h1

Nu har det hänt igen: ännu en friskola plockar ut feta vinster

08 oktober 2011

Med jämna mellanrum uppmärksammas skolor som inte har elevernas eller barnens bästa för sina ögon. Ofta, men inte alltid, rör det sig om friskolor som har en annan agenda än att bedriva en bra omsorg eller undervisning. För att alla som gillar friskolor inte ska gå i taket vill jag poängtera att jag menar inte de friskolor som bedriver en bra verksamhet, utan de friskolor som är ute efter profit på elevernas bekostnad.

I lördagens Dagens Nyheter finns ett stort reportage om Kristinaskolan i Täby som plockar ut 10,5 miljoner i vinst, detta efter bara två veckor efter det att Skolinspektionen varit på besök på skolan och hittat en rad brister.

Dagens Nyheter skriver följande i ingressen: ”Täby Kristinaskolan, vars elever har särskilda behov, saknar allt – böcker, läromedel, behöriga lärare. Samtidigt gör bolaget mångmiljonvinster år efter år. Så sent som i juni delades nästan hela den samlade vinsten ut till aktieägarna. Kvar återstår bara 245 kronor. – Det ser inte ut som om man tänker sig en framtid. Det här väcker en massa frågetecken och utropstecken, säger affärsjuristen Rolf Åbjörnsson.”

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte varit på skolan personligen och att man måste förhålla sig kritisk till mediarapportering. Det vill säga, det som DN skriver kanske inte är sant – vad vet jag? Men, om det skulle vara sant vore det för djävligt. Tydligen har DN tagit del av dokument som säger att skolas ägare har plockat ut en vinst på 10,5 miljoner för förra räkenskapsåret. Finns det en uns sanning i det som DN skriver är det skandalöst. Det värsta i detta fall är att skolan vänder sig till barn i behov av särskilt stöd, det vill säga de barn som redan från början är mest utsatta. Vilken vidrighet att göra profit på de mest utsatta i samhället – om det nu stämmer.

När myndigheterna granskar Kristinaskolan och det visar sig stämma eller inte, så har vi i Sverige ändå ett problem att ta tag i. Vi måste ha tydligare kriterier för vem som får bedriva skola och vilken kvalitet skolan ska uppbringa, då i form av behöriga lärare, läromedel, kunskapsresultat och så vidare. Myndigheter måste följa upp dessa kriterier kontinuerligt – det kan inte vara så att en skola år ut och år in kan göra mångmiljonvinster samtidigt som 20% av eleverna lämnas skolan utan fullständiga betyg.

Jag menar att det måste finnas ett rapporteringssystem, typ deklaration, för alla friskolor (för all del även för kommunala skolor – det skulle behövas) som ligger till grund för granskning. Rapporteringen ska innehålla måluppfyllelse, meritvärde, vinst för bolaget, andel behörighet bland lärarkåren, antal lärarlösa lektioner med mera. Denna rapport ska ligga till grund för granskning av alla friskolor och varje år ska rapporten granskas. Misstänks bristande kvalitet ska ”flygande granskning” göras omedelbart. I systemet ska det även finnas en tydlig delegation att granskande myndighet kan besluta om omedelbara kännbara sanktioner. Mitt förslag är att jurister eller revisorer får ansvar för denna myndighet.

I och med den nya skollagen skärps kraven på skolan. Det är bra. Hoppas inte det blir en hysteri i anmälningar och blankettraseri – dessvärre är jag skeptisk i denna fråga. Det är oerhört viktigt och angeläget att all skola, både fri och kommunal kommer till rätta med en bristande kunskapskvalitet. Jag vet av egen erfarenhet att kommunala grundskolor inte håller speciellt hög kvalitet när det gäller vad eleverna får med sig för kunskaper (learning outcome). Alltså RESULTATUPPFÖLJNING! Detta är bekräftat av PISA-undersökningen. En del friskolor lyckas bra och det ska de ha cred för. Däremot måste granskningen av friskolor ligga på en hög nivå, för att undvika att profit plockas ut av skattemedel när skolan i fråga bedriver en dålig pedagogisk verksamhet.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Annonser

