h1

Bakbunden av IT-avtal

14 februari 2011

I debatten brukar ofta vänsterpartiets företrädare i skolfrågor, Rossana Dinamarca, uttrycka sitt missnöje med att friskolor plockar ut väldigt mycket vinst på skattemedel. Nu kan jag inte siffrorna, men vi pratar om väldigt mycket pengar som går i fickan till ägarna för friskolorna. Pengar kan vara en drivkraft i sig, men frågan är om det är rimligt att låta skattepengar gå till vinst om det innebär att kvaliteten blir sämre – jag tycker inte det. Jag har tidigare skrivit blogginlägg där lärarlösa lektioner och indragen mjölk har gjort att vinsten ökat för ägaren – inte ok. Om skolan gör att bra jobb och gör vinst – ska det få förekomma? Jag tycker det, men då ska skolmyndigheter verkligen ligga nära och utvärdera verksamheten och resultaten. Och så får det inte handla om fantasisummor.

Men det är inte bara här skattemedel går rätt ner ägarnas fickor. Nu ska Rossana och andra intresserade personer få något att tänka på, ta tag i eller granska. Runt om i landet håller kommunerna på att out-sourca sina IT-avdelningar. Stockholm stad har kontrakt med Volvo data, Haninge har ett nytt kontrakt med ett dataföretag som jag i skrivandets stund har glömt namnet på och en del kranskommuner i Storstockholm är i samma fas, eller på gång.

Men det är väl inga problem med detta? Trötta kommunmänniskor som har skött IT på ett mediokert sätt, ersätts med taggade och skickliga IT-människor – det är väl inget konstigt? Nej, det kan man tycka, men det är lite värre än så. Jag vill inte misstro kompetensen på de IT-företag som har tagit över driften av kommunernas IT, de är i högsta grad kompetenta, men tyvärr så kostar det väldigt mycket för skolorna. Jag ska ge ett exempel. En kamrat till mig som arbetar i en kommun i Storstockholm berättade att han ville köpa en lap-top. Den skulle kosta skolan 3 600 kronor i inköp och sedan      1000 kronor i månaden i 36 månader. Så löd avtalet. En dator som han kunde köpa på El-giganten för 5 000 kronor skulle han betala 39 600 kronor för. Låter detta vettigt? En annan kompis skulle köpa en enkel skrivare till sin skola, pris på El-giganten är under 1000 kronor. Han skulle få betala 7 000 kronor för skrivaren och då ingick inte bläckpatroner. Service skulle man få, men hur mycket service behövs på en ny skrivare och för den delen på en ny dator?

Ännu ett problem med de stora IT-nät som byggs i kommunerna är att datorerna blir väldigt långsamma och det tar ibland upp till 20 minuter från det att datorn sätts igång tills man är ute på internet. Är det effektivt? Nu kanske det är så att jag och mina kompisar är extradrabbade, men jag pratar faktiskt om tre olika kommuner och jag har svårt att tro att det bara är vi som är drabbade av detta.

Och frågan som Rossana och övriga intresserade bör fråga sig – vart går pengarna? Hur mycket vinst gör Volvo data och andra IT-företag och hur mycket bonus och höga löner har högsta cheferna? Är det så att Sveriges kommuner är den nya mjölkkossan för profithungriga IT-företag?

Men vi kan väl inte stoppa utvecklingen? Klart vi inte kan. Idag finns det fantastiska möjligheter att bedriva intressant pedagogik med både pod-casting, smartboard och annan teknik. Det går att använda pedagogiska hjälpmedel för de elever som på något sätt har svårt att lära sig. Det finns talsyntes, alfa-smart och andra hjälpmedel. Men om man inte ens kan få igång datasalen – hur ska man göra då? Om det kostar så mycket att man inte har råd att köpa datorer till eleverna? Vad göra?

Mitt förslag är att låta varje skola sköta sig själv. Låt skolan lämna det kommunala nätverket, information och kontakter kan skötas via mail. Idag finns det så enkla program för att skapa bloggar och hemsidor, låt varje skola sköta det själv. Ställ krav från kommunen att skolan ska ha en tydlig informationssida, delegera ansvar, följ upp, men låt skolan själv få sköta detta. Låt skolan själv få sköta inköp och skötsel av alla datorer och tekniska hjälpmedel. Skolan kan själv anställa en IT-pedagog (blir betydligt billigare) och själv hitta en lokal firma som kan hjälpa till med support och reparationer. Det finns många sådana småfirmor. Dessutom brukar det på skolan finnas personer som är mycket kvalificerade att sköta IT-uppgifter.

