h1

Nu börjar lärarkåren reagera på riktigt!

19 april 2012

Nu börjar det hända saker i lärarkåren, nu börjar lärare inte bara misströsta utan göra sin röst hörd. I Malmö har lärare startat ett uppror för att kräva att de ska få 10 000 kronor i ökad månadslön – jättebra att en grupp lärare i en stad ställer hårda krav på arbetsgivaren. Kämpa!En nystartad blogg heter Lärarmyteriet. Detta är tydligen en grupp lärare som har tröttnat och vill säga ifrån. Det verkar som om det brev jag spred (lärarskildringen)  låg rätt i tiden, för det verkar vara flera lärargrupper som har fått nog och det sammanfaller. Dessvärre vågar inte de lärare som bloggar på Lärarmyteriet skriva sina riktiga namn, utan de skriver under pseudonymer. Anledningen till detta är att de är rädda för repressalier, vilket är så jävla tråkigt. Det visar vilket klimat SKL har bidragit till att bygga upp mellan lärare och arbetsgivare. Hoppas ”mina” lärare känner ett större förtroende för mig (men man kan ju aldrig veta).

På min blogg har jag kravet att man ska stå för sina åsikter med sitt namn. Detta vill jag för att jag anser att det inte är ok att gömma sig bakom anonymitet på min blogg, den som vill föra debatt på min blogg får stå för det med namn. Den som vill föra debatt anonymt får göra det någon annan stans eller kanske ha sin egen blogg. Denna princip har jag fått väldigt starka argument för att jag ska behålla, även om vissa vill få mig att ompröva mitt ställningstagande.

Jag kommer att stödja Lärarmyteriet och jag kommer att ha en permanentlänk. Jag hoppas att dessa lärare får mycket uppmärksamhet och att deras vittnesmål från skolvardagen och klassrummet kommer få människor att få en ökad förståelse för läraryrkets komplexitet och betydelse. Men också att synliggöra vad lärare gör och hur svårt det är att hinna med alla måsten. Lycka till gänget bakom Lärarmyteriet! För ni vet ju att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

3 kommentarer

  1. Några lärare på min skola har skickat in om traktamente när de reste med eleverna utomland efter att ha läst igenom vårt avtal noggrannare. Det har varit kutym att inte ta ut traktamente. En syrlig kommentar från en skolledare till dem var att nu har ni förstört alla elevers möjligheter att åka utomlands.

    Det börjar kännas som att arbetsgivaren får börja ge oss bättre arbetsvillkor, nu börjar det vara nog.


  2. Jag lämnade läraryrket för två år sedan. För alltid. Nu jobbar jag på ett boende för flyktingar där jag tjänar 159.96:-/timmen. Min syster sliter i skolan för 160:-/timmen. Jag bakar, städer, läser läxor och sover jour och känner mig tillfredställd på ett helt annat sätt än jag var i skolan.
    Lycka till på barrikaderna.
    Catharina Persson,
    f d lärare


  3. Hoppas de lyckas nå ut med sitt budskap. Även jag ska idag eller imorgon lägga ut en permanent länk till detta. Fredrik



Kommentera

