h1

Kunskapens dag – favorit i repris

20 februari 2012

För fyra år sedan såg jag den här filmen för första gången och jag visade den för mina elever i årskurs 9. Det blev en bra utgångspunkt för diskussion om varför man ska plugga. Jag hade faktiskt glömt bort denna film, men den sätter en den fokus på hur viktigt kunskaps är idag i Sverige för framtiden. Kanske hade filmen aktuell just när Världens bästa skitskola gick på TV

 

 

 

Annonser

9 kommentarer

  1. Visst är den rolig, men det handlar nog mer om hur medierna fungerar snarare om allmänbildningsläget i Sverige. Kolla bara på vad den vanliga amerikanens kunskaper som Sverige, Norden och Europa, rätt vagt men det betyder ju inte att USA är en av världens starkaste ekonomier.


    • Håller med dig Ed. Tänker ändå att vi ska försöka få samtliga elever med grundkunskaper i läsning, räkning och skrivning så att de kan vara så kreativa som Fredrik tycker att de ska vara. Baskunskaper först och sen gå igång och tänka ”outside the box”.


  2. Riktigt bra! Gillade Torsten också…


    • Eller hur, fast en gammal modell!


  3. Jag är djupt skeptisk till det här föredraget som gör en logisk groda och driver en tes som är kunskapsfientlig. Det kan användas som en inspiration med presentation av så mycket tekniknytt och många överraskande vändningar men för mig som arbetar med teknik framstår analysen som alltför okunnig.

    Han argumenterar för att mängden kunskap ökar dramatiskt i världen men bevisar egentligen att mängden idéer ökar. Detta använder han sen helt ologiskt för att hävda att kunskap inte är så viktig i skolan utan det är fantasi vi ska odla.

    Den utmaning vi står inför är istället att riktig kunskap är något vi får allt högre krav på och förmågan att förstå och se mönster i ett gytter av idéer är krav som ställs på alla. Tyvärr är Fredrik inte den som har förstått detta.

    Det här är inte den medicin skolan behöver.


    • Jan,
      Jag håller med dig om att det finns en del att önska i detta framträdande, t.ex. det som Ed tar upp, men även en lite enkel analys. Det är två saker som jag gillar med detta och varför jag väljer att lyfta fram det.
      1. Fredrik menar att det inte finns någon motsats mellan kreativitet och kunskap – något som jag hävdat länge. Rejäl kunskap krävs för att vara kreativ som Fredrik säger, inte som att det skulle vara motsats mellan lust att lära och fokus på kunskap som en del säger. Men då menar jag att alla ska med, att alla ska ha rätten att lära sig grundkunskaper, alltså inte 25% utan betyg.
      2. Det finns stora länder/marknader runt om i världen där lilla Sverige måste hävda sig. Hur ska vi göra det om 25% av eleverna lämnar skolan utan fullständiga betyg eller om 20% inte kan läsa flytande?

      PBL, Entreprenöriellt lärande och ITK i all ära, bra och kreativt, men fel fokus när det är så många som inte kan läsa och skriva tillräckligt bra. Men denna diskussion känner jag inte utesluts av detta framträdande, utan Fredrik sätter bara fingret på några viktiga saker inom skolan och det är så klart nyttigt att lyfta fram.


      • Jag tycker att Fredriks budskap om att det inte finns någon motsats mellan kunskap och kreativitet helt drunknar i det motsatta att skolan borde satsa på kreativitet istället för kunskap. Ett kraftfullt felaktigt motsatsförhållande skapas.

        När det gäller kunskaper så håller jag med om att alla ska vara med. I och för sig finns 10% regeln som säger att är om problemet, gruppen är mindre än 10% så är det ingen fara men … för det första är 25% långt fler än 10% som går ut med ofullständiga betyg och det tror jag är ett allvarligt hot mot Sveriges konkurrenskraft. Det andra är förstås att även 1% är för många av medmänskliga skäl, det kan inte behöva få vara så många som begränsar sina möjligheter i framtiden.

