h1

Betygsfrågan på gång igen

20 december 2010

Aldrig verkar den eviga betygsfrågan sluta diskuteras. Idag (20/12) i Dagens Nyheter (DN) är det ett reportage om hur experter dömer ut betyg i sjätte klass. Anledningen är att regeringen idag förväntas ta beslut om betyg från årskurs 6, med start hösten 2012. Men varför denna artikel? Varför skriver DN över huvudtaget om detta? Varför denna expert? Och har han rätt?

DN:s syfte är dolt i dunkel, varför vinkla artikeln på detta sätt? Vad är det man vill säga? Finns det något nyhetsvärde i detta eller vill man bilda opinion mot betyg? Vilka ungar har man intervjuvat? Medelklassbarn från en innerstadsskolan. Vem har skrivit artikeln? Lenita Jällhage – vad vill hon ha sagt?

I vanlig ordning är det Christian Lundahl, docent i pedagogik vid Uppsala Universitet, som står som expert och gör sig till tolkningsföreträdare för hela skolan. ”Christian Lundahl poängterar att Sverige i ett europeiskt perspektiv sätter betyg relativt sent men trenden i Europa under det senaste decenniet är att senarelägga betygsättningen och komplettera eller ersätta betyg med deskriptiva omdömen. Och nu väljer Sverige det omvända. – Mycket av argumentationen för tidiga betyg i Sverige har egentligen varit argumentation för tydliga mål i skolan. Det är, menar vi, en helt annan sak. Frekvent och informationsrik feedback för lärare påverkar elevers kunskapsutveckling. Däremot kan just betyg, enligt de evidensbaserade studier som finns, ha en avsevärd negativ effekt för lärandet, säger Christian Lundahl”.

Åter igen jämför Lundahl det svenska skolsystemet med de Europeiska skolsystemen. Det svenska skolsystemet, inklusive bedömingssystem, är inte likt övriga europeiska. Exempelvis går det inte att jämföra bedömning och betygsättning i England med Sverige, eftersom i England är betygen relativa, medan i Sverige har vi ett betygssystem som är byggt på angivna kunskapsstandarder. Två helt olika sätt att se på kunskap – det är som att jämföra äpplen och apelsiner, båda är frukter, men väldigt olika. Detta faktum struntar Christian Lundahl i.

Jag håller verkligen med Christian Lundahl när det gäller återkoppling (feedback) till eleverna, det är direkt avgörande för en positiv inlärning. Återkoppling på vad det är eleverna har gjort, vilka mål läraren bedömer eleverna har uppnått och hur de ska jobba vidare för att förbättras. Men när Lundahl menar att betygen har en viktig funktion som urval till andra utbildningar, väljer han att se det som betygens enda verkliga syfte. Det är som om den gamla vanliga betygsmotståndardiskussionen kommer fram, betygens syfte är att sortera. Vilka betyg? Det relativa betygen – ja! Hade ingenting med kunskap att göra, för det spelade ingen roll vad du kunde, en viss procent skulle ändå ha ett visst betyg.Relativa betyg sorterade – det var dess syfte! Sverige har idag ett unikt betygssystem. Det finns inget annat land i Europa som har ett betygssystem som lever upp till de krav som ställs för formativ bedömning.

Jag vägrar att tro att Christian Lundahl inte känner till detta. Jag vägrar att tro att inte Christian Lundahl känner till skillnaden mellan relativ bedömning och kunskapsstandardbedömning. Jag vägrar att tro att Christian Lundahl inte känner till skillnaden mellan det svenska bedömningssystemet och övriga Europas bedömningssystem.

Lundahls åsikter och agerande är ideologiskt och kalkylerande. Lundahl har ”rätt åsikter”, ”rätt ideologiska åsikter” för att göra karriär. Man ska tycka att betyg är skit. Man ska tycka att det är taskigt mot eleverna att ge betyg. Man ska tycka att det är eleverna som får skulden och på vars axlar bördan av prestation läggs när inte betygen infinner sig. Man ska tycka att det ska vara kul att lära sig i direkt polarisering till betygssättning. Man ska tycka att man gör detta jobb, kämpar och står på barrikaderna för elevernas skulle – för man är en sann humanist, en fin människa. Man åker runt och föreläser som den gode pedagogen, som sprider sin ideologi och visar att upp den sanna humanistens ansikte – byggt på evidensbaserade studier.

