h1

En glädjens dag för Jordbro

06 juni 2011

Igår (5/6) kom ett glädjande besked, ett besked som gör mig och alla andra som jobbat med barn och ungdomar i Jordbro stolta. En av våra elever hade kommit in på läkarlinjen! Hela dagen gick jag och var glad, lycklig för att ännu en elev hade lyckats ta sig in på en eftergymnasial linje. Och som jag vet att hon har kämpat! Inte det att hon hade några inlärningssvårigheter, eller språkproblem, men år ut och år in målmedveten och ändå alltid schyst mot sina kompisar, lärare och familj. Alltid hjälpte mamman att hämta småsyskon på förskolan. En glädjens dag för Jordbro!

Det finns många tillfällen då jag tänker på eleverna från Jordbro, för några veckor sedan ringde en av mina gamla elever och berättade att hon skulle flytta till Australien för att plugga kriminologi på universitetet. Jag fick ett mail från en annan elev som frågade om jag tyckte att hon skulle bli lärare och vilken utbildning jag rekommenderade. Sedan några år studerar en av mina elever teknik på Jönköpings högskola, antagligen var han den första i sin släkt som pluggade vidare. Den som definitivt var först i sin släkt att läsa på universitetet var en tjej som idag studerar ekonomi på Stockholms Universitet. Och så har vi givetvis han som pluggar interaktionsdesign på en eftergymnasial utbildning.

Det här kanske inte är en så stor nyhet för omvärlden, kan hända tycker en del att detta blogginlägg är lite märkligt och larvigt. Jag har förståelse för det, för det är ju klart att man går på universitetet om man vill det och alla kan väl inte gå och plugga till läkare och jurister. Nej, det är klart att det behövs människor på alla olika arbetsplatser i landet och att en del inte vill studera vidare. Men Jordbro är så hårt segregerat, en väg skiljer radhus och villor från hyreshusen. Många elever kommer från hem som saknar studietradition, där föräldrarna själva inte har gått speciellt länge i skolan eller har goda upplevelser av skolan. Många elever har också inte fått med sig det viktiga kunskaper från låg- och mellanstadiet, t.ex. när det gäller att läsa. Det innebär i sin tur att lärarna på Jordbromalmsskolan har fått slita hårt för att ge eleverna så mycket kunskaper som möjligt för att de ska klara minimibetyg, så att de kommer in på gymnasiet. Men givetvis att de ska ha med sig kunskaper så att de klarar av kunskapskraven på gymnasiet. Detta arbete har stundtals varit arbetsamt, eftersom Jordbromalmsskolan har fått sämre och sämre förutsättningar och varit illa skött.

Om lite drygt en vecka går Jordbromalmsskolan i graven. Politikerna har bestämt sig för att lägga ner skolan, utan att först diskutera med elever, lärare och föräldrar. Jordbro kommer att stå utan en högstadieskola, vilket är ledsamt. Den skola som varit tryggheten och samlingsplatsen för eleverna, 94% med invandrarbakgrund. Sorgligt!!!

Men jag tänker ofta på de elever som vi inte lyckades med av olika anledningar. Några har jag fortfarande kontakt med, vissa har tagit sig och pluggar på komvux. En vickar ibland på Vikingaskolan och har sagts sig vilja plugga vidare. Men några har det gått illa för, ligger hemma och sover hela dagarna hos föräldrarna – ser på tv och umgås med kompisar, har aldrig några pengar. Några har det gått riktigt illa för:  Narkotika, alkohol, missbruk och kriminalitet. En del har blivit skjutna och knivhuggna, vissa har suttit i fängelse, två stycken är just nu omhändertagna (paragraf 12).  Kommer ihåg flera av dem som rara och härliga ungdomar med framtidsdrömmar och framtidstro. Kommer ihåg gängledaren som suttit inne som en fantastiskt smart kille som var mycket duktig på matematik, hade aldrig svårt att förstå en instruktion och var en riktigt bra kompis. Men vad hände? Vad gjorde vi för fel? Varför kunde inte vi erbjuda något som fick honom att gå igång? Vad hade krävts?

Jag tänker ofta på mina gamla elever och det är oftast med glädje. Jag hoppas att de ska få ett bra liv och jag hoppas att det ska ordna sig för de som hamnat på kant i tillvaron. Några har jag hjälpt långt efter jag har slutat som deras lärare, många har jag kontakt med via Facebook. Men åter igen – hur får vi med oss alla? Kan en skola likt Jordbromalmsskolan erbjuda utsatta elever praktikplatser två gånger i veckan – meningsfulla arbeten, med trygga vuxna förebilder som hela tiden har en dialog med snedseglande ungdomar? Och dessutom skulle dessa ungdomar få en slant för sitt arbete så att de såg att arbete lönar sig. Nu tänker många som läser detta, jomen vi har ju jobbat med praktik under lång tid. Bra! Det funkar säkert bra på många platser runt om i landet, finns säkert jättemånga lärare och skolor som gör ett fantastiskt jobb kring dessa frågor, men dela med er om kunskapen. I Jordbro finns det många företag, det finns ett stort industriområde och här skulle jag verkligen velat ha ett nära samarbete med företagsföreningen. Kanske i framtiden – om det blir någon ny högstadieskola i Jordbro.

När jag jobbade på Jordbromalmsskolan var jag representant för Mentor Sverige, en väldigt bra organisation, som hjälper många utsatta barn och ungdomar att se en annan del av världen än den de ser dagligen. Tanken är drogförebyggande, det vill säga att genom att under ett år ha en mentor som man gör roliga saker med, får man ett vidgat perspektiv och kunna välja andra vägar än cigaretter och alkohol (och narkotika). Väldigt bra tanke och det funkade superbra. Hade många elever som hade fantastiska år, med fantastiska mentorer, men det var aldrig de största orosmolnen bland eleverna som var med i mentorsprogrammet. Dessa var svåra att nå, svåra att få in i ett program på det sättet. Här behövs det annat än frivilliga insatser.

Nationaldagen till ära så tänker jag på Jordbro och minns de 9 år jag jobbade på Jordbromalmsskolan med glädje. Kanske kommer jag tillbaka till Jordbro i framtiden, det vet man aldrig. Jag njuter i alla fall av att hon har kommit in på läkarlinjen och av alla andra framgångsrika och fantastiska elever som kommer från Jordbro.

Lärare är samhällets viktigaste yrkesgrupp!
 

One comment

  1. Jag känner som du Johan. Jag har jobbat i Jordbro sedan 1978, mest på mellanstadiet, men också 10 år på Jordbromalmsskolans högstadium.Jag gläds varje gång jag får höra att mina gamla elever lyckats göra klassresan och bli akademiker. Flera har jag kontakt med på FB(en läkare, ett par lärare, flera egna företagare bl.a.). Men jag glömmer aldrig de som det gått riktigt illa för: en pojke blev mördare och två andra pojkar har blivit mördade.Alla tre morden är relaterade till droger och grov kriminalitet.En turkisk/kurdisk flicka blev knivhuggen av sin bror i slutet av 90-talet för att hon jobbade som servitris på nattklubb inne i stan.Jag kände bägge väl.Flickan överlevde och brodern hamnade i fängelse.
    Så många känslor, så många minnen…Men det är de som lyckats som får mig att fortsätta mitt viktiga arbete !
    Nedläggningen av Jordbromalmsskolan är en politisk skandal som kan få katastrofala konsekvenser för samhället Jordbro !



Kommentera