27 kommentarer

  1. Du kanske inte har varit där men jag har jobbat där och kan ärligt säga att det mesta saknas, allt från personal till pennor, personalen är underbar och mycket kompetent men eftersom så få anställda finns så ges de ej den planeringstid de har rätt till m.m. INGET stämmer i ledningen på den skolan. pedagogerna och assistenterna gör underverk med de elever de har och pedagogiken är det inget fel på, men om de hade fått de material som de har rätt tid, och den tid de har rätt till skulle de kunna gå ännu längre. Jag vet själv hur det var när jag arbetade där under nästan två år. Om du är nyfiken på mer om skolan, hör gärna av dig.


    • Hej Emma,
      Tack för din kommentar. Trist att så många drabbas, både personal och elever, av någon profithungrig ägare. Detta är under all kritik.


      • Det värsta är att de äger fler skolor. Den hon startade först är hennes älskling så där är det bättre. Hon har skrivit böcker om pedagogik runt elever i behov av särskilt stöd och kan en himla massa, men vägrar släppa taget och hon och maken är nu båda över 70. De har ingen koll och har mängder av bollar i luften samtidigt. Jag har för mig att eftersom man inte får äga en skola och samtidigt vara rektor eller nåt sånt så har de löst de så att gubben äger och hon är rektor. Men de är de mest ovettiga personer jag någonsin mött. Inget får ske utan att hon vet om det och order om helt orelevanta saker kan komma utan förvarning. Vi fick i uppgift att skriva skaderapporteringar, vilket vi inte gjort förut när jag jobbade där, hon ville veta vad som hänt när vår bandspelare gått sönder 1 år innan. Annars skulle vi inte få en ny. Jag var assistent i nästan två år och älskade det, men att jobba för den kvinnan gav mig nästan bettskena. Jag hade ansvar för ateljen, vilken vi var i varje dag. Det mesta förutom färg och penslar kom hemifrån mig och andra anställda. Vi samlade kartonger och gjorde skräpdjur och plockade saker i naturen. En extra driven lärare lyckades tjata till sig riktiga papper att måla på.


      • Läskigt när man börjar favorisera olika skolor, istället för att titta efter vilket behov som finns.


  2. Tack för din blogg. Den är superbra!


    • Tack själv!


  3. Jag arbetar på skolan och blev minst sagt chockad idag. Det har skurit ner på personal och hänvisar till att det saknas pengar. När man sedan får läsa en sådan här artikel blir man otroligt ledsen och känner sig grundlurad. För att inte tala om hur föräldrarna måste känna sig, de har fått höra att det inte finns resurser till deras barn och så kommer det här!


    • Hej M-M,
      Bra att du inte går ut med ditt namn, utan använder pseudonym. Det kan bli repressalier om de märker att du diskuterar ditt arbete på en offentlig blogg. Starkt att du kommenterar.

      Jag lider verkligen med er personal och med barnen. Förstå mig rätt, jag är inte emot de personer som jobbar på friskolor och jag är inte emot de som är seriösa och gör ett bra jobb, även om jag tycker att skolan ska skötas av staten rakt av. Däremot blir jag upprörd när några få människor plockar ut storvinster på elevers och personalens bekostnad. För djävligt!

      Fortsätt kämpa!


  4. Johan, läste du intervjun med Susanne i fredags? Den finns inte på nätet men den fanns i DN i Stockholmsområdet.


    • Ok, jag såg den, men kopplade inte ihop saker och ting. Jag förstår bättre att hon har problem med sin son. Trist. Ska kolla upp artikeln.


