h1

Dokumentär Rosengård

02 mars 2012

Jag såg en dokumentär om Rosengård i förrgår (onsdag 29/2). Det var en halvtimmesdokumentär om Rosengård och jag kände verkligen igen mycket från min tid i Jordbro.

Den bild som målas upp av dem som uttalar sig om Rosengård stämmer väl överens med hur jag upplevde diskussionen om Jordbro. Många människor som inte kände någon i Rosengård, kanske inte ens hade varit där, talade om att det är farligt i Rosengård. Media rapporterar om det kaos som är i Rosengård. Men de som bor i Rosengård älskar stället.

Känner detsamma om Jordbro. Ryktet om hur farligt det är i Jordbro verkar vara ett långlivat rykte, redan på 80-talet gick snacket om att det dealades knark i skolans korridorer och att det var farligt att åka till Jordbro, för det var ett våldsamt ställe. Kanske förekom det narkotikahandel – inte vet jag, men under alla år jag jobbade på Jordbromalmsskolan var det ett icke existerande problem, men ryktet fanns kvar. Detsamma om våldet, trots att polisen i Haninge kunde konstatera att både våld och kriminalitet var betydligt högre i andra delar av Haninge.

När jag kontaktade Mitt i Haninge för att fråga dem om de vill komma till Jordbromalmsskolan för att göra ett reportage om vår fina Nobelmiddag så blev det nobben. Efter diverse munhugg mellan mig och journalisten medgav han att man bara gjorde artiklar om Jordbro med negativ klang. Alltså skolnedläggningar, kriminalitet, drogmissbruk och så vidare. Mediabilden av Jordbro är densamma, även om Rosengård har fått nationellt genomslag.

Men eleverna trivs. I Jordbro känner de sig trygga och där har de alla kompisar. Fotbollsplanen med konstgräs är det full aktivitet runt vår, sommar och höst. På Ungdomens hus träffas människor i alla åldrar för att spela in musik i studion, ha fest, spela biljard eller bara chilla i cafeterian. I världens tråkigaste centrum träffas människor och på Höglundabadet är det fritt inträde hela sommaren. Klart att det finns en hel del elände i Jordbro också, men i princip alla som jag känner och som bor i centrala och södra Jordbro trivs där, känner kärlek till platsen och sina kompisar och medmänniskor.

Se dokumentären om Rosengård och ni kids från Jordbro, se om ni känner igen beskrivningen.

För övrigt tycker jag att det är en intressant diskussion inom polisen just nu. Rikspolischefen vill ta bort en del arbetsuppgifter som ligger på polisen, t.ex. ta hand  om fulla människor och hittegodshantering. Han menar att dessa arbetsuppgifter kan göras av andra än utbildade poliser. Det är precis som i skolan, där denna fråga skulle lyftas av Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet, kanske också av Skolverket och Jan Björklund. För det finns många arbetsuppgifter som lärare inte borde göra, t.ex. närvarokontroll och sammanställning och dokumentation av data kring elevernas kunskaper (alltså inte för eget lärarbruk). En lång lista skulle kunna sammanställas kring alla arbetsuppgifter som har lagts på lärare så att de kan ägna sig åt det som de är bäst på och som de är utbildade för: Undervisning.

Jag anser nämligen att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

 

 

 

6 kommentarer

  1. Intressant att journalisten medgav att de bara rapporterade om negativa saker när det handlade om Jordbro. Har ju själv bott i både Tensta och Hökarängen och vet hur det är med folks tankar och åsikter om områden de inte själva har varit i. Jag tror det är flera psykologiska mekanismer som är involverade, man trivs överlag i det området man är uppväxt i, man känner till folket i sin närmiljö. Människor drar mer än gärna negativa slutsatser om områden de aldrig har satt sin fot i, det är gör det lättare om man tror man har kunskaper om vissa områden.


  2. Dessa hemska utkastade förorter som Jordbro säger mycket om vårt klassamhälle. Innan vi grundligt diskuterar kvinnofrågor borde vi ta upp klassfrågan, som är det största problemet i samhället.

    I skolan får eleverna lära sig att alla är lika värda. Så kommer Madeleine hem från USA, hämtas med bil vid flygplanet, körd av SÄPO-vakter till sin bostad. Vad är det för land vi lever i!?

    Ursäkta om jag halkade från ämnet!


  3. Jag reagerade också när inslaget om polisens arbetsuppgifter sändes. Men jag reagerade på att man faktiskt INTE sa något om att skolan måste ta större ansvar för det som polisen vill välja bort.
    Kändes nästan lite positivt 😉

    Annars tycker jag att det nämns i alla inslag om olika samhällsproblem. Skolan måste… Lärarna måste… Men måttet rågades för rätt länge sedan nu och mina tummar är vita av förhoppning att vi snart måste se en minskning av våra arbetsuppgifter (viktigare än lönefrågan)

    För övrigt så håller jag med dig om ditt mantra
    Ser fram emot den 27 mars vid HiG
    //Sveneric


    • Hej,
      Jag tycker att rektor på Rosengårdsskolan skyllde ifrån sig ovanligt lite. För ser man på Rosengårdsskolans resultat är de bedrövliga. Här behövs en visionär som ändå satsar stenhårt på kunskap och att alla kan.

      Kul att vi ses 27, pusha lite bland dina kamrater så att det kommer fler.


  4. Mycket bra exempel på journalistisk ”kultur”!
    Men jag undrar över detta med lärares öonskade arbetsuppgifter: Det vore intressant att se en lista över allt som lärare nu ska göra men inte borde göra. Jag förstår inte varför t.ex. närvarokontroll inte ska göras av lärarna – det är ju de som träffar eleverna. Och vad är det för typ av sammanställning och dokumentation av data kring elevernas kunskaper som lärarna inte bör göra? Vem ska då göra det? Och vad säger facken? Kämpar de bara för högre löner?


    • Hej Zvirre,
      Närvarokontroll är så klart läraren som ska göra, men om inte eleverna kommer och inte är inringda borde någon annan ringa elevens förälder och kontrollera var eleven är – förslagsvis en skolassistent. När det gäller dokumentation har det gått till överdrift rejält. Varenda mål och varenda omdöme ska dokumenteras på individnivå. Detta arbete tar knäcken på lärarkåren. Jag anser att de elever som inte uppnår målen skulle det dokumenteras kring, men alla de som klarar sig bra borde läraren inte behöva dokumentera på individnivå. Det känns helt galet att fylla i papper på papper där det står att lilla Lisa klarar sig bra. Följ upp resultat och ha koll på de som inte når kunskapskraven. På gymnasiet har det kommit förslag att lärarna ska ha kuratoriska uppgifter, något de inte är utbildade för.

      Jag är inte fackligt aktiv men Lärarnas Riksförbund kämpar både för lön, men också för att lärarna ska undervisa och inte vara administratörer.



Kommentera

