h1

Jan Björklund – svensk skolas frälsare

14 augusti 2011

Nu börjar snart skolan igen och lärare, elever och rektorer startar ett nytt läsår. Ett nytt läsår med hårt arbete, inte bara för elever och lärare, utan för lärare som yrkesgrupp. Lgr 11 ska genomföras och arbetet börjar nu i höst på allvar. En del skolor och kommuner har redan varit igång något eller några år, men nu är det dags för alla skolor att jobba.

Och vem har sett till att vi fick en ny läroplan? Jo vår utbildningsminister Jan Björklund. Oavsett om man tycker att läroplanen är bra eller inte, är väl nästan alla inom skolans värld överens om att Lpo 94 inte var införd, trots att det gått 17 år sedan läroplanen kom. Detta faktum tog Björklund på allvar, tillsatte utredaren Leif Davidsson, lade en proposition och såg till att Lgr 11 blev.

Dessvärre verkar Jan Björklund vara skolans fiende nummer ett, i alla falll om man ser vad många bloggare skriver om honom. Ibland baxnar jag, för en del verkar direkt hatiska mot Björklund. Många gånger tittar jag runt vad som skrivs inom bloggvärlden, sällan kommenterar jag, men ibland kan jag inte låta bli. Det är när bloggaren har en väldigt stark, inte sällan raljerande, åsikt om Jan Björklund. Men inga argument varför denne tycker som den gör, eller vad det är som gör skribenten upprörd. Jag har ställt frågan – ”vad menar du med det blogginlägg du skrev, varför är Björklund så dålig? Tala om varför.” Aldrig får jag ett rakt svar – ALDRIG!

Det är lätt att sitta bakom sin skärm och tycka och tänka, men att argumentera för sin sak, stå upp för sin sak kan det vara si och så med.

Men jag tycker att Jan Björklund är fantastisk. Vilken annan politiker har satt skolan i fokus som han har gjort? Vilken annan politiker har gång på gång velat satsa på lärarna? Viken annan politiker har haft skolan som det viktigaste politiska spörsmålet? Vilken annan politiker har ställt krav på att lärarnas status ska öka och att skolan som politiskt ämne ska ligga högst upp på agendan? Vilken annan politiker har velat att staten ska ta ett fastare grepp om skolan, till och med velat förstatliga lärarna? Ingen annan politiker har drivit dessa frågor som Jan Björklund. Han driver svensk skolutveckling framför sig, driver att skolan måste bli bättre och att det måste satsas på läraren. Vad är det för fel med det?

Oavsett vilket parti ens hjärta tillhör, eller som driver de frågor man brinner för, kan man konstatera att Jan Björklund har gjort mer för svensk skolan än någon annan politiker gjort på många årtionden. Kan faktiskt inte komma på någon annan politiker som har gjort så mycket bra för svensk skola som Jan Björklund har gjort.

Ha gärna åsikter om Björklund, men kom då med argument och var ärlig och tala om varför du inte gillar honom. Annars får du gärna bespara mig och omvärlden allmänt tyckande och raljerande!

Annonser

23 kommentarer

  1. Jag tycker även att du är fantastisk, som öppet för fram åsikter som kan tyckas vara kontroversiella. Att öppet stå för en åsikt kan kosta på. Det är därför bra att du tar upp de angrepp som Björklund fått utstå. Han är onekligen en realpolitiker som vill något med skolan, utan att snegla på vilka som känner sig trampade på tårna. Länge var han en av få som ifrågasatte varför så många elever misslyckades. Ofta bemöttes han med argument som gynnade de som haft ansvar för skolutvecklingen. Man sa att elevernas problem var överdrivna. Att det inte stämde vet vi idag. Därmed inte sagt att allt i skolan är dåligt, men mycket behöver förbättras.

    De flesta bildar sig en uppfattning om Björklund via massmedia. Den har en viktig uppgift, att granska och undersöka. Därför är det nödvändigt att journalister återger information som bygger på fakta. Om Björklund blandar ihop yrket som militär med uppdraget som minister ska det framgå och underbyggas med sakliga argument. Det bör även bloggare göra. Hur beskrivs Björklund ofta bland meningsmotståndare?

    Björklund kan kritiseras för att så lite, eller så mycket händer.
    Han är ytterst ansvarig för skolutvecklingen, men långt ifrån ensam. Vi, som arbetar i skolan, har alla ansvar för att eleverna når målen.
    För att lyckas krävs mer arbete bland elever. Därför ska resurserna vara prioriterade i klassrummet. Jag tror att det sker bäst genom ökat medbestämmande, krav och ansvar.

    Det är stor skillnad mellan att sitta bakom en datorskärm i hemmets trygga vrå och tycka eller ta ett politiskt uppdrag och genomdriva beslut. Många tycker en massa anonymt, men få tar ansvar öppet. Därför tycker jag du är bra bloggare!


