h1

Vad gör en biträdande rektor egentligen?

05 januari 2012

Jag twittrar inte så mycket, har egentligen inte varit så aktiv eller ens så angelägen. Ibland kommer jag på något som jag vill skriva, men oftast är det ganska tomt i huvudet – alltså jag behöver mer textutrymme och är inte så snabb och rapp. Lena Sundström till exempel – vilken kvinna! Rolig, rapp och klartänkt – henne är det roligt att följa.

Hur som helst så bestämde jag mig i höstas för att på Twitter uppdatera statusen kontinuerligt för att visa vad jag pysslar med på jobbet – vad händer på Johan Kants arbetsplats egentligen. Under en arbetsvecka i höstas gjorde jag detta och här är resultatet. Nu ska man komma ihåg att arbetsbördan ser olika ut från vecka till vecka, det kan vara lugnare veckor och det kan vara tyngre veckor. Den här veckan är en ganska normal arbetsvecka.

Måndagen 19 september

  • En riktig kickstart på morgonen. Kom till jobbet 07.20 – lösa vikariefrågan, 25 minuter att få igång datorn, problem med lösenordet. Härligt
  • Fick till slut ut dokumenten till skrivaren från dropbox. Bokat möte med fsk-klass, sett till att en 4:a kom igång i väntan på vikarie.
  • Måste samla ihop mig för allt jag ska göra idag, kolla mail och planera frånvaro under resten av veckan. Skolassistenten ringer in vikarier
  • Dialog med skolassisten och rektor kring vilka frågor som ska prioritera nu, snarast, sen och senare. Många prioriteringsmässiga nu.
  • Ska försöka uppdatera min twitter denna dag kontinuerligt och även under veckan. Kanske kan jag beskriva en arbetsvecka? Hinner jag det?
  • Nu ska jag prata med rektor, se till så att scheman finns tillgängligt och sedan ha ett kort möte med fsk-klass. Mellan 10-12 är det EHT.
  • Har precis haft ett 10 minuters långt samtal på telefon med en förälder och ett 5 minuters långt samtal med en annan förälder – face to face
  • Vikarien är på väg, har varit tvungen och springa till klassen för att kolla att de har någon som helst tillsyn och uppgifter att arbeta med
  • 10-minuters-mötet med fsk-klass blev till 45 minuter. Försenad till EHT.
  • Elevhälsoteam (EHT) i två timmar, har diskuterat olika elevärenden, åtgärder och arbetsfördelning. Nu är veckan räddad – har många uppgifter
  • Lunch i matsalen, pasta med kycklingsås. Tar med lunchen till rektors rum för att få möjlighet att prata också. Kallas lunchmöte i privat
  • Nu har vi haft kombinerad lunch/möte. Har nu svarat på mail ocn nu är det dags att sätta igång och skriva. 2 tjänstebeskr. och en instruktion
  • Protokoll 1 skrivet, nu nästa skrivuppgift.
  • Blev avbruten, har sprungit och ringt och försökt få ordning på morgondagens vikariefråga. Omfördelning av tjänster och vem som öppnar
  • Svårt att få till exakt tjänstebeskrivning. Sitter med ett personligt schema för en person och jobbar på detaljnivå.
  • Nästan klar med rastvaktsschemat, ska sitta på onsdag igen. Nu åker jag och hämtar vår kontaktpojke för att åka hem och göra läxor.
  • Äntligen har mina exemplar av min bok kommit. Det tog tid!
  • Lagar mat, kycklinggryta med ris. Hade samtidigt ett 10 minuters långt samtal med en förälder.
  • Maten klar, nu käka snabbt och sedan på ett möte med en grupp som diskuterar skolfrågor, mellan 19 och 21.
  • Jaha, mötet gick ju bra, nu ska jag köra hem vår kontaktpojke och sen kolla in bloggen.
  • Nu har jag svarat på ett gäng mail och inlägg på bloggen. Dags att gå och lägga sig. Trist att AIK kunde gå in och vara lite mer angelägna.

