h1

Anders Behring Breivik har också varit en liten pojke

29 juli 2011

Jag har valt att i min blogg inte kommentera de fruktansvärda händelserna i Norge. Dels har det varit semester och jag har valt att inte blogga och dels har det inte handlat om skola. Jag skriver i princip bara om skolfrågor på min blogg.

Men det handlar ju faktiskt om skola. För en gång i tiden var Anders Behring Breivik en liten pojke som hade drömmar om framtiden. Kanske ville ha bli lokförare eller polis när han blev stor. Kanske ville han bli idrottsstjärna eller popartist. Knappast var det hans dröm att bli terrorist och massmördare. I skolan gick Breivik som vilken poljke som helst och lärde sig läsa, skriva och räkna. Men vad hände sen?

Hur var Breiviks uppväxt? Hur var hans familjesituation? Hur var hans skolsituation? Hur mycket uppmuntrades han att växa som människa?

Här har skolan en oerhört viktig uppgift. Att se, bekräfta, sporra och lära unga människor samspel, värderingar och kunskap. Lyfta upp svåra diskussioner i klassrummet, obehagliga ämnen och inte skygga för detta. En lärare jag hade på Lärarhögsskolan i Stockholm menade att klassrummet skulle vara den sista bastionen för det fria ordet. Att alla åsikter ska lyftas upp och problematiseras. Inga åsikter ska tryckas ner, eller förtryckas, även om de är fel enligt rådande samhällsnorm. Istället ska argument fram från den lärare som leder lektionerna. För det handlar om ett pågående samtal som pågår under alla år som eleverna går på skolan. Det handlar inte om en lektion här och där, utan ett ständigt pågående samtal där svåra ämnen lyftes upp.

Vi har i Sverige stora marginaliserade grupper ungdomar i samhället. Unga med invandrarbakgrund, segregerade samhällen, ungdomsarbetslöshet, ungdomar som inte klarat av gymnasieutbildningen på grund av bristfälliga språkkunskaper och även bristfälliga kunskaper. Unga utan jobb, utan utbildning, utan del i samhället och som inte är delaktiga i den enorma framgång Sverige har haft när det gäller välstånd.

Unga människor som står utanför samhället – hur tänker de? Är de apatiska eller är de hatiska? Vilka umgängeskretsar väljer de?

Skolan har som uppgift att motverka segregation, rasism, intolerans, mobbning, förtryck och fördomar. Skolan har till uppgift att ge alla barn och ungdomar demokrati, tolerans, medbestämmande, rätten att ta kontroll över sitt eget liv, rätten till sin egen kropp, rätten till kunskap, rätten att växa som blivande kompetenta samhällsmedborgare. Här har skolan ett GIGANTISKT arbete framför sig. För hur många ”Anders Behring Breivik” har vi i Sverige? Ingen hoppas jag, men jag är inte så säker på att det stämmer.

Vad göra?

Alla svåra problem ska lyftas upp till ytan och diskuteras. Absolut inte bara diskutera ”de fina frågorna”, upp med de riktigt obehagliga frågorna och diskutera. Skolan måste ta konflikt med föräldrar och hem i de fall där det är uppenbart att omvårdnaden brister. Med konflikt menar jag givetvis att föräldrarna ska känna att skolan ställer upp för dem, men att skolan är tydlig med att det inte är ok om barn far illa. Detta måste sägas rakt ut. Detta måste observeras av skolan. Detta måste anmälas till sociala myndigheter och polisen (om brott begås). Läraren måste bekräfta alla barn som kunniga och som läraktiga. Alla barn kan lära sig och inga är hopplösa fall, även om man som lärare kan känna så ibland. Hårt arbete lönar sig i längden och eleverna behöver bli bekräftade som duktiga skolelever, då skapas en positiv identitet. Det handlar inte om värdegrundsarbete, tomma ord där man diskutera definitioner. Det handlar om ett förhållningssätt, ett sätt att diskutera, ett sätt att handla och ett sätt att bemöta varandra. Med respekt – oavsett barn, vuxen, lärare eller elev.

Aldrig aldrig ge upp när det gäller barn och ungdomar. Av denna anledningen är lärarens jobb svårt, hårt och krävande, både intellektuellt och känslomässigt.

