h1

Glad sommar!

23 juni 2011

Nu har jag semester, äntligen! Det har varit hårt arbete ända in i det sista, åkte faktiskt till Vikingaskolan i morse, jobbade två timmar och kopierade scheman trots att jag har semester. Vill ha allt klart innan jag går, kan slappna av bättre då. Satt annars från 07.30 till 22.00 i går för att få ordning på schemat inför hösten. Efter den megadagen kände jag mig seg i huvudet, riktigt bombad – men det blev bra.

Det finns en hel del att skriva om, t.ex. domen i arbetsdomstolen som säger att rektor bestämmer över lärarnas tid. Tung dom för lärarna, men hoppas att rektorerna tillämpar praxis med känsla och inte skyfflar över mer jobb av social karaktär på lärarna, eller för den skull många fler timmars undervisning. Känner jag SKL, kommunerna och rektorer rätt finns det anledning att vara orolig – missbruket gentemot lärarkåren har ju pågått länge. Hoppas man förstår att ingen vinner på att lärare jobbar skiten ur sig, utan får ägna sig att undervisa. Sedan ska ju givetvis resultaten följas upp.

Finns mycket mer att skriva om, men jag orkar faktiskt inte just nu, har kört hårt de senaste dagarna och behöver vila. Min kommande bok Yrke: Lärare, är på väg till tryck nu och kommer i augusti. Jag kommer nog droppa lite information i sommar om den, men annars blir det inget bloggande i juli för mig. Jag ska skriva en del på nästa bok, hoppas ha manus klart i september.

Yrke: Lärare (kartonnage)

Ha en trevlig sommar alla läsare!

Johan

2 kommentarer

  1. Ha det riktigt gott, du en skön röst, när skolvärlden just nu känns lite öken.


  2. Går också på semester … och skall skriva en del under den.
    Ha det gott!



Kommentera