  2. En kollega brukar säga:
    – Allt fler talar om för allt färre hur problemen ska lösas.
    Det är hög tid att vända pyramiden upp och ner och få fler problem lösta. Tillsammans.


  3. Johan, jag instämmer till fullo!


  4. Jag håller med dig!
    Björklund har varit en frontfigur i skyddandet av skolans gamla värden.


  5. Bra Johan, jag håller också med dig. Björklund har lyft fram skolfrågorna, det börjar hända saker nu.


  6. Sant! Även om man han ibland framkallar ett visst obehag hos mig så har han gjort många saker som faktiskt fått en effekt och fört skolvärlden framåt. Men det märkliga är att de som är så kritiska oftast är lärare och att de inte kan argumnentera för sin sak, det är skrämmande. Jag har själv följt många bloggare o särskilt twittrare, som tycker hit och dit utan någon botten.


  7. Ja jag tror att Björklund trampat många av de som suttit bra vid skolans köttgrytor på tårna. Han var kraftfull i att uppmärksamma att vi håller på att få en skola som inte står sig i konkurrensen och att det beror på att Sverige prioriterat ner kunskapsuppdraget.

    Angreppen om att han inte satsar på förståelse etc. saknar grund! Jan Björklund har en sund kunskapssyn.


  8. […] syrliga karameller blir obetydliga. Nu kommer min åsikt som ett citat från Johan Kants inlägg Jan Björklund – svensk skolas frälsare: Men jag tycker att Jan Björklund är fantastisk. Vilken annan politiker har satt skolan i fokus […]


  9. Håller med dig Johan till 100 % ! Jan Björklund är lärarnas bäste vän, en åsikt som jag hävdat i många år och som många rynkat på näsan åt av partipolitiska skäl. Heder åt dig Johan !


  10. ”Det är när bloggaren har en väldigt stark, inte sällan raljerande, åsikt om Jan Björklund. Men inga argument varför denne tycker som den gör, eller vad det är som gör skribenten upprörd.”

    I linje med detta en debattartikel från Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1523601/Stoppa-hogerns-skolpolitik.html


  11. Utmärkt formulerat, Johan!
    Som pensionerad lärare bryr man sig inte om mina åsikter längre, men trots detta instämmer jag till fullo i det du skriver! Jag har skrivit positiva insändare om Björklunds insatser för att rädda skolan, jag har argumenterat på lektion.se, ett diskussionsforum för skolfolk och jag har personligen klappat om och uppmuntrat honom då jag fick tillfälle inför senaste valet. Varför begriper inte Sveriges lärare att han står på deras sida? Jag har perspektiv på skolutvecklingen efter 43 år som lärare och jag följer med intresse den fortsatta kampen.


  12. […] för den svenska skolan på nationell nivå. Dessvärre kan jag inte hålla med Lenander och Kant om att Björklund är något positivt för svensk skola. Skälen till detta ska jag återkomma till […]


    • Denna kommentar är ett lysande exempel på att man inte gillar Björklund, men kan inte tala om varför. Ber att få återkomma, men mest troligt att personen inte återkommer.


      • Hej Johan! Bra tanke att hissa och dissa Björklund. det som jag är mest kritisk till när det gäller vår skolminister är att han lite väl ofta ägnar sig åt tyckande och tänkande i stället för kunnande och vetande. Här är ett exempel: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2011/05/bjorklund-och-andraspraksutvecklingen.html


      • Hej Anna,
        Håller med dig i ditt inlägg. Du skriver att forskningen pekar på att det är språkutvecklande att jobba med svenska i alla ämnen och det är också min erfarenhet av att ha varit SO-lärare i Jordbro i 9 år. Där var SO-ämnet ett ”hjälpämne” till svenskan, om du förstår vad jag menar.

        Jag tycker över lag att Jan Björklund är ganska påläst och kunnig. Det är väldigt sällan som han är så okunnig som det exemplet du ger. Sen är han politiker och är inte expert på allt, utan driver frågor utifrån en politisk agenda. Till hjälp har han sakkunniga och de borde veta bättre.

        När det gäller forskning så finns det forskning och forskning. En del forskning bygger på ett felantagande på hur saker och ting hänger samman och sedan får forskarna bara fortsätta och föra fram sin falska bild över hur verkligheten fungerar. En del forskning har ingen som helst koppling till verkligheten och en del forskare har aldrig satt sin fot i ett klassrum. Det finns många sådana exempel som jag tagit upp på min blogg. Denna forskning ger jag inte mycket för och det innebär att man inte kan luta sig tillbaka och säga att forskningen säger. Det finns så mycket skit, ursäkta uttrycket. Jag har vid många tillfällen lyft fram att jag skulle vilja ha klinisk forskning på skolans område, för jag menar verkligen att skolfrågor ska vara förankrad i forskning.

        I morgon kommer mitt tredje inlägg om Jan Björklund, det är redan skrivet, håller läsarna på halster lite. Får dem att undra vad är det jag menar.

