h1

Jakten på det demokratiska klassrummet

12 december 2011

Jag var med i studion och debatterade med Rektorsakademiens Fredrik Svensson kring skolan i Studio K:s Jakten på det demokratiska klassrummet. Klicka på länken för att se programmet, jag finns med ungefär 20 minuter in i avsnittet.

I morgon, den 13 december, ska jag åka tillsammans med Vikingaskolans musiklärare och 18 elever till Utbildningsdepartementen och lussa för dem. Det är Vikingaskolans musiklärare som har skickat ett mail till utbildningsminister Jan Björklund och berättat om Vikingaskolan, som är en vanlig skola, men vanliga elever och vanliga lärare och som inte har någon speciell profil eller speciellt arbetssätt. Vikingaskolan är en helt vanlig och normal skola där alla jobbar skiten av sig för att få det hela att gå runt. Musikläraren erbjöd att Vikingaskolans kör kunde komma och lussa på ett vanligt sätt, inte med några speciella elever och inte med elever som sjunger klockrent. Tydligen föll det i god jord, för i vanliga fall brukar Adolf Fredriks musikklasser lussa för Utbildningsdepartementet, men inte i år. Dock ska det tilläggas att AF är en fantastisk skola med sanslöst duktiga elever som både sjunger och spelar. Så vi breddade dem inte därför.

Ska bli intressant att se hur det går, upp i ottan är det som gäller i alla fall.

Annonser

7 kommentarer

  1. Apropå arbetsmetoder, grupparbete PBL och annat. En farlig myt
    i skoldebatten är att den progressiva metodiken passar medelklassbarn, men inte barnen från arbetarklass och invandrafamiljer. Sanningen är att de senare får ett ännu större underläge, men inte
    att medelklassbarnen förbätttrar sin position gentemot elever i andra länder. I senaste PISA nådde 5% av svenska 9:or högsta nivå i matematik. I Shanghai var det 27% Det är skillnad. Förr var det vanligt att elever på naturvetarlinjen fick svaga lärare därför att dessa duktiga elever ”klarade sig ändå.” Alltså samma falska logik.


    • Hej Vidi,
      Jag tror att medelklassbarn klarar sig över lag bättre med friare arbetsmetoder än arbetarklass, eller invadrarfamiljer. Men – det beror helt och hållet på hur bra eleverna läser, hur självständiga de är och hur mycket ansvar de kan ta över sitt eget skolarbete. Jag har haft flera elever med invandrarbakgrund som har klarat av PBL och grupparbeten på ett bra sätt. Många gånger glömmer man bort att både PBL och grupparbete kräver väldigt stort engagemang från läraren när det gäller problematisering. Men som du skriver – hela denna problematiken är full av falsk logik.


      • Hej igen Johan!

        Jag såg endast de dryga sex minuter du var med och på en mycket väsentlig punkt håller jag med dig och det är att om 25% av eleverna inte når kunskapsmålen i svenska, inte kan läsa etc, då har skolan inte givet dem möjlighet att delta och ta det fria ordet och på så sätt inte heller nått skolans demokratimål.

        Ovanstående är oproblematiskt så till vida att det ”talar sitt tydliga språk”. Vad som däremot inte är så tydligt är hur arbetsmetoder hänger samman med kunskap och demokrati. Och här tänker jag främst på grupparbeten. Om vi framhåller att grupparbeten är eller kan vara förödande för kunskap och även då för demokrati (så säger du inte men jag väljer att spetsa till det).

        Men hur vet vi att lärande inte kan ske i grupparbete, att såväl individuellt lärande som grupplärande, att se sig själv i andra, solidaritet med andra gruppmedlemmar etc etc. Tänk på en rast där elever lär sig lagarbete i t.ex. fotboll.

        Ovanstående betyder inte att läraren har abdikerat men att läraren har möjlighet att påverka, förändra och utveckla elever både individuellt och i grupp.

