni som har följt den här bloggen kanske tror att Johan Kant gör jämnfotahopp av glädje, firar i champagne och gör vågen av lycka. Icke!

Jag har under lång tid varit kritisk mot den lärarutbildning som jag själv har gått. Jag utbildade mig på Lärarhögsskolan i Stockholm (LHS), men när Jan Björklund hotade med att lägga ner LHS om han vann valet 2006, var ledningen för LHS snabb med att ta kontakt med Stockholms Universitet (SU). Det hela slutade med att SU slukade LHS och tog ifrån dem examinationsrätten. Jag läste alla mina ämneskurser på SU och var nöjd över både de kunskaper jag fick till livs och de lärare jag hade. En och annan trist föreläsare stötte jag på, men över lag var kvaliteten bra. Däremot var det katastrof på LHS redan då, vilket också Högskoleverket, Skolverket och Riksrevisionen påpekade i rapport efter rapport. Ändå hände ingenting. I min enfald trodde jag att lärarutbildningen skulle bli bättre när SU fick ansvar över verksamheten, men det verkar som jag hade fel.

Men handen på hjärtat – är detta beslut förvånande? Inte ett dugg. På lärarutbildningen finns samma personer kvar som drev ner Lärarhögsskolan i Stockholm i skiten. Exempelvis har rektorn ett stort personligt ansvar för detta. Alltså alla de personer som konsekvent har motarbetat reformen LPO 94, som motarbetat tydliga kravnivåer, som motarbetat att studenterna får utbildning i bedömning och betygsättning, som är emot betyg och så vidare. Listan kan göras hur lång som helst. Personer som i åratal missbrukat sitt uppdrag. Dessa personer sitter på sina höga positioner och har ingen koppling till det arbete som sker i klassrummet och allt de lär ut till eleverna är en ideologi – vad som är rätt att tycka. Man ideologiserar allt, utan att ha någon verklighetsförankring och man tror att man är ”fina och goda” människor. Läs mer om detta i en av mina tidigare blogginlägg Vision och verklighet, 18 november 2009.

Jag ska i ärlighetens namn säga att Södertörns Högskola, som har fått rätten att bedriva den nya lärarutbildning, många gånger är flummiga och inte alls är sådana spjutspetsar som de själva tror. Jag har haft väldigt många studenter från Södertörns Högskola under årens lopp som gjort VFU (praktik), så jag har dels den information som studenterna gett mig, dels underlag för examination, dels kursbeskrivningar och dels en del märkliga händelser. Men förhoppningsvis skärper Södertörns Högskola till sig.

Det som är bra med beslutet att inte låta Stockholms Universitet få utbilda lärare är att de personer som har förstört så mycket för studenter och för svensk skola inte längre kan påverka studenter. Att dessa personer förhoppningsvis blir utfasade ur svenska skolan. Att svensk grundskola kan börja om och succesivt höja kompetens och kunskap inom svensk lärarkår. Men det är trist att inte Stockholms Universitet, som är en stolt institution i huvudstaden kan få behålla en så viktig utbildning. Ansvariga för detta beslut är i slutändan alla de personer som i år missbrukat det uppdrag de hade. Ett uppdrag att utbilda Sveriges bästa lärare. Ett uppdrag som misslyckades och nu får de ta konsekvenserna av sitt handlande.

För lärarjobbet är Sveriges viktigaste arbete!

6 kommentarer

  1. Den här kommentaren fick jag av bloggaren Morrica: ”Lugna dig, D’Artagnan, det är skola, inte krig, vi pratar om. Risken med ett alltför bataljorienterat förhållningssätt är att oavsett vem som vinner och får utropa sig till hjälte blir det slarvsylta av dem man säger sig slåss för. Och det är inte riktigt optimalt, inte sant?”

    Det är ett korrekt beslut att ta bort examinationsrätten från de som har misskött sig så grovt. Det är bra om vi kan flytta bort de makthavare som bakom vackra floskler har skadat skolan och de svagaste mest. …..
    …… men varför satt de så oerhört fast i sina galna idéer. De kunde se hur deras luftslott bara föll samman och ändå måste situationen tas ända hit. Det är en sorgens tid även om det var nödvändigt.


  2. Håller med dig Jan, det är sorligt, men nödvändigt. Konstigt att Högskoleverket inte har tagit sitt ansvar på allvar tidigare och under tid återkopplat till Stockholms Universitet.


  3. Utan att tycka något i sakfrågan om universitet o högskola vill jag bara säga; Det är fruktansvärt detta som faktiskt nu i praktiken drabbar studenterna (unga människor) i första hand och i en förlängning elever i grund o gymnasieskola om några år!
    Sånt här kan inte på fullt allvar få lov att vara ett litet krig mellan olika myndigheter, pedagoger, institut, politiker mfl.
    Som vanlig medelsvensk invånare har jag bara läst dagstidningarnas artiklar/tv-nyheter om detta…. med andra ord; Det var bara själva ansökan som var undermålig!
    ”Medelsvensk” är inte dum och efterlyser såklart klartext!


  4. Ann!
    Ansökan var tydligen dålig, men det är i och med det nya regelverket som HSV kan neka SU på grund av bristande kvalitet. Det är många studenter år ut och år in som har fått en undermålig utbildning, så jag hoppas att det blir bättre i framtiden.


  5. Det var inte bara formaliamässigt som ansökan var dålig. Det är tyvärr den bild SU vill skapa. Det fanns stora hål i den utbildningsplanering de hade gjort, konkreta områden som de inte hade förtydligat. De här områdena är sådana som haft en lång historik av bristande kunskaper hos de som examineras. Det är många lärarstudenter som upplevt att de kommit ut i en mycket annorlunda verklighet som krävt helt andra kunskaper.


  6. Håller med dig fullständigt Jan. Tyvärr tror jag att det är fler lärosäten som brister, men förhoppningsvis skärper de sig. I och med det nya regelverket kring lärarutbildningen får Högskoleverket en ökad makt att dra in tillståndet för examenation för de lärosäten som inte håller måttet.



Kommentera