        Det kom en undersökning nyligen som visade att rika pojkar var de som blev de stora vinnarna på att betygen togs bort. I en värld där EQ, SQ och nätverk är de trendiga så tror jag att det finns stor risk för att moderna varianter av svågerpolitik, klasstilhörighet och skråväsende är som något som återkommer i modernare varianter. Jag tycker att den stor andelen mitt-emellan-elever är den grupp som förlorat relativt mest på kunskapsförflackningen. Det är jag övertygad om är det största hotet mot Sverige konkurrenskraft eftersom även Svensson är unik.


  4. Jan och Johan.

    Han är inte fientlig mot kunskap. Däremot försöker han lyfta fram att världen och vårt egna samhälle förändras radikalt. Det är för att tala klarspråk en global, digital och social revolution som nu sprider sig världen över. Den drivs just nu av en Internet generation som står enade och som redan förklarat krig mot hela upphovsrättsindustrin för att den försöker bevara gamla metoder och inskränka nätet. Om någon tror att utbildningsväsendet (som nu försöker till viss del med samma sätt att förhålla sig till ny teknik som upphovsrättsindustrin) inte står på tur så tänk om. För utbildningsväsendet kommer inom en snar framtid att bli utsatt för samma tryck från denna Internet generation som rent av är förbannade över hur dagens samhälle funkar om vi inte gör något riktigt radikalt.

    Fredrik Härén har förstått att vi har lämnat industrisamhället och övergått till ett globaliserat samhälle med fullständigt andra villkor än det samhälle vi hade under industrisamhället. Jag välkomnar att han har satt sig in i den här revolutionerande förändringen och är ute och föreläser om den för det är viktigt. Precis som Fredrik Härén är inne på så kommer nu massor med barn och unga få tillgång till datorer och Internet i U-länder. Antalet som har en högre utbildning kommer de närmaste åren att totalt explodera. Såväl informationen som kunskapen har också exploderat. Det kallas för Internet. Det är att bortse från de senaste femton till tjugo årens teknikutveckling att hävda att det är fel fokus med IKT som Johan gör ovan. Jag ser den tekniska utvecklingen som en unik möjlighet att för första gången på allvar kunna möta varje enskild elevs förutsättningar och behov. För första gången någonsin kan elever med exempelvis autism faktiskt kommunicera exempelvis sina känslor med andra i klassrummet.

    Eleverna befinner sig redan i den digitala världen. Det är också de som har den mest positiva synen på IKT användning i skolan. Mot den bakgrunden finns för min del bara ett alternativ och det är att även jag som lärare fullt ut tar steget in i den digitala världen. Vi kan bokstavligt talat inte vara kvar på vår egen arena när eleverna har lämnat arenan och flyttat till andra arenor. Vi måste vara där våra elever är. Annars är vi väldigt illa ute tror jag.

    Fredrik


    • Fredrik,
      Du glömmer bort två saker. Du skriver: ”Eleverna befinner sig redan i den digitala världen.” – vilka elever? Åk till Rosengård, åk till Jordbro och åk till Rinkeby. Hur många procent står utanför den digitala världen? Väldigt många kan jag be att få informera dig om. Sen kan vi säga att vi givetvis ska utveckla detta i skolans värld, så att det blir bättre och bättre. Men som biträdande rektor känner jag mig desillusionerad eftersom vi ständigt har sparkrav på oss, vi får inte ens anställa vilka vi vill och vi dras hela tiden med ekonomiska bekymmer. IT i kommunen sköts av några konsulter som är mer eller mindre ett gäng tomtar som aldrig kan få de mest basala system att fungera. Så jag säger: FUCK IT! Inte till IT utan till förutsättningarna.

      Sen är det en annan sak som är ännu viktigare och som du HELA TIDEN bortser i dina resonemang. 20% av eleverna går ut skolan utan att kunna läsa flytande och utan fullständiga betyg. Fokus på grundkunskaper först och främst. Och en viktig sak i sammanhanget, du menar att hela världen är totalt förändrad i och med internet, men människans sätt att lära har inte förändrats. Inlärning är detsamma idag som för 100 år sedan. IT är ett verktyg för att lära sig, men man ska aldrig bortse från en vanlig hederlig bok gjord av papper och med tryckta ord. Mycket läsning intensivt kan ge en otrolig skjuts när det gäller den kognitiva förmågan till inlärning. En god läsare jobbar bra med IT och behöver inte kopiera text.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s