h1

Sibels eskapader i skolan

26 oktober 2011

”Sibel kom till Sverige från Irak när hon var 6 år. Familjen var kurder och hade bott på landsbygden. Pappan hade gått några år i skolan men mamman hade aldrig fått någon skolundervisning, hon var analfabet. Mamman hade blivit bortgift när hon var tretton år och familjen bestod förutom föräldrarna av sju barn. Sibel var nummer fyra i ordningen. I Sverige bodde familjen först i en flyktingförläggning. Sedan följde flera års flyttande fram och tillbaka. Till slut hamnade familjen i Jordbro och jag fick Sibel i min klass när hon skulle börja årskurs 6. Jag satte mig ner med Sibel, som pratade ganska dålig svenska, och försökte reda ut hennes skolbakgrund. Jag frågade och skrev, pratade och skrev. Snart växte det fram en bild av en flicka som aldrig hade haft någon sammanhängande skolgång. Sibel hade varit en termin här och en termin där, en månad i den skolan och en månad i en annan.

Här stod jag inför ett val. Antingen skulle jag tro på flickans förmåga, och inse att hennes brister berodde på utebliven undervisning och språksvårigheter. Eller, så skulle jag tro att hon behövde en speciallärare för att öva upp sina brister, till exempel med isolerad färdighetsträning. Konsekvenserna av mitt val skulle vara att jag antingen fick väldigt mycket att göra – pusha, anpassa, heja på, förklara, hjälpa, ge extraläxor – eller också betydligt lugnare. Jag kunde ju släppa ansvaret och skicka iväg flickan till specialläraren.

Efter jullovet i årskurs 6 var Sibel borta. Jag fick höra av hennes kompisar att föräldrarna hade skiljt sig och att hon hade flyttat med pappan till Karlstad, men någon flyttanmälan fick jag inte. Men vid höstterminen i årskurs 7 var Sibel tillbaka i klassen. Hennes pappa hade hastigt avlidit och Sibel hade flyttat hem till mamman igen.”

Vilket val gjorde jag? Hur gick det för Sibel? Du kan läsa med om Sibel och många andra elevexempel i min bok Yrke: Lärare. Den kan du köpa i en vanlig bokhandel, eller beställa via internet:

Bokus eller Adlibris eller Optimal.

Jag är också med och uttalar mig om Entreprenöriellt lärarnde på Skolministeriet.

Nästa vecka är det Skolforum på Älvsjömässan. Jag kommer att prata om min bok och om seminarieundervisning. Vill du lyssna på vad jag har att säga finns det möjligheter:

Tisdagen 1/11 kl: 11.00 i Lärarnas Riksförbunds monter C20:21 och kl: 14.00 i Lärarnas inköpscentrals monter C19:11

Ondagen 2/11 kl: 12.00 i Lärarnas Riksförbunds monter C20:21 och kl: 14.00 i Lärarnas inköpscentrals monter C19:11

Det kommer att finnas möjlighet att köpa min bok under dessa tillfällen. Välkomna!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Kommentera

