h1

Anna Ekström – bra val

31 mars 2011

Idag blev det klart, Skolverket får en ny Generaldirektör (GD). Och valet var inte så tokigt måste jag säga, SACO:s ordförande Anna Ekström fick jobbet. Jag måste erkänna att jag inte vet så mycket om Anna Ekström, men jag tycker att hon var bra i SVT:s Storforum skola (se avsnittet). Jag vet också att hon är jurist i botten. Jag har i min blogg vid flera tillfällen föreslagit att en jurist skulle ta över Skolverket, eftersom de pedagogiska professorer som har blivit GD för Skolverket inte har lyckats genomföra sitt uppdrag. Istället har man ideologiserat, motarbetat mål- och resultatstyrning, motarbetat betyg och så vidare. Senast har tjänstemannaväldet omvandlat regeringens uppdrag att ta fram en tydligare kursplan för Lgr 11 till en kursplan som är betydligt mer otydlig.

Jag önskar Anna Ekström lycka till och håller tummarna för att hon har hårda nypor att ta itu med de problem som Skolverket har, för visst behöver vi alla i skolan ett starkt och bra Skolverk.

 

One comment

  1. Jag håller med dig om att juristbakgrunden är en viktig merit för ett skolverk som måste avideologiseras och börja arbeta bättre mot de mål de får från regering och riksdag.

    Hennes engagemang i SACO ser jag också som ett plus för en skola som måste börja uppvärdera utbildning.

    Jag ansluter mig till dina förhoppningar och önskar henne lycka till.



Kommentera

