h1

Yrke: Lärare-anföranden

14 januari 2012

Nu ska jag ut på en liten miniturné och prata om min bok Yrke: Lärare. Arrangör är Lärarnas Riksförbund (LR) och som värd står LR:s studentorganisation. Anförandet vänder sig till medlemmar i LR stud., men alla är välkomna. För medlemmar i LR är är det gratis och för icke medlemmar kostar det 380 kronor att delta. Vill du komma får du anmäla dig till LR.

Vilka ställen kommer jag till?

  • 22 februari Karlstad
  • 6 mars Stockholm
  • 13 mars Kalmar
  • 14 mars Göteborg
  • 15 mars Umeå
  • 19 mars Borås
  • 21 mars Uppsala
  • 22 mars Örebro
  • 28 mars Gävle
  • 29 mars Malmö

Tiden kommer vara ungefär mellan 16.00 – 18.00, men det förekommer skillnader. Lokalerna kommer vara i anslutning till lärarutbildning eller högskola/Universitet. Jag kommer att lägga upp lokaler och tider senare när det är klart.

Vad kommer jag prata om? Jag kommer berätta om vad jag mötte när jag började på Jordbromalmsskolan, vilka problem jag fick och hur löste dem/prövade mig fram och långsamt utvecklade seminarieundervisningen. Jag kommer också prata om min syn på elever och kunskap, hur det har en betydelse för hur jag möter eleverna. Jag kommer också berätta om seminarieundervisning och varför det var nödvändigt för mig. Givetvis kommer jag prata en del om läsning. Jag kommer inte ligga på en filosofisk eller abstrakt nivå, utan det är direkt in i klassrummet. På klassrumsnivå.

Vill du höra mig berätta om min bok och höra vad jag har att säga om skolan, anmäl dig till LR, det går att göra det via LR:s hemsida på kalendariet, här är länken. Det kommer också finnas möjlighet att köpa boken Yrke: Lärare på plats, dock måste kontanter tas med. Till hösten kommer kanske, eventuellt, en ny miniturné på andra lärarutbildningar.

Välkomna!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

 

7 kommentarer

  1. Ok, och grattis! Kul att dina erfarenheter och kunskap kommer andra till nytta och glädje. Själv har jag mest erfarenhet av presentationsteknik, men det är ju inte riktigt samma sak som det lärare ställs inför idag. Mina elever var antingen studenter eller betalande kursdeltagare. Att få ordning på vanliga grundskoleelever är säkert mycket värre.


    • Tack!


  2. I Stockholm ges föreläsningen:
    Tiden: 6/3, 16-18
    Platsen: Frescati, Hus E hörsal 10
    Enligt inbjudan från LR-Stockholm. Jag tänkte gå och lyssna på dig. // Stella, gymnasielärare


    • Hej Stella,
      Kom fram till mig efteråt så kan vi byta några ord.


  3. Absolut ska jag göra det! Vänligt av dig. // Stella


  4. Inte my neck of the woods, tyvärr. 🙂



Kommentera

