h1

Reportageserie i DN av Maciej Zaremba

03 april 2011

För några år sedan gjorde Maciej Zaremba en uppmärksammad och mycket bra reportageserie om Lärarhögsskolan i Stockholm (LHS). Det var inte med fina och goda ordalag Zaremba beskrev LHS. Förtryck, brist på tillit och maktmissbruk genomsyrade artikelserien. De i maktposition tog inte sina lärare och kollegor i försvar, än redde ut inträffade händelser på ett neutralt och schyst sätt, utan tog extrema studenters parti och drev lärare till förtvivlan med maktmedel och tvångsförflyttning som följd. En av de lärare som var utsatta är min bästa lärare från min tid på Lärarhögsskolan, en lärare som har lärt mig mycket och som är så himla duktig. Men fick han något stöd? Nop! Har förtryckande chef fått någon skit för detta? Nop!

I dagens (3/4.11) Dagens Nyheter (DN) startar en ny artikelserie skriven av Maciej Zaremba. Serien toppar första sidan på DN, en bild där en hand är i full färd att texta SÖNDERFALLET på en whiteboard. I beskrivningen står det att Maciej Zaremba granskar den svenska skolan och vad som hände när staten släppte makten över skolbänken till kommunerna. Enligt Zaremba kommer repotagen handla om svenska skolor och om den svenska skolan. Det ska bli mycket intressant läsning tycker jag. Däremot tror jag att det är många pedagoger, skolforskare och myndighetsfolk som inte kommer att gilla serien. Men som vanligt kommer de rycka på axlarna och säga: ”Det där gäller inte mig” eller ”Den där Zaremba vet ju ingenting om skolan, det är lite mer komplext än hans beskrivning” eller också kommer de inte säga någonting. Med tystnad tiger vi ihjäl alla problem.

Första artikeln handlar om Tolvåkerskolan i Kävlinge utanför Landskrona. En skola som har varit en följetång i media de senast åren. Om man i Nationalencyklopedin slår upp vanvårdad skola finns det en bild på Tolvåkersskolan. Det är en skam för svensk skola att inkompetenta politiker, tjänstemän och rektorer fått driva skolan åt helvete under en så lång tid. Och förlorarna? Som vanligt när skolan inte fungerar: Eleverna! Supertorsk!

Egentligen finns det i Sverige ganska många inkompetenta politiker och tjänstemän som inte har någon aning om hur skolan ska fungera, men ska lik väl vara inne och rota i verksamheten. Så har det varit i Haninge också när jag började, odugliga tjänstemän i chefsposition – nä, de var rätt duktiga på budgetstyrning och förtrycka rektorer – men totalt odugliga när det gällde pedagogik. Den värsta använde sig av fascistoida maktmetoder och trodde sig veta exakt hur en högstadieorganisation skulle fungera, fast hon i botten var förskolelärare och det var måååååånga år sedan hon jobbade i förskolan. Känns det igen? Jo, från reportaget i DN. Idag har Haninge ett helt annat klimat. Politiker som samarbetar över blockgränserna och har samsyn över lag när det gäller skolan. Skolchef, gymnasiechef, grundskolechefer och förskolechef som har en dialog med verksamheten och följer upp resultat – har en dialog om resultat. Klart alla kommuner och organisationer har problem, även Haninge, men jämfört med andra kommuner är problemen små.

Det jag reagerar kraftigast emot när det gäller Zarembas reportage är den totala brist på respekt för medarbetare, lärare och människor som de tre rektorerna har (de tre som är tillsatta att få en ändring på skolan): ”De nya rektorerna har synpunkter på matematik. De är förvisso inte mattelärare. (Sanningen att säga var ingen av dem behörig att undervisa i något ämne på högstadiet. Men de menar att läroböckerna skall bytas ut. Mattelärarna håller inte med. Så en dag när de kommer till arbetet har de tre kvinnorna rullat in en sopcontainer i deras ämnesrum. Där stod de och slängde 400 matteböcker och våra papper, undervisningsmaterial, gamla prov….Det var helt overkligt. Som ett vansinnesryck”. Jag måste säga att skulle jag vara i denna situation hade jag nog inte kunnat behärska mig, jag hade blivit vansinnig och fast jag är en snäll och mjuk kille (det kanske inte den vane läsaren tror) hade jag blivit så rabiat att det hade kunnat hända vad som helst. Vilken sanslös brist på all form av respekt!