Tisdagen 20 september 2011

  • Ännu en dag med nya möjligheter. God morgon!
  • Har auskulterat på en fantastisk lektion. Verkligen lärarledd undervisning när den är som bäst. Nu blir det administration.
  • Underbart med återskapande av dokument. Hela det dokumentet som försvann igår vid datorkrashen var i morse återskapat. 45 minuters arbete!
  • Administration klar för nu, tjänstebeskrivning och tjänsteintyg skrivit. Nu ska jag, rektor och intendent sätta oss ner & kolla veckan
  • Har tagit en runda på skolan, pratat med en del lärare och lite fritidspersonal. Har haft några diskussioner om förbrukningsmaterial och vik
  • Ännu mer administration, svara på mail och ringa föräldrar.
  • Har svarat på cirka 15 mail och även skickat ut inbjudan till Lgr 11 seminarie, jag är ansvarig för SO-gruppen. Första mötet på torsdag.
  • Vrålhungrig, nu måste jag gå och äta!
  • Dansk sjömansbiff – det satt bra. Jag var tvungen att rycka ut och ta hand om elever som var på rymde – vad göra? Svårt läge.
  • Då var det rymningsdags igen. Fick hämta en elev, ta honom på axlarna och promenera tillbaka till skolan. Är detta verkligen en rektors jobb
  • Ska skynda mig till Västerhaninge och lyssna på Per Måhl mellan klockan 13-16. Ska bli intressant.
  • Hemma nu efter föreläsningen med Per Måhl. Bra föreläsning. Två lärarsamtal, ett rektorssamtal & ett föräldrasamtal i telefon i bilen på väg
  • Nu blir det lite softande framför datorn och sedan laga mat. Kommer att behöva jobba i kväll. Ska fixa till det sista med vår nya hemsida.
  • Jobbar med Vikingaskolans hemsida
  • Hade kommit igång med Vikingaskolans hemsida, kommer kanske lägga ut den i morgon. Men, nu lägger jag av för idag. God natt!

Onsdagen 21 september 2011

  • Kaffe och DN är avklarade. Nu är det källarfralla till grabbarna och köra dem till skolan. Jobbar hemifrån nästan hela dan.
  • Hemma igen efter att kört barn till skolan. Nu ska jag jobba med Vikingaskolans hemsida, göra info-broschyrer och jobba med schema.
  • Klar med Vikingaskolans hemsida. Några små kompletteringar måste göras, men det gör jag i morgon. Nu ska jag försöka släcka den gamla sidan
  • Broschyrer klara och skickade till tryckeriet. Nu skulle jag gått in och jobbat med schemat, men det hinner jag inte. Ska åka till skolan
  • Hemma igen efter att först ha suttit och fixat rastvaktsschemat och sedan möte kring vår kontaktpojke.
  • Jag ska ringa två föräldrar för att boka möte med dem, men sen lägger jag nog av med att jobba för idag. Ska nog skriva ett blogginlägg sen.
  • Frun hade köpt med sig en krabba, nu har ungarna gått och lagt sig. Härligt! Det där blogginlägget får jag allt skriva i morgon istället.
  • God natt!

Torsdagen 22 september 2011

  • God morgon! Kickstartade morgonen med att reda i att lösa vikariefråga, ringa runt och rodda. Jag har pratat med skolsyster och två förskolelärare i tre olika elevärenden. Nu ska jag ringa två föräldrar.
  • Hur ska man kunna få tag på föräldrar om deras telefonnummer inte fungerar?
  • Har precis blivit intervjuad av lärarnas tidning. Efter det hade jag ett samtal med en elev som är lite olycklig i skolan. Nu-ringa igen
  • Fick äntligen tag i föräldrarna, fel telefonnummer. Ska bok tid för samtal. ätit vegetarisk lasagne – helt ok.
  • Jobbar med likabehanldingsplanen, uppdatering
  • Har haft SO-möte med implemetingsarbetet kring Lgr 11 mellan 15-16.30. Nu ska jag packa ihop och ringa några samtal på vägen i bilen.
  • Åker till min 7-åriga dotters innebandyträning. Tack och lov kunde frugan lämna henne.

