h1

Formativ bedömning

04 mars 2011

Jag har ju vid flera inlägg ondgjort mig över att det finns flera personer inom skolvärlden som polariserar mellan formativ och summativ bedömning. Jag menar att det finns ingen motsättning mellan dessa två begrepp, de har olika funktion och kompletterar varandra. Föreläsare som åker land och rike runt, forskare som skriver böcker och lärarutbildare som föreläser om dessa begrepp har gjort formativ bedömning till något gott – ”good guy” och summativ bedömning till något illa – ”bad guy”. Som så många gånger när det gäller annat – polarisering!

Per Måhl har ända sedan jag utbildade mig till lärare varit en av mina favoriter. Jag fick möjligheten att läsa boken – ”Vad krävs nu” på Lärarhögsskolan i Stockholm (LHS) och letade genast rätt på hans första bok – ”Betyg men på vad”. Har ni inte läst dem, gör det. Mycket bra böcker som förklarar varför skolan lämnade det relativa betygssystemet och vad det innebär att gå över till mål- och resultatstyrning, men givetvis mycket mycket annat.

Jag har lyckats få tag på en text som Per Måhl har skrivit om Formativ bedmning, där det inte föreligger någon polarisering mellan formativ och summativ bedömning. Jag har fått lov av Per Måhl att lägga ut dem på min blogg, så håll till godo. Jag kommer även att låta den ligga permanent på högt upp på höger sida på min blogg.

3 kommentarer

  1. Tack Johan ! Jag skriver ut den utmärkta texten !


  2. Håll till godo Christer! Och ett jättetack till Per Måhl som både är klok, kunnig och ger konkreta exempel som vi i skolan kan använda direkt i verksamheten.
    Johan


  3. Hittar inte texten…
    Skulle gärna vilja läsa den.
    Kan du maila den till mig?

    kristin.brolinson@edu.norrkoping.se



Kommentera

