h1

Carema – vad förbannad jag blir!

13 november 2011

Nu har det hänt igen, eller rättare sagt, nu rullas det upp igen. Ännu ett företag som skor sig på skattemedel och som tar bort givna delar i den dagliga vården, t.ex. handsprit, blöjor och så vidare.

Som media rapporterar och har granskat har Carema systematiskt gått till väga för att effektivisera verksamheten, inte utifrån kvalitetsmått, utan från att vårdföretaget ska kunna göra grövre vinst. Det har gått så långt att man vägt blöjorna för att avgöra om det gick att få i några deciliter mer urin. Detta är inte bara upprörande, det är mycket ledsamt också. De människor som har det sämst, som inte kan ta hand om sig själva utan är beroende av personal och säkert inte heller kan göra sin röst hörd, blir behandlade på detta sätt. Ursäkta mitt språk, men detta är fördjävligt!

Tyvärr finns det många exempel, varav jag har tagit upp en del på den här bloggen. Kristinaskolan i Täby, Förskolan i Årsta (där barnens mjölk drogs in), en friskola i Haninge där eleverna hade lärarlösa lektioner med fick en dator. Och det finns många fler exempel. Åter igen vill jag uppmana alla, oavsett politisk uppfattning, att läsa Klas Rönnbäcks bok ”Privatiserings pris”. Den granskar många fall där privata aktörer har fått driva skattefinansierad verksamhet. Till en lägre kvalitet och till ett högre pris. Är det verkligen ideologiskt viktigt att ”sälja ut” skola, vård, omsorg? Är det viktigare än kvalitet?

Det verkar onekligen så. Här i Älvsjö där jag bor och i många delar av Stockholm för den delen med, har den borgliga alliansen planerat ett underskott med skolplatser. Alltså man vet hur många barn man kommer att få, men ser inte till att bygga ut förskolor och skolor tillräckligt. Vem ska ta hand om de barn som inte får plats i den kommunala förskolan och skolan? Jag drar slutsatsen och gissar att det blir privata aktörer – vare sig föräldrarna vill eller inte. Just nu jobbar ett företag inom förskola och skola i Stockholms södra förorter, antagligen kommer de erbjuda de platser som saknas. Tyvärr har jag flera nära vänner som har tvingat ha sina barn i deras verksamhet med katastrofala följder. Och när barnantalet går ner igen om några år, så slipper kommunen stå med tomma lokaler – cyniskt sätt att tänka och jag tror dessvärre att jag har rätt i mina antaganden.

Men det kan slå fel också. Som i Farsta, en annan söderförort i Stockholm, där jag hade två av mina barn i skola. Västbodaskolan var en mycket fungerande skola, Farsta stadsdelsnämnds bästa skola enligt både kunskapsutvärderingar och föräldraenkäter. Men på grund av att staden hade för många lokaler lades skolan ner. Ett brev kom till föräldrar och personal på påsklovet och 13 dagar senare klubbades beslutet igenom med en rösts majoritet i stadsdelsnämnden. Vi föräldrar hade samlat ett demostationståg med 800 personer och 6 000 namnunderskrift som motsatte sig detta beslut. Spelade ingen roll. Den person som drev igenom detta beslut, den moderatkvinna som var ordförande för stadsdelsnämnden i Farsta är enhetschef på Carema. Hon gör verkligen en karriär i medborgarnas tjänst – Eller inte!

I ärlighetens namn måste sägas att det finns en hel del kommunala skolor som inte håller måtten, men där kan faktiskt politiker och tjänstemän direkt påverka, t.ex. lyfta bort en rektor som inte fungerar eller ställa krav på kvalitetsförbättring, något man inte kan göra på en privat aktör. Huruvida det görs eller inte är en annan sak.

Men vem fel är då detta? Jag vill verkligen säga att det är någons fel, för i vårt fina samhälle där vi har blivit så humanistiska och så fina människor väljer vi inte att ta konflikt. Men ärligt talat – det är dags att någon tar ansvar. Att vi tar konflikt, att vi tar ansvar och att de ansvariga får förklara sig och inte komma undan. För vem är förloraren? Jo alla de tusentals människor som får finna sig i att makthavare och beslutsfattare bara kör på och håller varandra om ryggen. Att kvaliteten inom skola, vård och omsorg gör att unga och gamla, barn i behov av särskilt stöd eller gamla som är beroende av vården till offer i en cynisk modell av karriär, makt och vinstintresse. Så politiker i Sveriges riksdag och i landets kommuner, det är dags att börja ta ansvar.

En bra början är att läsa Rönnäcks bok. Även om ni inte håller med Rönnbäck – förhåll er till det. Sedan är det dags att sätta upp kvalitativa kriterier om är utvärderingsbara för den verksamhet som ska ut på entreprenad. Ge uppdrag till de myndigheter eller tjänstemän som ska sköta detta att kvalitetutvärdera och då med brukarna. Politiker – se till att få kontinuerliga rapporter. Tjänstemän – se till att ligga nära och hota med att dra tillbaka tillståndet att bedriva verksamhet på skattemedel om verksamheten inte håller måttet. Se till att gör det också.