Fredagen 23 september 2011

  • Har startat morgonen med att vara inne i en 5:a och vicka. Nu ska jag skriva tjänstebeskrivning till fsk-klass och svara på mail.
  • Möte i två timmar med förskoleklass, efter det lunch och kort möte med rektor och intendent. Nu ska åter in & vicka i en 5:a. Blir Spökboll
  • Har haft 5C i 80 minuter. Spökboll, handboll och fotboll. Hög ljudvolym, lite tandagnissel, men även en hel del glädje. Ska slutföra veckan.
  • En ovanligt lugn eftermiddag. Skönt att få prata lite med Michael och Anna, stämma av veckan och inte ha något som ligger över en.

Måndagar och tisdagar är alltid värst och fredagar är generellt lugnast. Det är viktigt att ha bra rektorer och biträdande rektorer på en skola, dels för att visa var man är på väg någonstans – alltså åt vilket håll skolans personal ska gå och dels för att på bästa sätt underlätta för lärarna att göra det som de är bäst på det vill säga undervisning, istället för att hamna i massa kringuppgifter (för det har dagens lärare i alla fall). Självklart vill jag inte glömma övrig personal heller, men att ha en skola där fokus ligger på kunskap och på att ha bästa tänkbara lärare för uppdraget är min huvuduppgift. För det är som jag brukar säga: Läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

7 kommentarer

  1. Verkar svettigt, Johan!

    Några tankar från mig:

    Hjälper alla dessa samtal och mejl? Blir det bättre, för skolan och för eleverna? Vad skulle hända om skolan sa: Nu sluter vi oss inom skolan och fokuserar på det vi gör varje dag, våra lektioner, vår undervisning och vår kommunikation med elever och varandra.

    Har ni inga arbetslagsledare på din skola? Själv är jag nybliven arbetslagsledare på min nya skola. det är minst sagt frustrerande eftersom en majoritet av lärarna anser att de fungerar bäst om de får sitta själva och planera och rätta. Helst av allt vill de dessutom göra det hemma. När jag blir riktigt trött brukar jag säga att de är LR-skadade. För mig är innebär det lärare som sitter och räknar minuter och i sin iver att inte göra något utöver det som krävs av dem skapar en ohållbar arbetssituation, både för sig själva och sina kollegor.


    • Hej Martin,
      Jo samtalen hjälper helt klart. Vi i skolledningen vill vara aktiva i verksamheten och ha en dialog med elever och föräldrar (och lärare så klart). Det andra som du räknar upp fokuserar vi också på, det ena utesluter inte det andra.

      Vi har också arbetslagsledare som är del av utvecklingen av Vikingaskolan. I februari åker hela ledningsgruppen på konferens två dagar för att planera för framtiden. Din frustration känner jag igen både för egen del, men också från andra lärare. Vet inte riktigt hur man ska komma åt detta, men jag tror att en viktig del är att rektorerna kommunicerar vikten av kollegialt samarbete och att man tar del av varandras framgångar – så att det som funkar sprids vidare.


  2. Johan.

    Intressant inlägg som vanligt från din sida. Var inne och kollade på hemsidan du arbetat med för Vikingaskolan. Bra där. Det ska vara lätt att hitta information, vilket det är på er webbsida. Har sett allt för många skolor som lagt allt för mycket tid på design istället för att fokusera på användarvänligheten (dvs. lättheten att finna den information man letar efter).

    Utbildningsradion har en programserie om det demokratiska klassrummet. De har varit på besök vid en skola som heter det frie gymnasium i Köpenhamn. Det är en mycket speciell skola. De har under 40 år haft en fullvärdig demokrati på sin skola. Skolan startade egentligen vad jag kan förstå som en protest mot vad man ansåg vara en auktoritär skola på 60-talet och sen dess har skolan byggt ett starkt varumärke bland eleverna just på basis av deras demokratiska sätt att arbeta.