Men aldrig någonsin har dessa superpedagoger satt sina vackra lågskor i en nedsliten skolbyggnad med dålig standard och skrikiga ungar. Men aldrig någonsin har dessa superpedagoger jobbat i flera år med bedömning i förhållande till elevtexter och i klassrumssituationer. Ändå kan de göra sig till tolkningsföreträdare för en hel lärarkår. Det stinker anser jag. Nej säg som det är, det handlar inte om att hjälpa skolan och lärarna. Det handlar om att göra karriär, tycka rätt och inom ungefär två års tid bli professor i pedagogik. Men vad kommer det att hjälpa svensk skola – inte ett dugg!

Hej hopp lärare – ta för er i debatten, för lärare är samhällets viktigaste arbete!

 

Advertisements

10 kommentarer

  1. Det går förstås lätt att hitta elever som är både betygsmotståndare och betygsförespråkare och den grupp man väljer kommer att uppvisa väldigt gemensamma åsikter just som grupp. Ungdomar i de här åldrarna vill oftast tycka ganska lika som sina kamrater. Hur gruppen väljer beror mycket på hur man ställer frågorna. Jag tror inte att DN journalisten är omedveten om att som man frågar får man svar. Varför väljs denna inriktning? Är det mer spännande att kritisera det som redan är beslutat?

    Christian Lundahl är ett typexempel på de som för ett resonemang leder fram till kalibrerade, välutformade omdömen. En positiv slutsats om något som nästan är betyg och sen en ideologisk gröt om varför vi inte ska ha betyg.

    Christans typ av ideologiska myspys som sopar allt viktigt under mattan känns så provocerande att jag vill provocera tillbaka. ”Jag är en stor förespråkare av utslagning”. När jag ligger operationsbordet hoppas jag att alla dåliga läkare sorterats ut.


  2. Nej, den verkar inte tystna, debatten kring betygen, och tur är väl det!


  3. Jag håller med Morrica, det är tur att debatten inte tystnar. Det var tystnaden kring betygssättning på lärarhögskolan som jag upplevde som så förödande. Det är svårt att ge omdömen, de påverkar en människas liv, de kan misstolkas och frågan är alltid levande kring hur mycket de avspeglar av individens möjligheter och framtid.

    Glada och ledsna gubbar på ett papper, okalibrerat tyckande, och så var en liten individ stämplad och klar för en tröstlös vandring. Du Johan och Haninge har tagit stora steg bort från den kunskapsfientliga, fega inställningen till omdömen/betyg och kan glädja er över att vara förebild på många sätt. Det här är dock ett stort och viktigt område, må ni fortsätta att utveckla era tankar, upptäcka svagheter och göra något åt dem med hjälp av dem som ställer kritiska frågor.


  4. Bra med en öppen debatt, men tyvärr är det så att debatten för och emot betyg har pågått i över 10 år, känns lite för lång tid.


  5. Jag tycker att debatten om betyg kan fortsätta ett tag till trots att den pågått i mer än 30 år 😉 Det som är sorgligt är att man inte gjort förändringarna på ett sådant sätt att man kunnat forska seriöst på dem. Då hade debatten kunnat avancera lite längre. Kanske öppnar sig bättre möjligheter med hjälp av nya skollagen?


  6. […] under konferensen i Sunne. Lundahl har jag skrivit flera blogginlägg om, senast ett i december, läs det. Christian Lundahl är docent vid Uppsala universitet och hans handledare när han doktorerade var […]


  7. […] Christian Lundahl svävar ut om betyg igen. Och det senaste är från 20 december 2010 och heter Betygsfrågan på gång igen. Läser man dessa tre inlägg får man en ganska bra bild kring Christian Lundahls dagordning. Och […]


  8. […] under konferensen i Sunne. Lundahl har jag skrivit flera blogginlägg om, senast ett i december, läs det. Christian Lundahl är docent vid Uppsala universitet och hans handledare när han doktorerade var […]


  9. […] betyg, läs blogginlägg eller när han gör en internationell jämförelse gällande betyg, läs blogginlägg, eller betygsmotstånd på agendan, läs blogginlägg. Eller detta inlägg. Läs också […]


  10. […] under konferensen i Sunne. Lundahl har jag skrivit flera blogginlägg om, senast ett i december, läs det. Christian Lundahl är docent vid Uppsala universitet och hans handledare när han doktorerade var […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s