h1

Johan Kant slåss mot väderkvarnar

21 februari 2011

En bekant till mig berättade att en han känner en person som läser min blogg, men är inte alls förtjust i det jag skriver. Hon tycker att jag ger mig på etablisemanget alldeles för mycket, viftar och slår hej vilt. Kanske menar hon att jag slåss mot väderkvarnar? Min bekant sa: ”Men Johan, är allt Anders Jönsson skriver dåligt”. Givetvis inte svarade jag.

Jag skulle skriva en krönika för ett halvår sedan. När jag var klar skickade jag in den till redaktören och fick tillbaka en redigerad krönika där en hel del av det jag skrivit var borta. När jag påtalade detta svarade redaktören att läsaren kunde läsa mellan raderna, budskapet, andemeningen gick fram i alla fall.

Dessa två exempel är typiska för mitt bloggande och mitt förhållningssätt. Jag gör ett medvetet val när jag exempelvis lyfter fram hur Jönsson polariserar mellan summativ och formativ bedömning, eller när Hans-Åke Scherp polariserar mellan lust att lära och resltatuppföljning. Det handlar inte om att dessa personer inte har gjort något bra, för det är klart att de har gjort det. Eller att de är onda människor, för de utgår jag ifrån att de inte är. Utan det handlar om att de lyfter fram saker som inte stämmer med verkligheten, åtminstone den verklighet som jag är utbildad för, har mött i snart 11 år och som jag har erfarenhet av. Det är lätt att sitta på en skolmyndighet, bakom ett forskarbord, på en lärarhögsskola – långt ifrån klassrummet och ha en massa ”kunskap om hur saker och ting fungerar”. Men om det bara är en vision då? Då måste man kalla det vid sitt rätta namn, då måste man säga rakt ut att någon är betygsmotståndare om denne uttrycker sig på det sättet. Om jag skulle använda samma abstrakta språk som många av dem som jag kritiserar, då skulle min blogg bara bestå av vackra ord, floskler och ”one liners”. Då kan jag lika bra sluta blogga.

När jag kritiserar menar jag inte att alla på Skolverket eller på Stockholms Universitet (LHS) är dåliga eller betygs- och reformmotståndare, det finns så klart enskilda medarbetare som tvärt om är duktiga och som inte ideologiserar. Nej jag tar upp hela organisationen som fenomen!

Så mina vänner (och ovänner), jag kommer fortsätta att kritisera makten och de som är ansvariga för att det ser ut som det gör i svensk skola. Jag kommer att fortsätta att ifrågasätta de personer som är så långt ifrån ett klassrum man kan komma, men tror sig ha facit på hur saker och ting fungerar – och då ska ni veta att jag inte alls gör mig till tolkingsföreträdare för hela lärarkåren, eller för hela skolvärlden. För det har jag varken kunskap till eller mandat för. Men jag bygger en del av min kritik på egen erfarenhet och andra på utvärderingsrapporter, t.ex. McKinsey-rapporten eller PISA.

En del av er kommer givetvis tröttna på mitt ständiga tjat om hur svensk skola är nerkörd i skiten. Och det förstår jag, måste vara tröstlöst ibland att läsa mina blogginlägg – mitt råd är att leta upp någon bloggare som är mer positiv. För er som blir kvar kan jag säga att jag kommer att delge er lite solskenshistorier framöver, har några på gång. Men jag kommer nog att skriva en del inte alltför upplyftande saker om lärare och rektorer. Jag ska också skriva om ett annat pedagogiskt nätverk, som har haft delansvar för att svensk skolas kvalitet har dalat. Behöver göra en del research och det kommer nog att ta några månader, men det kommer att bli en ny bloggserie. Spänning utlovas.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete.

4 kommentarer

  1. Själv väljer jag ju att inte lika öppet och tydligt polemisera mot etablissemanget eftersom de förstås har rätt i en del frågeställningar och min kritik inte är 100% korrekt alltid. Jag upplever att det behövs bloggare, gärna fler än Johan Kant, som börjar rannsaka de som sitter med fina ideal utan verklighetsförankring och ska tvinga på svensk skola saker som inte fungerar. Din serie visar verkligen vilka enorma problem som skapas av det som på ytan kan låta fint men går tvärs mot sund erfarenhet. Tack för att du fortsätter i denna roll.

    För övrigt anser jag att din bloggs huvdudfokus är framåtsyftande och positivt om våra möjligheter och hur vi kan lyckas.

    Jag har just nu en artikel på Newsmill som trots sin snälla titel ”Skolan måste ha elevfokus” sticker ut hakan och ställer krav på mycket snabbare och kraftfullare agerande när skolor har något som inte fungerar bra. Jag upplever att Johans stora hjärtefråga är ett elevfokuserat behov av att göra något åt de största problemen.


  2. Hej Jan!

    Gud bevare om det fanns för många Johan Kant. Nä det är mycket bra att det finns flera olika bloggare och bloggartyper.

    Ska kolla in din artikel.