    Alla beslut tas vid skolmötet som hålls en gång i veckan och som är högsta beslutande organ på skolan. Eleverna, lärarna och rektor har varsin röst vid detta möte. De har höga kunskapsresultat på skolan och arbetar mycket med olika former av projektarbeten. UR har ett längre reportage om skolan här som verkligen är sevärd:

    http://www.ur.se/Produkter/164728-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Det-frie-gymnasium

    Fredrik (frekar06)


  3. Intressant att läsa! Går själv in på en biträdande tjänst nu snart. Intressant att skriva vad andra gör i sitt arbete. Väldigt oklart med arbetsuppgifter tycker jag.


    • Hej Mathias,
      Jag måste tillägga att det är ju inte alla biträdande/rektorer har sådana veckor. Men jag ville illustrera hur omfattande jobbet kan vara, många bollar i luften. Det är komplicerat och komplext. Lycka till – det kan vara ett fantastiskt jobb.


  4. Hej, gammalt inlägg men gör ett försök ändå. Jag är inte så gammal och har inte värst mycket i bagaget men har snubblat in på intresse för skolans värld. Jag är utbildad socionom och arbetar som socialsekreterare på barn och familj vilket innebär att jag har mycket kontakt med skolor då många anmälningar kommer därifrån. I mitt arbete har jag också upptäckt vikten av en god skolgång. Jag hittade en tjänst som biträdande rektor som jag faktiskt sökte, tänker att det värsta som kan hända är att jag får ett nej. Men det kändes så lämpligt för mig. Att samarbeta med alla dessa parter för att främja barnens framtid, att samverka för deras bästa. Jag tror innerligt att min erfarenhet inom socialtjänsten och andra personliga egenskaper kan göra mig till en ypperlig biträdande rektor. Självklart kan fler år på nacken och längre arbetslivserfarenhet endast göra mig ännu bättre och tryggare som person. Men gud jag känner att jag kan klara det om jag får en chans. Tror dock mina chanser är små med tanke på ålder, arbetslivserfarenhet och utbildning. Sen tror jag inte det faktum att jag är kvinna hjälper mycket heller tyvärr. Men vi håller tummarna och strävar efter våra mål. Långt inlägg, ville egentligen komma fram till att fråga vad du anser är den största utmaningen i ditt arbete?


    • Hej Sanna,
      Ursäkta ett mycket sent svar, men bloggen har varit vilande i några veckor.

      Oj, svår fråga. Största utmaningen är nog att få alla elever att nå kunskapsmålen. Givetvis är det olika på olika skolor, beroende på upptagningsområdet. Men för mig är det mycket som stör kunskapsbyggandet hos eleverna när det gäller alla ”måsten” som man behöver göra i skolan, eller allt som har fokus på något annat, t.ex. omvårdnad. Som socialsekreterare känner du säker igen detta eftersom det är just där ni brukar komma in. Men det är ofta så mycket man behöver göra för att alla ska må bra och allt ska fungera att tid till ren kunskap naggas i kanten. Det behövs egentligen en väldigt lång förklaring kring detta som jag inte orkar utveckla just nu, skulle behövas ett enskilt blogginlägg bara för denna fråga. Kanske ska jag skriva det i januari – vi får se.

      Annars är det andra saker som är svåra som biträdande rektor eller rektor. Alla måsten, lämna in svar till Statistiska centralbyrån och svara på en jävla massa enkäter som inte leder till något och som är lagstadgat. Egentligen känner man sig ibland livegen som rektor. En jävla massa ansvar men med bakbundna händer.

      I vissa upptagningsområden är föräldrakontakten heller inte särskilt trevlig, vilket tär en hel del på rektorsjobbet.



Kommentera

