h1

Regeringen satsar hårt på matematik

08 september 2011

För några dagar sedan gick regeringen och utbildningsminister Jan Björklund ut med att man ska satsa miljarder på att lyfta svenska elevers mattekunskaper. Man menar att eleverna inte ska sitta ensamma och räkna matematik, lärarna ska leda lektionerna. Bra!

Men frågan är om inte de drygt två miljarder som satsas inte slängs i sjön om några aspekter inte finns med i projektet och noggrant följs.

  • Det första och viktigaste är att det införs ett system som en viktig och stående del i matematiksatsningen: ALLTID följa upp resultat! Alltså följa upp resultatet av lärarens arbete. En metodik där eleverna inte lär sig det de ska har problem med att det antingen är en dålig metodik eller också att det är läraren som inte kan förklara på ett sådant sätt att eleven förstår. Uppföljning är A och O för att matematikprojektet ska fungera.
  • Det andra som också är viktigt att ha med sig i projektet är att de lärare som jobbar med att lära ut matematik använder sig av Hayakawas abstraktionsstege ( Hayakava-1), eller motsvarigt instrument. När läraren förklarar ett abstrakt begrepp eller fenomen och märker på elevernas blick att de inte förstår, då måste läraren ner i konkretion och med exempel förklara för eleverna. Upp och ner i Hayakawas abstraktionsstege som en vig apa. Detta måste medvetandegöras och finnas med hos de lärare som deltar i fortbildningen.

Jag auskulterade på en superbra mattelektion i en årskurs 4 häromdagen. I grupper om fyra låg eleverna på golvet i klassrummet och hade metertävling. De skulle lägga ut 1, 2 och 3 meter med hjälp av två pennor var. Alltså skulle de uppskatta avstånden mellan sina utlagda pennor till längderna 1, 2 och 3 meter. Sedan skulle de mäta. Den som var närmast fick 5 poäng, tvåan fick 4 poäng och så vidare. Eleverna var engagerade och tyckte det var roligare än att sitta och räkna i boken (läraren frågade dem). Och vad gjorde läraren? Jo hon tillämpade Hayakawas abstraktionsstege, genom att konkretisera dessa längder (med tillhörande centimeter) kunde dessa elever förstå ett abstrakt begrepp som en meter. Vi tar det för givet att alla 10 åringar vet hur mycket en meter är – men så är det inte.

Jag har personligen varit med om att jobba i Jordbro, en segregerad förort som fått bidrag. Det har varit storstadssatsningar, Wernerssonpengar och andra projektpengar. Man har köpt in datorer, jobbat i fantastiska projekt, ökat vuxentätheten med mera med mera. Men det har inte hjälpt ett enda dugg. Den språkplan som gjordes blev en hyllvärmare. De dyra datorer, kopieringsmaskiner och kameror som köptes in försvann – undrar vart. De storslagna teaterprojekt blev just bara projekt och när det var slut så hade det varit underbart för de ungdomar som var med, men något bestående blev det inte. De vuxna som ökade vuxentätheten, men att de inte var kompetenta att möta barn spelade ingen roll, för vuxentätheten ökade ju. Jag menar inte att raljera, även om det kan låta så. Vägrar tro att detta är exklusivt för Jordbro, så här går det till lite över allt. 100 miljoner pumpades in i Jordbro – inget bestående resultat.

När regeringen genom Skolverket ska satsa 2 000 miljoner kronor i fortbildning, inte småpotatis, handlar det om att vara mycket noggrann med det som jag lyfter fram. Annars kommer dessa gigantiska summor bli en snorloska i Oceanen och väldigt få lärare kommer att lära sig en del, men den stora massan kommer inte lära sig speciellt mycket. Och svensk skola, svensk lärarkår kommer åter att stå på ruta ett.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Advertisements

3 kommentarer

  1. Klokt och intressant! Att cykla med elever och göra studiebesök är givande. Eleverna gör något gemensamt och delar en händelse. Dessutom får de motion och trafikvana. En bra idé är att låta tre elever göra studiebesök och samla fakta. Klassen ställer frågor efteråt vid något som kan liknas vid den paneldebatt.


  2. Verkligen bra att tillför den innehållsliga dimensionen!

    P.S. Jag får underliga DM på Twitter från dig. Kollis inställningar,


    • OK, tack Mats



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s