h1

Pedagogiskt nätverk del 10: Barnuppropet

19 januari 2011

Inför riksdagsvalet 2002 startar Mats Ekholm och Hans-Åke Scherp en lobbygrupp som de kallar Barnuppropet. Tanken är att via opionsbildning, debatt och fortbildning få svenska politikers och tjänstemän att fokusera på hur barn mår. På Barnuppropets hemsida skriver Scherp: Vi oroas av att tonen mot barn och ungdomar hårdnar i samhället. Det tar sig uttryck såväl inom synen på barnuppfostran, där Supernannyns ideal får föräldrar att lära sig att stöta bort och ignorera sitt barn när det behöver närhet och värme, som inom skolan där tar det sig uttryck i en skolpolitik som i allt högre grad bygger på kontroller och sanktioner istället för stöd i barnens lärande och utveckling. Vi hoppas därför att alla som bryr sig om våra barns väl och ve – såväl vi som möter barnen i vår yrkesutövning som föräldrar, mor-och farföräldrar och andra – reagerar mot detta”.

Hans-Åke Scherp berättar på ett utförligt sätt om Barnuppropet i en film som ligger på Youtube och jag har skrivit ett blogginlägg 23 mars 2010 om denna film. Se filmen och läs mina kommentarer.

Men vad ville då Barnuppropet från början? I en PDF-fil punktade man upp de fyra punkter man tyckte var viktiga:

  • Mindre barngrupper i förskolan!
  • Fler pedagoger och andra vuxna i förskolan/skolan!
  • Ge personalen goda arbetsvillkor!
  • Uppfyll barns rättigheter enligt skollag, läroplaner och Barnkonventionen också i praktiken!

I PDF-filen som spreds via Barnuppropets hemsida, finns även med listor där namninsamling ska ske. Dessa namn ska sedan skickas till Scherp, som sammanställer antal namnteckningar i detta upprop (17/6-10 har man 10 902 underskrifter). Men dessa punkter – vem kan inte skriva under på dessa. Klart att det vore bra med mindre barngrupper i förskolan. Det vore fantastiskt med fler pedagoger i skolan, även om McKinsey-rapporten inte påtalar att det är ett kriterium för skolframgång. Jag tror att de flesta tycker att personalen ska ha goda arbetsvillkor och givetvis ska styrdokument följas också i praktiken. Ingen konstigt med det, klart att det går att skriva under på detta. Men dessa allmängiltiga punkter håller sig inte Hans-Åke Scherp till i sin film, där han istället polarisera mellan lusten att lära och kontrollera kunskaper. Det är här den dolda agendan smyger sig fram och börjar man luska lite mer så finner man ganska enkelt att Scherp använder sig av sitt nätverk för att lyfta fram sitt sätt att se på svensk skola och hur den ska bedrivas.

Vid en fortbildning den 3-4 februari 2010 lyfter Barnuppropet fram det man egentligen är ute efter, att fortsätta ha makten över svenska skolan. Konferensen anordnas av Karlstad Universitet, där Mats Ekholm är professor och Hans-Åke Scherp är docent. Inte förvånande för mig ligger denna konferens under PBS-nätverket på Karlstad Universitets hemsida.  På Hotell Selma Lagerlöf i Sunne kommer 340 personer från hela landet. Lärare, utvecklingsledare, skolledare, förvaltningschefer och forskare har samlats kring ”Det goda lärandet”, som man har döpt fortbildningen till. Och vilka finns med på föredragslistan? Bland annat Mats Ekholm, Hans-Åke Scherp, Tomas Kroksmark och Christian Lundahl – alla dessa goa gubbar som är betygs- och reformmotståndare allihopa. Alla dessa goa gubbar som har förstört så mycket för svensk skola, ska prata om Det goda lärandet. Tack för kaffet!

Undrar om de tusentals personer som skrivit under Barnuppropet känner till denna dolda agenda? Om de känner till att Scherp och PBS och PBL har haft stor del till att svensk skolas resultat har sjunkit. Om de känner till det dolda nätverk av betygs- och reformmotståndare? Antagligen inte, kanske några gör det, men merparten av de som skrivit på har antagligen gjort det för att de värnar om barnen. Och vem gör inte det? Eller också är det väldigt många ”frälsta” från PBS som har skrivit under, för enligt Scherp består nätverket av 800 skolor och det blir ju många lärare och vuxna. Hans-Åke Scherp lyfter fram sig själv som den finaste av människor, en verklig humanist som vill att barn ska vara harmoniska, lyckliga och må bra. Utbildningsminister Jan Björklund är däremot ingen fin människa i Scherps ögon, han ställer krav på skolan och på barnen, vill ha kontroll. Det är inte bra enligt Scherp, han kallar det för hotivation istället för motivation. Men är man en verklig humanist om barnen inte lär sig det de behöver kunna? Får man harmoniska och trygga barn om de inte kan något?

En intressant detalj är att Christian Lundahl håller föredrag under konferensen i Sunne. Lundahl har jag skrivit flera blogginlägg om, senast ett i december, läs det. Christian Lundahl är docent vid Uppsala universitet och hans handledare när han doktorerade var professor Ulf P Lundgren. Intressant! Lundgren som var den första generaldirektören för Skolverket och som inte såg till att lärarna fick den fortbildning som de behövde för att göra Lpo 94 till sin egen läroplan. Man skulle väl kunna säga att Christian Lundahl tar över där Ulf P Lundgren slutade, att han är Ulf P Lundgrens ”bulldog”. Det var bra att kopplingen mellan det informella pedagogiska nätverket och Christian Lundahl kom fram. Jag kommer skriva mer om Christian Lundahl. Jag kommer också i nästa blogginlägg skriva lite om andra som är eller har varit inblandade i det pedagogiska nätverket. Allt är tyvärr inte helt glädjande. Det kommer inom några dagar!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste jobb!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s