        Slutligen blir jag lite konfunderad på den förändrade ideologin som har skett i västerlandet, inte minst Sverige, sedan 1980-talet. (Det finns bl.a. en evidensbaserad statistisk analys där en värderingsförskjunting kan konstateras mellan 1980 och 1990.) Att individen är alltings rättesnöre. Men en grupp är mer än summan av individer och att då, som vi gör på högskolan och som även sker i grund- och gymnasieskolan, ändå försöka se individuella prestationer i ett grupparbete – är det utvecklande för demokratin?


      • Hej Pär,
        När det gäller grupparbete så tror jag inte alls att det är kattskit, detsamma gäller PBL. Men problemet är att läraren släpper eleverna alldeles för fria, så även på högskolan. Både när det gäller grupparbete och PBL så måste lärare vara där och delta i processen (dock inte hela tiden), stanna upp gruppen, problematisera, sätta igång gruppen igen, stanna upp och problematisera. Hela tiden ligga i. Jag tror inte alls att ”elevaktigt arbete” är fel, om läraren är engagerad och medveten om elevernas brister. För annars blir det lätt så att det är de duktiga eleverna som driver gruppen och som genomför grupparbetet, de svaga eleverna åker snålskjuts och i värsta fall gör ingenting. En kompis till mig går på lärarutbildningen här i Stockholm och hon blev så förbannad över ett grupparbete dem skulle göra, på grund av att två personer åkte snålskjuts och gjorde ingenting, så när den muntliga redovisningen gjordes inför hela klassen/undervisningsgruppen sa hon högt och tydligt till läraren att dessa två personer har inte deltagit i gruppen och inte gjort någonting. Kolla själv Pär hos dig – hur många av dina studenter glider? Om du inte vet det, då kanske du inte är en aktiv lärare? Inte vet jag, men jag menar alltså om det är så att grupparbete inte fungerar på högskolenivå (jag har personligen varit med om det många gånger), hur tror vi då att det ska fungera på grundskolenivå? Klart att det funkar om läraren är engagerad.

        Det där med individualiseringen är mindre bra, men verkar vara ett samhällsproblem som jag inte riktigt vet vad man ska göra något åt. Dessa individer kommer landa hårt den dag de upptäcker att samhället och mänskligheten bygger på kollektivt arbete.


      • Jag brukar fråga om alla kunnat vara med i arbetet, speciellt om vissa omständigheter tyder på att det kanske inte är fallet. Men jag brukar också säga att om det inte fungerar i gruppen att de skall ta kontakt med mig på en gång och inte i slutet av momentet. De skall veta, att det är inget gruppen skall lösa på egen hand, utan jag som lärare. Om det är att det inte alls fungerar i gruppen.

        Tidigare då vi hade lite mer timmar, hade jag studentarbetslagsmöten för att höra hur det fungerade. Då kunde man känna av hur gruppen fungerade. Men, numera finns inte tiden till det. De flesta jag träffar ingår redan i grupper och jag frågar alltid om det är någon grupp som vill upplösas, någon som vill byta eller om det fungerar.

        Men visst, det kan naturligtvis vara en del som inte säger något. Hur löser man det då? Har du något förslag?

        Men det behövs lite mer tid …


  2. […] och min undervisning John Dewey Det finns de som menar att man inte bör använda sig av Dewey och hans pedagogik i skolan. För min del håller jag inte med och menar på […]


  3. Hej Johan!
    Jag håller med dig att läraren bör vara aktiv vid grupparbeten. Och jag känner också till problematiken med den metoden – det finns rätt mycket forskning om grupprocesser, lärande etc etc. ibland går det också bra med erfarenhet och ibland blir denna erfarenhet beprövad.

    Det finns flera saker att ta hänsyn till, varför grupparbete, hur? t.ex gruppens storlek, lärarens agerande. hur uppgiften bör vara för att lärande i grupparbete är optimal etc etc. Och där är vi väl aldrig fullärda. Och inte heller är vi fullärda i demokrati.

    Och slutligen, mål och kunskap. Om vi nu ska ha så genomskinliga mål som möjligt från årskurs 1 till forskarutbildning, hur blir ny kunskap möjlig, hur blir lärande möjlig – om vi nu inte är fullärda.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s