        Johan


  13. […] Kopior på namnlistorna kommer senare även att överlämnas till SKL och utbildningsminister Jan Björklund. Lönen är förstås inte allt, men en mycketviktig pusselbit. Den lön Sveriges ingenjörer […]


  14. […] ska publicera varför i vår, eller också kan ni ju läsa mina två tidigare inlägg: ”Skolans frälsare” eller ”Dålig […]


  15. […] Jag skrev ett blogginlägg om detta, men även ett blogginlägg om att Jan Björklund var skolans frälsare. Men kanske är det så att dessa diskussioner om trivialiteter som kepsar är ett lockbete, något […]


  16. Jag tänker inte stämma in i en oreflekterande hyllningskör till Jan Björklund. Visst det ligger en del sanning i det faktum att han lyft skolfrågan. Inte minst har han genom detta gjort karriär själv. Problematiken har hela tiden varit det förenklade resonemangen samt oförmågan att fullfölja goda idéer. Jag tror att han velat väl men hur har han och implementerat sina idéer? I mina ämnen exempelvis är betygskriterierna i stort sett obegripliga eftersom de är vagt och luddigt uttryckta. Vad är skillnaden exempelvis mellan visst flytt, gott flytt och mycket gott flyt? Inte heller är kursplanerna glasklara. Hur man än vänder och vrider på resonemanget har regeringen och riksdag ansvar för att myndigheterna sköter sitt uppdrag. Inte heller har lärarlönerna höjts utan vad man gör nu är en satsning på 7.5% av lärarkåren där de övriga 185 000 blir utan och dessutom får äran att jobba in kostnaderna för dessa löneökningar. Visst satsningen på förstelärarlönerna kommer att höja genomsnittslönerna för lärarna men inte för den enskilde läraren. Fortfarande är det möjligt att bli lärare med absolut lägsta poäng på högskoleprovet. Lärarstudenter hoppar många gånger av utbildningen. Lärarlegitimationen blev efter ändringar ett skämt. Den oheliga alliansen med LR kulminerade med valet av Metta Fjelkner som ensamutredare. Resultaten i svensk skola rasar. Jag konstaterar bara att det inte räcker med den goda viljan.


    • Ja, Skolverket blåste Björklund och övergav Blooms taxanomi för betygskriterierna för att hitta på sina egna flummiga nivåer. Ja kommunerna och de andra partierna motarbetar Björklunds försök att lyfta svenska skolan. Risken finns att Björklund blir ännu en i raden av maktlösa utbildningsministrar men bara hans reformering av lärarutbildningen är värd stora applåder. Han har gjort rätt saker och med största möjliga kraft.

      Skolans problem ska placeras där de hör hemma. Rakt i knät hos huvudmannen och deras organisation SKL som inte har förstått att de behöver kunna rekrytera duktiga lärare i tillräcklig utsträckning.


    • Lena,
      Är det Jan Björklunds fel att Lgr 11:s kursplan är skitdålig?

      Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att man behöver lägga ner Skolverket och låta någon annan myndighet ta hand skolfrågorna, varför inte Riksrevisionen. Kanske skulle även lärarutbildningen läggas ut på andra institutioner, t.ex. KTH och Statsvetenskapliga institutionen.


      • Jo. Myndigheter ät självständiga i Sverige men som utbildningsminister har han ett ansvar för att tillse att de beslut riksdagen fattat genomförs.
        Myndigheter kan inte undergräva politiska beslut om politikerna är alerta. Myndighetschefer kan avsättas. Titta bara vad som hände Arbetsförmedlingens chef.
        Håller helt med om Skolverkets inkompetens. När det gäller lärarutbildningarna tycker jag som jag skrivit tidigare, att lärarutbildare ska jobba halvtid i vanliga skolan samtidigt som de utbildar lärare. Då skulle vi få en helt annan kvalité i utbildningen.
        I övrigt tycker jag att det är bra att Björklund lyft skolfrågan. Det är tråkigt att så många av de goda idéerna förhandlats bort genom valhänt hantering av både honom själv och berörda tjänstemän.


      • Det är ingen direktlänk mellan myndighet och politiker utan det finns en styrelse som har uppföljningsansvaret. En minister som som hoppar över den kedjan blir omedelbart beskylld för ministerstyre.

        Historien med arbetsförmedlingens sparkade generaldirektör visar på att folks allmänna syn på myndigheten och småsaker som höga mobilräkningar spelar mer roll än vad GD egentligen åstadkommit.

        Inget ont om Anna Ekström heller, hon gör verkligen ett bra arbete under omständigheterna. Däremot är hela myndigheten så infiltrerad av flummerierna att jag undrar om inte Björklund skulle sparkat hela gänget och börjat om från början. Dock tror jag att det är för sent nu utan med hjälp av en trägen GD, en skolkommission, … så kan den reformeras.

        Däremot när det gäller lärarutbildningen tycker jag inte att det skulle vara för sent att lägga ner alla pedagogiska institutioner och starta från scratch baserat på människor från andra områden.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s