  5. MIn dotter gick på Olympen, förskola till år 9 i privat regi med sammanlagt ca 450 barn/elever. De plockade ut 7 MSEK i vinst förra räkenskapsåret. En astronomisk summa med tanke på elevunderlaget. Vi skrev ut henne därifrån efter två veckor pga total katastrof. Otryggt, brist på planering, lokaler som inte alls är ändamålsenliga, bristfällig mat (trots ekoambitioner) mm. Under de två veckorna fanns inte en tillstymmelse till pedagogisk verksamhet, enbart omsorg. Listan kan göras lång på de brister vi såg. Håller med att det ska finnas ett välfungerande reglemente och kanske rent av ett vinsttak.


  6. Viktigt är också att Kristinaskolan riktar sig till de barn i vårt skolsystem som har mest behov av en hög pedagogisk standard och stort stödbehov. Det kräver att det finns en personaltäthet som är högre än i andra skolor och att lärarna och annan personal har specialkunskaper inom fältet. De flesta friskolor har en lägre lärartäthet eftersom det är ju där pengarna finns.
    Jag hoppas att även Täby kommun som beställare av Kristinaskolans tjänster kommer att reagera.


    • Marie,
      Håller med dig fullständigt. Egentligen borde Kristinaskolan knyta till sig de bästa pedagogerna med högst kompetens. Istället gör man tvärt om – skandalöst! Hoppas också att Täby kommun reagerar!


  7. Jag har också jobbat på skolan. Som Emma skriver så fattas det mesta i materialväg men också -som alla förstår- kunskap om hur man driver en skola och ett företag på ett sunt sätt. Jag hoppas att Täby kommun tar över skolan. Den behövs.


    • Tack för ditt inlägg, jag håller med dig att kommunen borde ta över. Dessvärre tror jag inte att de kommer göra det, Täby har ju snarare varit bra på att sälja ut skolor.


  8. Jo, det är sant att läget är så i Täby, men det vore så bra om skolan kunde finnas kvar i annat regi med dess kompetenta personal. Och att ägarna inte tjänar en enda krona på att någon annan tar över. Hm… lite klurigt att fixa kanske.

    Det finns mycket att skriva om skolan och dess ägare. Tyvärr är det inga positiva saker. Tyvärr är det också så att tankar som ”varför gjorde jag inte mer åt situationen då” dyker upp i skallen och skapar ångest. Att arbeta där var som att vara i ett labilt förhållande där psykisk misshandel ibland förekom. Jag skojar inte.

    Idag arbetar jag på en frisk arbetsplats. Livet går vidare.
    Önskar bara att eleverna på Kristinaskolan ska få det bra.


    • Håller med!


  9. Jag funderar på vad som är föräldrarnas roll i det här? Och lärarnas? När det gäller barn i behov av särskilt stöd så bör det ju finnas åtgärdsplaner, som dessutom helst följs upp. Detta fungerar ju dåligt på många ställen, men det borde ju märkas att extra resurser inte sätts in eller böcker, hjälpmedel etc inte köps in?

    Jag har inte läst alla kommentarer i detalj ovan, men jag funderar på vad lärarna gjort för att stoppa galenskaperna, hur fungerar det i dialogen med hemmet att ställa upp på skolans villkor? Varför tog man inte hjälp av föräldrarna i att ställa krav på skolan?.

    Sen är det viktigt att komma ihåg alla fantastiska skolledare som startat friskolor med inriktning på barn i behov av särskilt stöd och gör det mer framgångsrikt och seriöst än många kommunala…


    • Kan kanske vara svårt att kritisera brister om man har en svår chef. Ganska många människor är konflikträdda, speciellt när det gäller att man vill behålla jobbet.

      Sen kan jag ju bara hålla med dig, vissa kommunala skolor suger och en del friskolor gör fantastiska jobb.


  10. Brister påpekades, dessa bemöttes antingen med åtgärdsplaner eller med rejäla utskällningar. Åtgärdsplanerna blev det inte mycket med. Utskällningarna ledde till magont och en vilja att sluta på skolan. Men, det är ju så att vi jobbade med elever med särskilda behov. Dom lämnar man inte bara sådär. Sen var det ju så att på något sätt ska man vara lojal mot sin arbetsgivare.Sjukt, ja men det är/var så det är.