Finns inget viktigare arbete än lärare i ett samhälle. En god skolgång med tydliga, engagerade och kärleksfulla lärare kan kompensera en trasig bakgrund och kanske också hindra att unga människor utvecklar hat och utanförskap.

Annonser

7 kommentarer

  1. Tänk om det fina du skriver hade en motsvarighet i verkligheten, Johan.


    • Bertil,
      Vi får väl alla som jobbar i skolan skärpa ihop oss. Vi måste väl alla dra vårt strå till stacken och förutsättningslöst och utan prestige diskutera hur vi ska jobba i framtiden, både förebyggande och med en människosyn där vi ser alla människor – oavsett bakgrund. Kanske mycket fina ord, men någonstans måste man ju börja.


  2. Robert Aschberg uttryckte det så bra härom kvällen. -” ABB:s åsikter är han tyvärr inte ensam om. Att skilja på VI och DOM är grunden för hans och alla främlingsfientliga åsikter. Och dom finns även inte alla agerar som ABB.” Vi som jobbar i skolan märker också att VI och DOM perspektvet finns från andra hållet: VI = fattiga muslimer och andra marginaliserade invandrargrupper. DOM = det vita medelklassiga majoritetssamhället. I skolan måste vi ständigt arbeta och levandegöra alla människors lika värde, mänskliga rättigheter och demokrati.För mig finns ingen annan väg till den nödvändiga kunskapen om vårt sanhällssystem m.m. som omöjliggör typer som ABB och muslimska självmordsbombare.


    • Tack för ditt ”statement” Christer. Jag håller med dig fullständigt!


  3. Jag driver tesen att vi pratar för mycket värdegrund och agerar den för lite. Det känns som att vi är rädda att släppa loss de obehaglig åsikterna när det kan vara en bra möjlighet att agera en tolerant värdegrund med högt i tak.


  4. Läste inlägget tidigare i dag och har sen inte kunnat släppa det du skrev. För visst är det så som du skriver, vi som arbetar i skolan har ett otroligt stort ansvar att vara närvarande och ta diskussioner, sätta gränser, lyssna och vara tydliga med vad vi tycker och tänker men efter 20 år i yrket börjar jag bli lite lätt luttrad. Varför? Jo för att detta är inte ett arbete som ses som viktigt eller som prioriteras i skolan. Eller jo, att under någon vecka arbeta med skolans värdegrund och sedan producera en broschyr är något som gärna görs för att det ligger i tiden men att arbeta med detta varje, varje dag är inte något som premieras eller ses som något bra och viktigt. Jag har som sagt jobbat några år och tycker detta att möta och bemöta mina elever är det viktigaste med mitt arbete. Resultatet är mer än väl värt allt jobb när en grupp fungerar,men oavsett hur bra grupper du har så är det inte det som betalar dina räkningar i slutet av månaden och det är här mina mindre positiva erfarenheter kommer in. Jag har avverkat ett par chefer under åren och INGEN ser detta arbetet som något högprioriterat, bara något som skall göras. Högre lön får du om du gör ett matteprojekt, ett IT projekt eller något annat som får skolan att synas. Att varje dag göra ”slitgörat” är ett arbete som ger dig en klapp på huvudet men väldigt, väldigt lite i lönekuvertet. Och då är det också väldigt, väldigt lätt att till slut ge upp och ta den lätta vägen, vara hej och tjenis med sina elever och sedan starta upp ett projekt inom något för dagen trendigt område.


    • Hej Joanna,
      Jag anser att det är just av denna anledning läraryrket är ett svårt yrke, att man måste hela tiden jobba med dessa frågor och problematisera innehållet. Jag är lite allergiskt mot värdegrundsarbete som du beskriver det, jag tycker att det ska finnas med dagligen och inte bara i ord, utan även handling.

      Och detta måste få kosta. Vill man ha en skola i världsklass måste man vara beredd att betala för den, i form av ökade löner och höjd lärarstatus. Det är just detta som SKL måste fatta.

      När det gäller inkompetenta chefer finns det väldigt många, tyvärr är cheferna en bidragande orsak till att det gått illa för svensk skola. Här måste makthavare inse vilket oehört viktigt arbete lärare gör. Eller ska man chansa på att det inom marginaliserade grupper inte finns någon massmördare eller terrorist? Jag hoppas att man inser vikten av att göra något snarast!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s