    Johan


  3. Hej Johan,
    Trevligt att höra att du inte tror man är en ond människa i alla fall. Och det är klart att det är bra att det finns människor som vågar föra diskussioner kring viktiga frågor i samhället, så självklart bör du fortsätta att kritisera. Jag tror emellertid att det är svårt att få till stånd en öppen och konstruktiv dialog kring de frågor du väcker, eftersom du är så snabb med att kategorisera och avfärda sådana som inte tycker som du. Har man inte en odelat positiv inställning till betyg, riskerar man att avfärdas som ideologiskt präglad och verklighetsfrånvänd betygsmotståndare. Detta gör att i alla fall jag undviker att ge mig in i debatt, eftersom jag föredrar en saklig diskussion utan personangrepp. Jag tror också du bör fundera lite kring dina egna ståndpunkter. Vad är det t.ex. som gör att du tror att det just DINA erfarenheter som är rätt (dvs. den verklighet som DU är utbildad för, har mött i snart 11 år och som DU har erfarenhet av)? Kan det inte finnas andra människor som har helt andra erfarenheter och som också har rätt? Eller finns det bara en sanning? Och hur är det med dina ideologiska utgångspunkter? Är det exempelvis bra med betyg per definition, ungefär som en religiös lära? Eller kan det finnas nackdelar – och varför får vi forskare i så fall inte föra fram dessa utan att anklagas för att vara just verklighetsfrånvända betygsmotståndare?


  4. Hej Anders!
    Roligt att du vill ställa frågor till mig, det glädjer mig verkligen. Först av allt vill jag personligen säga till dig att många delar av din bok är bra och jag har använt mig framgångrikt av formativ bedömning långt innan det blev populärt, då allmänt kallat för feedback.

    Jag tycker att du ställer relevanta frågor till mig och jag ska svara på dem. När det gäller personangrepp så måste man hålla isär sak och person. När det gäller de personer som jag kritiserat har det handlat om det de forskat om eller det de skrivit i artiklar eller böcker (kan bara påminna mig att jag vid ett tillfälle har gjort ett personangrepp). Jag har vid flera tillfällen försökt att få in artiklar i diverse tidningar, bland annat Svenska Dagbladet och Dagen Nyheter, som svar på debattinlägg. Detta har inte lyckats.

    När det gäller min egna ståndpunkt så är det kanske inte alltid så att jag har facit när det gäller hela skolan och det säger jag inte heller. Jag säger inte att jag har sanning. Däremot redogör jag för hur jag har jobbat, mina erfarenheter och hur det har gått för mina elever både betygsmässigt, kunskapsmässigt – alltså om betyg och kunskaper har räckt till för att klara gymnasiet. Se högst upp på höger på min blogg. Det finns givetvis inte bara en sanning, det finns inte bara ett facit och jag vill verkligen inte göra mig till tolkningsföreträdare för en hel skolvärld. Om du har uppfattat det på det viset har du uppfattat mig fel. Däremot är det så att svenska skolelevers kunskapsresultat sjunker både i internationell som nationell jämförelse. Detta är ett konstaterat faktum. För mina elever har det gått väldigt bra – slutsats: Det fungerar för mig och i min verklighet. Och då jobbar jag med elever som inte kan någonting när jag får dem, det vill säga i årskurs 6 kan de inte läsa flytande, många har varit i Sverige kort tid, de kan inte väderstrecken och så vidare. Många har också lärt sig att kopiera text genom de metoder de använt sig av i tidigare skolår.

    Ett annat problem är att många forskare polariserar helt felaktigt. Det finns väl inget motsatsförhållande mellan summativ och formativ bedömning? De hör ju ihop och ska användas tillsammans. Detsamma gäller lust att lära och följa upp resultat som Hans-Åke Scherp sätter som motsatspar. Detta gör att forskningen tappar i trovärdighet i mina hos mig och faktiskt hos många andra lärare. Har fått många mail, en del kommentarer och en massa länkar kring detta. Så det kan inte bara vara jag som är ute och cyklar.

    När det gäller ideologisk produktion på lärarutbildning måste jag säga att det var ett problem redan när jag gick på Lärahögsskolan i Stockholm (LHS) 1995-99. Det har blivit ännu värre med åren och anledningen till att jag vet det är att jag dels har goda vänner som har jobbat på LHS och dels har varit basgruppsledare i 5 år i Jordbro och studentansvarig för Jordbromalmsskolan i 8 år. Jag ville att studenterna skulle få en bra VFU, så jag hade nära kontakt med dem, såg till att ordna seminarium på skolan och ligga nära dem för att höra om deras tankar kring skolan. Skrämmande vad de berättade om att lärarna hade sagt till dem och påstått. Rena ideologi!

    Anders! Nu har jag förklarat min ståndpunkt och att jag absolut inte har något personlig emot dig. Jag tror att du skulle kunna göra stora insatser för svensk skola i framtiden. Bedömningsfrågan är en viktig och stor fråga och jag hoppas verkligen att du betyg faktisk kan användas på ett verkligt bra sätt pedagogiskt och att du låter din forskning bli klinisk, det vill säga går ut i klassrum i svensk skola och testar din forskning.

    MVH

    Johan



Kommentera

