h1

Svensk Bilprovning på försäljningslistan

22 december 2011

Jag läste i Dagens Nyheter idag (onsdag 21/12) att regeringen planerar för att sälja Svensk bilprovning. Detta fina svenska företag som tack vare sitt monopol kan vara riktigt stränga och hålla benhårt på uppsatta kriterier för vad god standard ska vara på svenska folkets bilpark. Johan Kants blogg handlar i princip alltid om skolfrågor, men nu måste jag göra ett undantag.

Hur tänkte regeringen i denna fråga? Har man totalt missat höstens följetång i media där offentlig verksamhet säljs ut eller anbudsutsätts. Inom vård och skola har företag på företag gjort grova vinster och bristande kvalitet och enskilda personer har skrattat hela vägen till banken. Om man missat det så pratar jag givetvis om vårdföretaget Carema, John Baergymnasiet och Ola Sahlsten, för att ta några exempel.

En hel hoper exempel finns i Klas Rönnbäcks superintressanta bok: Privatiseringens pris. Oavsett vad man tycker rent ideologiskt, anser jag att det borde vara obligatorisk litteratur för politiker, bara för att förhålla sig till det Rönnbäck skriver. I fall efter fall, bransch efter bransch, har Rönnbäck undersökt resultatet av utförsäljningen av offentlig verksamhet. Och det är inte smickrande läsning. Höjda avgifter, ökade skattemedel, sjunkande kvalitet och osäkrare anställningsförhållanden. Det enda som har blivit bättre  är vinsten i ägarnas fickor. Jag har tidigare skrivit flera blogginlägg kring Rönnbäcks bok, här är ett.

Så vad vill regeringen ska hända med Svensk bilprovning? Varför säljer man företaget? Det måste vara av rent ideologiska skäl, även om jag skulle säga av rent idiotiska skäl – för ideologi kan väl inte vara viktigare än att kvalitet ska råda – eller? Man säljer väl inte ut något bara för sakens skull, eller är det jag som är naiv?

Men tänk efter själva. Vi värnar i Sverige om säkerhet på vägarna, både när det gäller hur vägarna är konstruerade, hur snabbt man får köra, hur sinnena ska vara på föraren och hur fordonet ska vara beskaffat. Varje land har någon form av kontroll av detta, men i Sverige sätter vi säkerheten väldigt högt. När det gäller en av dessa aspekter har vi ett företag, som till 52% ägs av staten och detta företag heter Svensk bilprovning. Företaget är det ordning på, tydliga kriterier för bedömning av fordonen och omutliga besiktningsmän. Jag själv som kör en relativt gammal bil måste hålla tummarna varje gång jag besiktar, men givetvis blir det ett och annat påpekande, ibland med följder att få åka till verkstaden och laga, kanske komma tillbaka och göra en ombesiktning. Samtidigt får jag råd av besiktningsmannen, det är nästan som att gå till bildoktorn. De visar vad jag ska kolla upp, vad jag bör göra och om det är någon del på bilen som börjar se sliten ut. För denna undersökning betalar jag 300 kronor.

Vad kommer hända om Svensk bilprovning säljs ut och ska börja gå med vinst, kanske grov vinst till något skatteparadis i engelska kanalen? Nej, men så ska det ju inte bli säger ansvariga politiker, utan konkurrensen kommer se till att det blir billigare och med större flexibilitet. Dessutom ska inte staten hålla på med bilbesiktning.

Men vänta nu ett tag. Vilket annat bilföretag kan erbjuda en oberoende besiktningsman som gör en helkoll på din bil, med statens stränga ögon för 300 kronor? Ja, den lilla skruttverkstaden som jag går till skulle kunna fixa detta, de är bara tre personer och sätter alltid kvalitet i första rummet. Men hur många fler? Hur många riskkapitalbolag är villiga att gå in och äga besiktningsstationer, där målet är att göra grova pengar? Jag är övertygad om att det finns ett och annat bolag. Blir verkligen priset 300 kronor då och är man säker på att kvaliteten håller hög klass. Och hur blir det på landsbygden? Kommer riskkapitalbolagen etablera sig där, eller blir dessa orter utan bilbesikting, eller ska staten vara tvungen att sköta dessa ”olönsamma stationer”? Eller kommer samtliga småorter långt ute på landet lämnas i sticket som vanligt. Kanske går det att kombinera bensinstation/besiktningsstation/paketutlämning/pizzeria/bibliotek – då kanske det går att få ekonomi i det hela.

Med tanken på all debatt som varit i höst kring grova vinster och dålig kvalitet är jag inte så säker. Lägg därtill Klas Rönnbäcks bok så blir jag väldigt skeptisk. Klart att all statlig eller kommunal verksamhet inte är bra eller har god kvalitet, men då har ju ändå huvudmannen möjlighet att omgående fixa till det hela, men Svensk bilprovning håller ju hög kvalitet till ett relativt lågt pris – så vad tror politikerna kommer att bli bättre? Visst är det surt för mig personligen när bilen måste repareras för att en statlig gubbe (finns kvinnor också – jag vet) har bestämt att jag måste byta bromsskivor. Gjorde det i tisdags (20/12) till en kostnad på 4 000 kronor. Men är det inte bra? Är det inte bra för allas säkerhet på vägarna? Är det egentligen inte bra för mig som bilägare att få detta påtalat? Jo, det tycker i alla fall jag.