Ett annat citat från artikeln är följande: ”Det är ju ingen hemlighet hur det var tänkt. Hon kom med ett batteri av idéer som kan fungera på små barn, men inte när man ska lära femtonåringar matte. Och hon skulle genomföra det med våld, berättar en av de utstötta” (lärarna – min kommentar). Chefer som blir chefer för en verksamhet de inte har någon kunskap om – inte bra! Det har vi varit med om förut. Chefer som dessutom är auktoritära, fascistoida och odemokratiska. GUD-giv mig styrka! Det går bara åt helvete! Intressant att Maciej Zarembas artikelserie om LHS och denna har sådana likheter – Maktens förtryck, demokratin frånvaro.

Jag ser fram emot fortsättningen när det gäller denna reportageserie. Nästa avsnitt kommer på tisdag och kommer att handla om varför inte 15-åringa förstår det de läser. Jag har mina åsikter i den frågan, ska bli intressant att höra vad Zaremba har att bidra med.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Annonser

11 kommentarer

  1. I sanning mycket intressant och skrämmande läsning. Vilken provkarta över dåraktiga beslut och förfärliga förtryckaråtgärder!


  2. Ja, det finns en hel del att göra mer än att bara sätta plåster på såren. Problemen i skolan beror nog inte endast på att lärarna inte skulle vara tillräckligt kompetenta. Men det är på lärarna man lägger allt ansvar.


    • Jag skulle vilja påstå att lärarna är det minsta problemet. De största problemen är politiker, tjänstemän, skolmyndigheter, rektorer. Det finns dåliga lärare, men om man har en sann tro på att alla människor är utvecklingsbara går det att med rätt ledarskap och fortbildning få mer eller mindre alla lärare att växa och bli minst välfungerande och gärna duktiga och bra lärare.


  3. […] Johan Kant har skrivit utförligt om detta, så jag länkar till honom … Reportagserie .. […]


  4. Ja det är viktigt att den där långsamma journalistiken lever kvar. Människor som får lång tid att undersöka ett område. Han är en duktig journalist.


    • Håller med dig Ed. Syn att det är allt för sällan detta händer, allt för få som granskar.


  5. Det är mycket kommunerna inte har insyn i. Vad vet de egentligen och hur intresserade är dem? Jag hoppas att lärarnas perspektiv tydliggörs i artikelserien. Lärare får dåligt omdöme, för resultat, elevsyn och annat, men vem granskar rektorer och övriga i hierkin? Kanske att det nu kommer upp till ytan, och att något sker.


    • Maria,
      Jag håller med dig och hoppas att så sker. Det är många aspekter som gör att lärare inte gör så bra som de skulle kunna göra – även om många lärare är fantastiska och gör underverk. Men så är många lärare också helt slut när loven kommer.


  6. […] Rektor Johan Kant […]


  7. När jag läser den här artikelseriens två första artiklar blir jag riktigt hoppfull om möjligheterna. Huvudpoängen är det dåliga ledarskapet och inkompetensen hos de som leder och nu kan väl inte skolforskare, kommuner och SKL peka finger åt lärarna. Lärarkåren har förstås bättre och sämre lärare men ledarskapet påverkar så mycket vad de kan åstadkomma. Ett modernt Ledarskap förankrar och lyssnar på medarbetare. Kävlingeledarskapet håller knappt 1800-tals klass.

    Tack Zaremba med din hjälp kan vi förbättra svensk skola.


    • Håller med dig Jan.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s