Det kan låta löjligt när jag skriver på detta sätt som jag gör i stycket ovanför. Det kan låta naivt. ”Jamen vi gör ju redan det här” tror jag säkert många politiker och tjänstemän säger. Tydligen inte tillräckligt bra, eftersom det gång på gång på gång på gång på gång uppkommer situationer där kvalitet får stå tillbaka för vinstintresse. Ansvar!!! Vem ska ta ansvar? Dags för lite moraliskt ansvarstagande och inte tänka på att säga rätt saker för att ens karriär ska vara perfekt. Åter igen: ANSVAR! Vem tar ansvar?

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

14 kommentarer

  1. Allmännyttig verksamhet och vinstintressen är kontraindicerade.


    • Bertil,
      Tyvärr är jag inte så språkligt fulländad så jag vet inte vad kontraindicerade betyder.


  2. …men….kanske är det löjligt…äsch…men Johan ..ändå….även om jag inte är moderat så vänder jag mig lite mot att du använder ”moderatkvinna”….Hade det varit en man så hade du förmodligen inte nämnt honom som ”moderatman”…hade moderatkvinnan gjort ngt bra så hade hon förmodligen inte fått epitet kvinna på slutet…Eller kanske jag är nojjig …..

    Annars håller jag med dig i mycket – även om privat inte behöver vara synonymt med dåligt…Men visst – det finns ett visst skråtänkande när pengar ska tjänas på ngt som inte ger omedelbar monitär vinst i sig som typ utbildning – där kommunerna/privata ägare måste lägga ut en massa pengar i ena änden och staten sedan hystar in vinst aka skatt på den förhoppningsvis välutbildade vuxne som lever ett bra liv och icke ligger utslagen i rännstenen som kostar miljoner i andra änden. Då är det lätt för både privata o kommunala skolor att bara se till sig själva och till sina egna kostnader o inte se saker och ting ur ett mer holistiskt perspektiv där de humana värderna är viktigare än pengar…

    O det som förvånar mig ännu mer är att hur många undersökningar man än gör som visar att utbildning är VIKTIGT – inte minst ur ett hälsoperspektiv så lägger man inte ner mer ören än nödvändigt på den viktiga grundskolan där den mesta utslagningen sker!!


    • Lena,
      Anledningen till att jag använder moderatkvinna är att det ska vara lättare att identifiera personen, utan att jag säger hennes namn. Har ingenting med genus att göra.


      • …ok, jag var nojjig….tack för förtydligandet Johan…kände ändå att jag behövde det…..


  3. Ledsen, föll tillbaka i yrkesjargong….

    ”Oförenliga”


    • Tack Bertil!


  4. …jag vill dock betona att friskolor som öppnar med ett faktiskt pedagogiskt syfte med patos för utbildning och en medvetenhet om dess vikt för person o samhälle också mycket väl kan fastna i detta skråtänkande eftersom jag tror att detta tänk inte alltid är medvetet utan är strukturellt och ligger dolt….


    • Lena,
      Det vet jag, bland annat har vi en superbra friskola i Haninge som är startad och drivs av duktiga lärare, Haninge fria gymnasium.


  5. Jag har tidigare i mitt liv på olika sätt haft möjligheten att lyssna av vad som sägs till kunder i olika butiker och vad som sedan sades bakom kulisserna. Det är klart att försäljning och marknaden är helt inställd på vinst, på att kränga sina produkter till så högt pris som möjligt och med så pass låg kvalitet så att inte så många klagar. I butikerna hycklade man oerhört medvetet för kunderna om hur kläder passade och hur fin kunden var i den dyra klänningen osv. Bakom kulisserna var det inte ovanligt att man hånade kunden.

    Samma sak är det med privatiseringar av vård, skola omsorg.
    Inte är det patienternas bästa som får företag att ge sig in i branschen! Man hycklar i marknadsföringen men verkligheten är en annan.

    Bort med allt vinsttänkande inom vård, skola och omsorg!


    • …jaaa, verkligen!! Håller så sabla mycket med att skola o pengar o vinst är ett oförenligt koncept…..Men jag vill även poängtera att allt inom skolan INTE handlar om att ALLT blir bra bara man har pengar – men det förstår väl dom flesta.

      Goda relationer kan man inte köpa för pengar och det är detta som den viktigaste …och sa jag viktigaste ….komponenten i det goda pedagogiska arbetet!!! O såklart – med mer pengar kanske man kunde anställa fler duktiga administratörer som hjälper läraren i sitt arbete så läraren kan jobba mer med undervisningen och med den VIKTIGA goda relationen till barnen – se till att saker inte bara lärs ut utan också LÄRS IN!!!


    • Håller med dig Bertil!


  6. […] Bloggar om Carema skandalen: Jinge, Jan Lenander och Johan Kant. […]


  7. […] bidragit till den pedagogiska mångfalden.  Det här är frågor som både Jan Lenander och Johan Kant har lyft fram i inlägg på sina respektive bloggar också. För att tala klarspråk när det […]



Kommentera