Nä, nu får baske mig vara nog. Dags för regeringen att lämna ideologin för en stund, titta på tidigare misstag och dess konsekvenser. Inse att ett land behöver en och annan statlig institution som har hand om frågor som rör alla medborgares säkerhet. Backa – skit i att sälja Svensk bilprovning, det är ett gammalt och fint statligt företag som gör ett bra jobb.

Advertisements

8 kommentarer

  1. Det blir som efter skolan….
    även dåliga exemplar kommer att få fortsätta att köra i livet….


    • Jag är rädd för det Bertil.


  2. Saken är ju den att valfrihetsreformer kan ju vara bra, vi vill ha ett stort utbud. Feltänket är ju när man tror att man kan få både valfrihet, bättre ekonomi och ökad kvalitet.
    Hur ska vi behålla kvaliteten hos bilprovningen? Antagligen genom att öka kontrollen över stationerna, göra extra kontroller av bilar. Det lär ju inte göra det billigare. Tanken är ju också att bilprovningen skall behålla en tredjedel av stationerna och det är de som ligger på de olönsamma platserna. Borde inte det betyda att vi inte längre har en självbärande instans. Hur skall det betalas? Av mer skattepengar eller av ökade avgifter?
    Det är intressant att man har ett företag som går runt, har bra kontroll, har låga avgifter och dessutom på flera ställen har 100% nöjda kunder. Vad är det man vill förbättra? Är det bättre att ha 2 ställen där 80% är nöjda än ett där alla är nöjda? Kan man göra något bättre än att alla är nöjda?


    • Hej Martin,
      Du har helt rätt när det gäller att valfrihet är bra, jag vill absolut inte leva i något Sovjetsamhälle. Poängen i detta är att jag tycker att valfriheten har fått ett för högt pris, där politikerna har släppt kontrollen och i någon slags naivitet har trott att det löser sig. I DN idag står det i ett stort repotage hur Carema har jagat kostnader för att kunna göra ökad vinst.

      Jag tycker posten är ett bra exempel på hur man använt sig av ombud som har fått i uppdrag när det gäller paketutlämning. Men sen kommer jag faktiskt inte på så många fler goda exempel, mer en enskilda enstaka, t.ex. Engelska skolan, eller en förskola i Farsta. Däremot kan jag nämna många hårresande exempel.


  3. Det är alltid lika roligt att läsa dessa upprörda inlägg om hur hemskt det är att statliga företag och institutioner säljs ut. Vid makten i Sverige sitter ju en mycket stark högerregering. Hur kan det vara förvånande att de, när de har makten, driver igenom det som alltid varit deras mål, att nedmontera det socialdemokratiska folkhemmet. Mer och mer börjar det gamla folkhemmet framstå som ett Nordkorea med ett mänskligare ansikte. Socialdemokraterna är nu nere på under 25 % och under tiden köper svenska folket ihjäl sig på kaffekaplsar fyllda med restprodukter från kaffetillverkning, coh störe och plattare TV-aparater så de kan sitta och se stjärnorna på slottet.

    Det kommer bli mycket värre innan det blir bättre. Håll i er för nu blir det åka av.


    • Martin,
      Vet inte om jag är så upprörd direkt, känner mig ganska luttrad. Men jag känner att jag måste ta ställning och det handlar inte om Nordkorea, det handlar om att ha ett fritt liberalt samhälle i den bemärkelse att det ska finnas valmöjligheter. Däremot tycker jag att man får inte vara dum – är det så att fall på fall har visat sig inte fungera, då behöver man kanske göra annorlunda. Sen är det så att jag är socialdemokrat och jag tycker att folkhemmet och folkbildning är bra. Däremot vill jag inte ägna mig åt den pajkastning och letande efter identitet som socialdemokraterna håller på med för att hamna på 40-50% nivå igen. Som det stod i DN idag . man måste nog vänja sig vid att inte ligga på den nivå.

      För övrigt tycker jag du har en poäng i ditt första ilägg, det är inte ok som det är idag, alltså med ett förverkliga-dig-själv-och-skit-i-alla-andra-samhälle.


  4. Det finns ju tumregler att följa vid privatiseringar. Myndig-
    hetsutövning skall inte privatiseras. Ett statligt monopol skall
    inte ersättas med ett privat. I fråga om skolan är det ju tydligt
    att en myndighetsutövning (betygsättning) har privatiserats
    och att rättssäkerheten därmed lidit stor skada. Friskolesek-
    torn är idag ett oligopol.


  5. Hihi, dina repotage är en spännande följetång, precis som grabbarna som kommenterar här är det.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s