Det sägs att kommuner, genom att teckna avtal med en leverantör, spar pengar. Detta tror jag är en myt, snarare tror jag att kommunerna blöder skattemedel. När avtal är skrivet kan leverantörer höja pris, eller ändra utbud lite som man vill. Kanske vore det en god idé om Rossana och andra riksdagsledamöten som tycker att skattemedel ska gå till verksamheten, skulle titta på kommunallagen. Kanske behöver den skrivas om, så att det finns en större handlingskraft i kommunerna. Att man inte behöver upphandla allt. Kanske styrs detta från EU-håll? Inte vet jag, men det är ett problem. Eller också kanske politiker och höga tjänstemän i kommunen ska ta beslut om att inte teckna avtal som binder upp varje enskild enhet och skola? Om det går.

Jag tycker om att jobba i en kommunal skola och jag tycker om att jobba i Haninge kommun. Min förhoppning är att vi kan utveckla IT på vår skola och att vi får ökad frihet. För kreativitet finns på Vikingaskolan!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Advertisements

6 kommentarer

  1. Väldigt intressant, jag har observerat något liknande i ett antal situationer. Det är ju bra att decentralisera men ibland har kommunerna fått så mycket ansvar att de inte har koll och kompetens att ta hand om sitt ansvar. Det är ju svårt att erkänna sina svagheter så istället blir de lätta byten för frälsare in IT-frälsare pratar outsourcing på turné och om hur bra detta varit för andra och kommungubbarna kommer ihåg svåra investeringsbeslut som de aldrig fick facit där och så plötsligt är det någon lösningen så kostnaderna kommer en annan väg. SKL har sålt in pedagogiska recept där kostnaderna kommit i elevernas kunskaper och ditt pedagogiska nätverk hade inte kunnat växa om det inte varit för det kompetensvakuum som finns. IT är inte det enda ekonomiska området där skolor hamnat i kläm, det vanligaste området handlar om helt orimliga lokalhyror.

    Både kommunala skolor och friskolor behöver ha mycket kraftfullare uppföljning så att inte ägare och huvudmän tar elevernas pengar. Budskapet till Dinamarca är att hon borde öppna det högra ögat också.


  2. Jag har jobbat på en skola (på 90-talet) där det i princip fungerade som du beskrev. En dataansvarig lärare (eldsjäl) med eget konto och fria händer, inte bunden av några upphandlingsansvar. Han handlade datorer på datareturen (där företag dumpade sina felfria men 1-2 år gamla burkar) för några korvören. Det fanns datorer överallt, låt vara att de hölls igång med mycket ”tejp och glada tillrop”.
    En annan bra grej var att vi lät datasalen vara öppen alltid och lät en grupp av elever ta ansvaret. Vi sa ungefär ”ser ni till att datorerna rullar får ni spela LAN-spel när vi har konferens och ibland på helgerna också”. Funkade bra.


  3. Upphandlingsavtal ska det förstås vara.


  4. […] more from the original source: Bakbunden av IT-avtal « Johan Kants blogg Category: […]


  5. Motsättningen mellan centraliserad IT-Enhet och verksamheten ligger i närheten till behoven. Jag som föredetta IT-ansvarig på en gymnasieskola, nu lokalt IT-Stöd har svårt att få gehör för detta då man alltid kan säga att jag talar i egen sak, dock sitter jag på kunskapen i frågan och jag är den som märker av hur lågprioriterad skolan blir i den stora ”koncernen” som är det nya uttrycket för kommunal verksamhet i Nyköping. Ja, jag är bitter på att leverera en sämre lärmiljö. En skola kan och därför bör erbjuda snabba flexibla lösningar som i otaliga utredningar och i forskningsresultat visar på resultatförbättringar för elever med inlärningsproblematik. Detta arbete försvåras ju längre från behovet man flyttar befogenheter. Kostnaderna har också mångdubblats vilket man lätt kan påvisa genom budget innan och kostnader efter centraliseringen, oviljan till att göra detta ligger nog, givetvis en åsikt, i höga tjänstemäns prestigeinvestering i centraliseringar.


  6. Hej Anders och tack för ditt inlägg. Om jag fick bestämma skulle jag vilja att vår skola var helt självständig och fick sköta oss själva, med hjälp med en IT-pedagog/tekniker.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s