h1

Alexandras skolproblem

24 oktober 2011

”Alexandras pappa ringde mig en dag på vårterminen i årskurs 6. Han var förtvivlad. Han hade suttit med Alexandra och pluggat matematik och engelska i timmar. Alexandra hade svårt att förstå, men mot slutet av kvällen upplevde pappan att det ändå hade gått bättre för Alexandra. När det dagen efter hade varit läxförhör i skolan, då hade Alexandra glömt allt.

Pappan undrade om flickan kunde ha något problem med sitt minne, eller om Alexandra hade inlärningssvårigheter. Vi bestämde att vi skulle ses och bokade tid för ett möte. Inför mötet förberedde jag mig. Jag tog reda på fakta om inlärningssvårigheter, frågade mina kolleger och tänkte igenom situationen.

Det första jag frågade Alexandra när vi sedan möttes var om hon följde någon tv-serie. Det gjorde hon. Jag fortsatte att fråga om hon glömde vilka karaktärerna var, mellan avsnitten, eller om hon kom ihåg hur handlingen hade slutat. Det hade Alexandra inga problem med, hon kom ihåg. Jag sa till Alexandra och hennes pappa att vi därmed kunde utesluta att Alexandra hade några problem med minnet.

Jag fortsatte att ställa frågor till Alexandra om hur det gick till när hon pluggade. Hur gjorde hon? Hon beskrev då hur hon lärde sig glosor utan att förstå vad de betydde, i de flesta fall förstod hon varken det engelska eller det svenska ordet. När hon översatte skrev hon ner översättningen, men utan att förstå innebörden. Det blev bara en massa ord, utan någon mening. Detsamma gällde matematiken. Alexandra räknade mattetal, men hon förstod inte vad hon gjorde. Med andra ord: Alexandra lärde sig allt mekaniskt – utan förståelse.”

Hur går det för Alexandra? Går det att hjälpa henne? Detta var ett avsnitt från min bok Yrke: Lärare och i den beskriver jag hur det går för Alexandra. Jag har också med flera andra elevexempel som du kan läsa om i boken. Jag har legat lite lågt med blogginlägg om min bok, men kommer inom den närmsta veckan lägga ut flera blogginlägg som handlar just om boken. Bakgrunden till det är att jag under vecka 44 kommer att prata om boken på Skolforum på Älvsjömässan, mer information om detta kommer senare.

Vill du köpa boken Yrke: Lärare går det att göra det hos de flesta bokhandlare, eller på nätet, t.ex.

http://www.bokus.com/bok/9789172412231/yrke-larare-om-alla-elevers-ratt-till-kunskap/

http://www.bokus.com/bok/9789172412231/yrke-larare-om-alla-elevers-ratt-till-kunskap/

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172412231

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

3 kommentarer

  1. Ditt exempel påminde mig om en extremt lydig gymnasieelev jag hade. Han kom från ett sektstyrt samhälle och var programmerad att tro och inte ifrågasätta. Det var väldigt svårt att lära honom något.


    • Oj då, när man kommit upp så långt som gymnasiet – då blir det svårt så klart.


  2. […] Kant funderar mer kring detta i Alexandras skolproblem. Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. från → […]



Kommentera