    • Hej,
      Riktigt tråkigt att höra dina ord. Att dels du och de andra anställda fick utstå massa skäll av er arbetsgivare och att arbetsplatsen uppenbarligen var så dålig att någon form av demokrati inte existerade och dels att så många elever blev lidande. Nu har jag förstått av vittnesmålen att du och dina kollegor verkligen var engagerade och det är ju bra, men när ni inte har de förusättningar som krävs, det materialet ni skulle vilja ha och så vidare. Tråkigt! Hoppas du har det bättre idag.!


  11. Johan bra skrivet.

    Jag har två reflektioner på ditt inlägg.

    För det första har du en kolletion mellan skollag och aktebolagslag lika väl som kommunallagen. Den är hur i så fall skollagen skulle osidosätta de båda lagarna när det gäller hur ekonomin styrs. Här får vi väl se vad den palamentariska utredningen om fristående skolor kommer fram till.

    För det andra så vore det en välgärning om Skolinspektionen och för den delen alla skolor använde läroplanens huvudmoment vid i skpektion och självvärdering. Vad jag känner till är det så inspektionen gör idag när de granskar skolor. Men skolornan själv måste ha en självvärdering som bygger på någon form av metod som grader uppfyllelsen av läroplanen, ett slags läroplansindex.


    • Hej Plura,
      När det gäller lagarna så tror jag inte att det är så mycket dem jag bryr mig om, snarare att politiker har varit så dåliga på att ha tydliga kriterier för den verksamhet de vill lägga ut på entreprenad och sedan följa upp/utvärdera utifrån dessa kriterier. En tydlig uppdragsbeskrivning – oavsett lag.

      När det gäller skolornas självvärdering känns det som om många skolor, även kommunala, är dåliga på att värdera sitt arbete utifrån styrdokument. Tydlighet krävs!


  12. Vi är en drabbad familj från Kristinaskolan 😦 Våran son har varit elev i flera år och har stort behov ev egen resurs under lektionstid. Han behöver hjälp med fokusering på skolarbetet, hjälp med att förstå skolarbetet, och generell stöd för inlärningen. Trots muntilgt avtal med Berit åstrand så har detta ännu inte skett! Våran kommun betalar dessutom 41 200 SEK (utöver skolpengen) varje månad till skolan för att hans behov ska bli tillgodosedda. Vi behöver nog inte undra på vems ficka dessa pengar hamnar i! Sonen som snart fyller 12 och går i årskurs 5 kan inte läsa, skriva, räkan till 20 (och det med hjälp) eller göra enkla matte tal pga skolans försummelse. Detta är kriminellt! Skolan kan inte fortsätta under denna ledning!


    • Du tar orden ur munnen på mig – detta är kriminellt!!! Varför kan inte de som gör på detta sätt inte ställas inför domstol, det vore nog bra. Ibland när jag hör om allt detta, även när det gäller andra vanliga skolor och om missförhållanden, så känner jag för att starta en friskola där allt handlar om kvalitet och att ha de bästa lärarna. Jag känner ju ganska många bra lärare så jag skulle nog kunna få ihop åtminstone tre skolor med bara bra lärare. En tanke bara.

      Kämpa på Petra för din sons rätt!


      • Ja Johan! Starta en kvalitetskola! Jag gör nu mitt yttersta att ställa ledningen på kirstinaskolan tillsvars. har gjort anmälan till skolverket/inspektionen…kan inte tänka mig att skolan for fortsätta…du får ta över! Skolan har bra pedagoger som är engagerade och har dessutom lärt sig att trolla med knäna. Just saying…


  13. […] Kristinaskolan i Täby, som är en skola för elever i behov av särskilt stöd uppmärksammas i media på grund av bristfällig kvalitet. Ägaren gör vinst 10 miljoner. Alltså inte ens de elever som behöver mest stöd och hjälp går säkra. Läs mitt blogginlägg. […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s