h1

Ana Gina VS Blondinbella

21 augusti 2011

Har på bara några dagar lyssnat på två kvinnor i 20-års-åldern. Den ena var Gina Dirawi, mer känd som Ana Gina, som sommarpratade i P1. Den andra var Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, som var med i ett radioprogram som heter ring P3. Ni kan ju kolla länkarna.Och vilken skillnad! Oh my good! Gina Dirawi pratade om kriget från hennes hemland Libanon, den misslyckade självmordsbombaren i Stockholm, rasism, främlingsfientlighet och fördomar. Med personliga erfarenheter och tankar berättade Gina om hur hon såg på saker och ting. En mycket klok ung kvinna.

Isabella däremot pratade om partytricks, raggningsrepliker, hångel eller ligga, shopping. I ärlighetens namn ska sägas att många frågor var styrda av de som ringde och av programledaren, men det var ändå det en flamsig och väldigt ytlig nivå på programmet. Isabella gjorde inte sitt bästa för att få ett djup i diskussionerna, eller också är hon så ytlig som hon är, eller också vill hon bara vara så ytlig som hon framställer sig. En mindre klok ung kvinna (enligt det jag har sett och läst). Jag kunde i alla fall inte lyssna klart på programmet, även om det var en intressant studie i att höra vad hon sa. Det blev för jobbigt att höra allt dravel så jag bytte kanal.

Jag är medveten om att jag är en ”gubbe” i deras ögon, men ändå tänker jag att jag har viss erfarenhet av ungdomar. Klart att kläder, shopping, hångel och utseende spelar roll för alla – oavsett var man kommer ifrån (i alla fall nästan alla). Men jag vet också av egen erfarenhet att ungdomar har ett djup inom sig som handlar om något annat än ytlighet, något som handlar om frågor som Gina tar upp.

Två unga kvinnor, båda två framgångsrika bloggare. Båda två förebilder för ungdomar. För mig är Gina Dirawi en utmärkt förebild för unga kvinnor, även om alla unga tjejer inte kan förlika sig med att hon är muslim och lever efter muslimska regler, t.ex. att hon inte dricker alkohol. Ändå tydliga värderingar som det går att förhålla sig till.

Isabella Löwengrip företräder en ytlighet som speglar vårt samhälle där du ska vara snygg för att vara framgångsrik. Ungdomar matas med bilder över hur du gör för att vara framgångsrik, typ killar – fixa ett sexpack och tjejer ha stora bröst. Vad din mun säger spelar ingen roll. Det är inte för de kloka saker du säger du blir accepterad, respekterad och framgångsrik, utan för hur cool du är.

Jag generaliserar självklart i denna text, det finns alltid undantag. Vi lever i ett demokratiskt samhälle där alla typer av åsikter, levnadsstilar, filosofier, religioner och tankar existerar sida vid sida. Vem är jag att ha facit på vad som är rätt – givetvis har jag inte facit, det står alla fritt att leva sitt liv som de vill.

Jag lägger inte heller moraliska aspekter på det hela, även om du som läser detta kanske upplever det. Alla elever som jag har haft kan nog skriva under på att jag verkligen inte har tryckt ner någon som gillat shopping och utseende – även om jag hela tiden har velat få dem att berätta om sina åsikter och argument i diverse frågor (jobbig SO-lärare). Jag har också sagt till mina elever när vi har haft sex- och samlevnadsundervisning att om de vill ligga med många olika är det ok. Även om deras religion inte tillåter det så är det deras val, inte deras föräldrar, men de måste kalkylera med vad föräldrarna ska säga och hur de ska ställa sig till att göra som familjen säger eller som de själva vill. Eleverna måste tänka själva, ta beslutet själva och känna till konsekvenserna.  Men det är deras val, det ska vara för att de vill, inte för att någon tvingar dem eller att de ska tjäna något på att ligga med någon. Alltid har mitt motto varit att eleverna ska bli respekterade för de kloka ord de säger och inte för sitt utseende eller kläder.

För mig är Gina Dirawi en utmärkt förebild för unga människor, inte minst unga tjejer. Isabella Löwengrip anser jag vara en person som späder på den ytlighet som råder på många håll i samhället och de värderingar som Löwengrip står för anser jag kan få förödande konsekvenser för unga osäkra flickor/kvinnor. De som inte vet hur de ska vara för att vara ”till lags”. Dessa unga människor blir lätt ”offer” för de ideal som lyfts fram av Löwengrip. Nu kanske någon annan tycker något annat, men så här ser i alla fall jag på saken.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

4 kommentarer

  1. En liknande jämförelse är Radions program 1 och Radio RIX. P1 kan var allt för PK, men Radio RiX är alltid ytligt.


    • Håller med dig. Lyssnar ibland på Mix megapol och det kan vara riktigt mycket dravel ibland. Vet inte om du har lyssnat, men Anders Timell är helt otrolig, stänger nästan av när han pratar.


  2. Håller med Johan ! Hörde också Ginas kloka åsikter i Sommarprogrammet. Blondinbella har jag mindre koll på. Jag har sett en TV-intervju med henne i våras och blev illa berörd. Den tjejen mår inte bra !


    • Christer,
      Du kan kolla olika youtube-klipp och även gå in och läsa vad hon skriver så får du se att det är inte vidare roligt.



Kommentera

