h1

Dag med seminarier

07 februari 2012

Idag var jag på ett väldigt bra seminarium i Haninge som handlade om uppföljning av ett prov som gjorts bland alla elever i årskurs 4 i kommunen. Det var lässtandarder som eleverna hade gjort som prov och på seminariet diskuterades resultatet och vad man hade gjort med resultatet.

Och vilka bra diskussioner. Många lärare berättade vad man hade gjort för de elever som inte klarat provet, alltså hur lärarna hade identifierat vilka problem eleverna hade, hur man hade diskuterat och genomfört åtgärder och sedan hur resultatet av åtgärderna hade blivit. Många elever hade lyft sig oerhört mycket och många elever hade gjort riktiga läsresor. Det diskuterades metodik, förhållningssätt när det gäller läsning, vad lärarna behövde bli bättre på, hur man kunde omorganisera sig, hur man kunde delge varandra goda exempel och lyckade försök med eleverna. Kort sagt, lärarna diskuterade hur man kunde bli bättre och hur man kunde hjälpa varandra. Detta bådar gott inför framtiden. Jag lämnade mötet mycket glad och positiv.

Nu på kvällen har jag varit på ett skolseminarium organiserat av Stockholm socialdemokratiska skolförening. Ämnet för kvällen var ett samtal om folkhögskola och folkbildning – utmaningar och möjligheter. En panel bestående av 6 personer förde samtal som styrdes av moderatorn och tillika skolföreningens ordförande Martin Humble. Ett väldigt givande och bra seminarium.

Men alla som var där var redan frälsta – så hur ska man göra med att man här ekonomiskt pressad, hur ska man göra för sitt existensberättigande. De som håller i pengarna kommer ju inte stödja verksamheten för att det är en mysig verksamhet som alla gillar. Det måste till något extra. Mitt förslag till de styrande var att man skulle börja dokumentera elevernas resultat.

De flesta jag har pratat med menar att väldigt många på folkhögsskolan gör en otrolig personlig resa, både själsligen och kunskapsmässigt. Svårt med den själsliga, men kunskapsresan ska dokumenteras noga. Vilka kunskaper/betyg har eleverna när de börjar på folkhögskolan (learning income) och vilka kunskaper/betyg har eleverna när de lämnar folkhögskolan (learning outcome)? Detta ska dokumenteras och ingen kommer att kunna snacka sönder/ifrågasätta en sådan dokumentation. Då kommer folkhögskolan få sina resurser.

En annan idé som jag har är att folkhögskolan skulle knyta avtal med grundskolor och ta hand om de elever som i årskurs 8 och 9, kanske de första åren på gymnasiet misslyckas. Folkhögskolans pedagogik och bildningstradition skulle göra under med de elever som misslyckats i den ordinarie skolan. Låt säga att en folkhögskola skulle knytas till Haninge kommun och ta hand om de elever som straffat ut sig ur den ordinarie skolan. För det första tror jag att folkhögskolan skulle ha stor chans att lyckas med dessa elever och dessutom skulle man få ekonomin att gå ihop och på längre sikt kunna satsa på sin kärnverksamhet och utveckla den.

Bara en tanke.

Bengt Göransson, den före detta skol- och kulturministern var med i panelen och han var lysande.

 

 

För övrigt anser jag att läraryrket är samhället viktigaste arbete.

3 kommentarer

  1. Det var en otroligt god idé! Jag menar den om att folkhögskolan kanske kan ta hand om elever som misslyckats eller straffat ut sig. I Finland är det tionde året kopplat till folkhögskolorna, som jag har förstått saken. Jag har tänkt på skillnaden mellan Finlands och Sverige just i det avseendet, men visste inte att folkhögskolorna förde en tynande tillvaro. Jag har också tänkt på Danmarks system med efterskole som är ett steg mellan grundskola och gymnasium och frivillig. De är alltid organiserade i internatform och har sina särskilda specialiteter, till exempel musik och teater. Det är, vad jag förstår, mycket populärt bland danska ungdomar att gå en efterskole.. Kanske också något att ta efter, eller kombinera på något sätt med din idé? // Stella


    • Ja Stella, ingen dum idé alls, kanske man skulle slänga iväg ett mail till någon höjdare inom folkskolerörelsen.


  2. Jo jag tror verkligen att folskolorna fyller en viktig roll för de som inte kände sig riktigt välkomna i det vanliga skolan när de var yngre.



Kommentera

