h1

Seminiarieundervisning

31 oktober 2011

I dag (måndag 31/10) startade Skolforum på Älvsjömässan söder som Stockholm. Det är nordens största Skolmässa. I morgon tisdag och på onsdag kommer jag att vid fyra tillfällen prata om min bok Yrke: Lärare. I en rad blogginlägg har jag släppt en del text från boken, som aptitretare inför mitt framträdande på Skolforum. Detta blogginlägg handlar om Seminarieundervisning, den metodik som boken handlar om. Så här skriver jag i boken:

”Det som beskrivs i följande kapitel är utgångspunkten för och det egentliga skälet till att jag bestämde mig för att skriva denna bok. Under alla mina år som lärare har jag haft inställningen att alla mina elever kan klara minst godkänt i betyg i SO-ämnena. Det har inte alltid lyckats, men påfallande många har klarat det. När jag frågade mig vilka elever som inte klarade betyget godkänd i SO, kunde jag konstatera att samtliga av dem också hade grava sociala problem utanför skolan. Till exempel kunde de leva i en dysfunktionell familj, någon hade en pappa som hade tagit livet av sig, en annan pappa slog familjen, hade drog- och alkoholmissbruk och så vidare. Men en del så kallade maskrosbarn som hade en liknande uppväxt klarade sig bra i skolan. Det var i skolan som de fick bekräftelse.

Syftet med denna bok är att dela med sig av mina erfarenheter. Att ge inspiration till andra att arbeta med en metodik som får elever att växa i skolan, trots dåliga förutsättningar. I kapitel 1 beskrev jag hur många elever kommer till årskurs 6 utan att kunna någonting. Dessa elever är inte lugna som lamm, snarare ganska vilda. De har för länge sen insett att skolan är värdelös och att det inte spelar någon roll om de anstränger sig. De kommer ändå att misslyckas. För att nå fram till dessa elever arbetar jag med en metodik som jag har valt att kalla seminarieundervisning. Undervisningen består av tre delar, en inledningfas, en övningsfas och en examinationsfas. Faserna kan vara olika långa, beroende på årskurs och ämnesområde.”

I morgon på Skolforum ska jag gå in på de olika faserna och berätta mer om dem. Har du ingen möjlighet att komma förbi Skolforum kan du läsa om dessa faser i min bok, där jag problematiserar kring detta exempel och många, många andra skolsituationer. Vill du hänga med på mitt resonemang kan du köpa boken Yrke: Lärare i en vanlig bokhandel. Eller också via nätet på BokusAdlibris eller Optimal förlag.

Har du möjlighet kanske vi ses på Skolforum. I Lärarnas Riksförbunds monter ska jag prata om Seminarieundervisning och i Lärarnas inköpscentrals monter ska jag prata om den förändrade lärarrollen.

  • Tisdagen 1/11 kl: 11.00 i Lärarnas Riksförbunds monter C20:21 och kl: 14.00 i Lärarnas inköpscentrals monter C19:11
  • Ondagen 2/11 kl: 12.00 i Lärarnas Riksförbunds monter C20:21 och kl: 14.00 i Lärarnas inköpscentrals monter C19:11

Det kommer att finnas möjlighet att köpa min bok under dessa tillfällen. Välkomna!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Annonser

3 kommentarer

  1. […] på en form som dessvärre inte används så mycket som den kanske borde göra i skolan i form av seminarium. Det är till att börja med viktigt att faktiskt definiera vad som menas med ett seminarium. För […]


  2. […] Seminarieundervisning är något som har kommit upp i den debatt som finns om skolan. Det är därför hög tid också för min del att reflektera lite kring detta. För det första måste vi ha klart för oss vad som menas med seminarium. Min tolkning är att det handlar om allas aktiva deltagande. Seminarium innebär således inte att läraren står vid tavlan och håller föreläsning. […]


  3. […] över två olika metoder inom skolan nämligen Seminarieundervisning (läs även gärna vad Johan Kant skriver om detta) och Problembaserat lärande där jag reflekterar kring huruvida Problembaserat […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s