h1

Nya lärare enligt Lgr 11 – hur tänker man?

09 maj 2011

En kompis till mig är biträdande rektor i en skola i Stockholm. Han berättade för mig att Skolverket har haft en föreläsning för samtliga rektorer i Stockholms kommun. Skolverket var väldigt tydliga med att informera om vilka minimikrav det ställdes på de nyexaminerade lärarstudenter som skulle undervisa i årskurs 1 – 3. För att få undervisa i slöjd, bild, idrott & hälsa, engelska och hem- & konsumentkunskap krävs det 15 hp. För att undervisa i matematik och svenska krävs det 30 hp.

Alla de studenter som har läst kursen ”Gräv där du står” inser att den kursen inte ger behörighet till att undervisa någonstans. Jag leker bara med tanken, kan det finns någon nyutbildad lärare som inte har behörighet att undervisa över huvudtaget? Finns det någon student som har en klassisk klasslärarutbildning, det vill säga 30 hp svenska, 30 hp matematik, 15 hp NO och 15 hp SO? Om man inte har den utbildningen, finns det några jobb att få? Finns det några jobb att få som lärare i årskurs 1-3 om man inte har 30 hp i svenska och 30 hp i matematik?

Om det inte finns några jobb att få, ska den nybakade studenter söka fortbildning innan denne ens har börjat jobba? Kanske har man tagit 300 000 i studielån, kämpa på som tusan med tentor och examinationsuppgifter och sedan finns det inga jobb att få. Eller ännu värre, man är inte behörig.

Den kritik som jag har lagt fram gentemot lärarutbildningen får ännu mer substans om det visar sig att man utbildat studenter i kurser som är värdelösa för att de inte tillför någon ämnesfördjupning, t.ex. kursen ”Gräv där du står”.

Hoppas att jag har HELT fel! Och jag hoppas att de nyutexaminerade studenterna känner att de är välkomna ut i skolan, för det behövs nya friska krafter i skolan.

Vill också påpeka att den kritik jag framför gentemot lärarutbildningen inte alls har att göra med enskilda personer. Jag känner flera mycket kompetenta lärarutbildare, en av dem har påverkat mig mycket i positiv riktning. Det handlar om generalisering och att det är ett systemfel någonstans, där ledningen för lärarutbildningarna har gått fel – riktigt, riktigt fel. Alltså ett kollektivt ansvar!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

One comment

  1. Ja, du … hur gör man med det?



Kommentera

