h1

Krister hade utvecklat smitstrategier

28 oktober 2011

I min bloggserie om avsnitt ur min bok Yrke: Lärare tar jag idag upp en typisk elev – den som har utvecklat smitstrategier. Jag tänker mig att du som läser dessa blogginlägg kanske blir intresserad av min bok och antingen köper den, eller lånar den på biblioteket. Du kan också komma till Skolforum och lyssna på mig när jag berättar om boken.

”Under min första termin på Jordbromalmsskolan hade jag Krister i årskurs 8. Jag var helt nyexaminerad och hade fullt sjå med skolrutinerna, planera mitt arbete, lära mig elevernas namn och så vidare. Allt som en ny lärare måste göra.Krister var en trevlig kille som inte gjorde mycket väsen av sig. Han gled in på lektionerna, hälsade glatt och satte sig ner. Han jobbade på och störde aldrig. Efter några månader, när jag registrerade elevresultaten i min kalender, upptäckte jag att Krister inte hade gjort några läxförhör eller prov. Jag funderade en stund och insåg att när det var dags för läxförhör eller prov, då var Krister alltid sjuk.

Jag bestämde mig för att lusa Krister. När det var dags för SO-lektion drog jag igång klassen med en självständig arbetsuppgift. När eleverna jobbade gick jag och Krister till ett grupprum där jag lät honom läsa högt för mig. Jag kunde snart placera Krister på punkt 12 i LUS-schemat, det vill säga på samma nivå som elever i årskurs 2–3. När jag återvände till klassen frågade Kristers klasskompisar om jag nu hade upptäckt att Krister inte kunde läsa. Skolan visste inte att Krister inte kunde läsa, men kompisarna hade full koll. Hur är det möjligt att Krister hade gått sju år i svensk skola utan att detta inte hade upptäcktes?

 

Krister hade genom åren utvecklat olika smitstrategier, där han gjorde allt för att glida undan och slippa bli avslöjad. Det hade fungerat i alla år, eftersom lärarna inte gjorde någon resultatuppföljning.

Men hur var det med Kristers självförtroende? Hur såg hans bild av skolan ut och hur såg han på sig själv som elev? Hur tänkte han? Trodde Krister att han var en smart och duktig elev? Självkart inte.

När Krister blev avslöjad började han storskolka. Efter många månader och många möten lyckades skolan få Krister att gå i en liten grupp. Den leddes av en duktig speciallärare som fick Krister att börja läsa och även jobba med övriga skolämnen. Krister hade mycket att ta igen i samtliga ämnen, för det var inte bara i SO som Krister hade glidit igenom skolsystemet.

När Krister lämnade Jordbromalmsskolan, knappt två år efter det att jag hade avslöjat honom, hade mycket hänt. Även om han inte hade kunnat ta igen allt som han hade missat, så fick Krister fick tillräckligt många godkända betyg att han kom in på fordonsprogrammet. Krister var en god läsare och läste på böcker och tidningar eget initiativ. En lärare gjorde senare en uppföljning med Kristers mentor på gymnasiet. Krister hade nu ett gott självförtroende och jobbade bra.”

I min bok problematiserar jag kring Krister och han skolbakgrund, varför han hamnade där han gjorde och hur det kunde komma sig att skolan hade tillåtit Krister att glida igenom. Vill du hänga med på mitt resonemang kan du köpa boken Yrke: Lärare i en vanlig bokhandel. Eller också via nätet på Bokus, Adlibris eller Optimal förlag.

Kom förbi Skolforum vetja. Jag ska prata om Seminarieundervisning och om min bok.

  • Tisdagen 1/11 kl: 11.00 i Lärarnas Riksförbunds monter C20:21 och kl: 14.00 i Lärarnas inköpscentrals monter C19:11
  • Ondagen 2/11 kl: 12.00 i Lärarnas Riksförbunds monter C20:21 och kl: 14.00 i Lärarnas inköpscentrals monter C19:11

Det kommer att finnas möjlighet att köpa min bok under dessa tillfällen. Välkomna!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Kommentera

