h1

McKinsey ger sig in i Stockholmsskolor

30 april 2012

Ett nytt spännande projekt har initierats av Sveriges kommuner och landsting (SKL). För att förbättra skolans resultat och betyg har man tagit hjälp den amerikanska konsultfirman McKinsey & Co – ni vet dem som skrev den beryktade McKinseyrapporten som sände ett eko genom hela skolvärlden. Det finns för övrigt en länk på min blogg.

”Dyra konsulter ska ge bättre skolbetyg” är rubriken som Dagens Nyheter sätter på artikeln. Jag tänker: spelar 4,9 miljoner kronor någon roll om man kan på riktigt förbättra resultaten? Och äntligen satsar SKL pengar på lärarkåren. Jag tycker att det är fel att stirra sig blind på dessa miljoner, det är viktigare att fokusera på vad det ger för resultat och hur det hela blir en förbättring. 4,9 miljoner är en snorloska i Östersjön sett till alla de pengar som Stockholm stads skolförvaltning förfogar över, för det är just i Stockholm de två försöksskolorna finns: Maltesholmsskolan i Hässelby och Aspuddsskolan i Aspudden. Och en av lärarna på Aspuddsskolan påtalar att i och med att konsulterna kommit in och gjort tidsstudier och rationaliserat lärarnas tid så att mer tid för pedagogiska möten har blivit möjliga, något som välkomnas. Detta är gott nog. Jag ska säga att det ska bli intressant att följa detta projekt närmare och det ska bli kul att se resultatet på 3-års sikt – för det tar några år innan det händer något med resultat och betyg.

Många gånger är jag kritisk på den här bloggen och oftast med all rätt. Däremot vill jag inte måla fan på väggen, nu när man verkligen gör en satsning. Stockholm är Sveriges största skolkommun och har en uttalad målsättning att få en skola i världsklass. Det är mycket bra och mina egna barn går i skolor i Stockholm, så jag bevakar noga det som görs och jag hoppas verkligen att man lyckas. Det finns dock en del oklarheter som det är svårt att få svar på när man läser artikeln och som gör att jag ställer frågor till mig själv och här vill jag vara tydlig med dessa frågor. Här kommer frågorna:

  • I den grupp som kommer från McKinsey, finns det någon eller några som har erfarenhet från skolan eller kommer man bara från konsultbranschen? Om man inte har erfarenhet av skolan finns det risk för att komplexiteten gör att det blir svårt för konsulterna att förstå det som sker i skola. Metodik, inlärning, abstraktioner och kognitiva konflikter är komplicerat och kräver en hel del kunskap för att ta itu med.
  • Är det lärartiden som man McKinsey ska titta på eller är det själva innehållet i undervisningen? För om det bara är tiden kommer det att bli svårt att se till att förbättra läraren arbetsinsats eller ändra den metodik som kanske är dålig – det vet man inte för det är inte det man tittar på. Om det nu är så?
  • Kommer man följa upp elevernas resultat och i sådana fall hur? Det är svårt att få till en förändring på lärare- och metodiknivå om inte resultat följs upp så att det finns något att utvärdera. Frågan är om det över huvudtaget går att förbättra resultat om man inte utvärderar utifrån befintliga resultat?
  • Förutom att få betalt, går McKinseys in i detta projekt för att utarbeta en modell som man kan sälja till andra skolor? Och i sådana fall när kan en sådan modell vara utvärderad och klar? Kan man säga att modellen är bra och den fungerar, på grund av att lärare, rektorer och tjänstemän tycker det, eller måste det gå några år för att se om modellen genererar ökade elevresultat och höjda betyg? Finns det ett sådant intresse hos McKinsey?

Några frågeställningar som jag tycker är på sin plats att ställa sig och som det ska bli intressant att se om det utkristaliserar sig ett svar.  För övrigt välkomnar jag konsulter och andra branschföreträdare till skolans värld, eftersom den pedagogiska forskningen gång på gång har bevisat att de bara sysslar med ideologireproduktion (med vissa undantag). Jag har tidigare sagt att jag tycker att Jonas Vlachos har varit en frisk fläkt in i skolans värld, även om jag inte alltid delar hans åsikter. Jag har också hyllat utnämningen av ny GD till Skolverket, juristen Anna Ekström. Och jag hoppas verkligen att McKinsey, givetvis tillsammans med lärare och rektorer på Maltesholmsskolan och Aspuddskolan kommer fram till bra och konstruktiva förslag till förbättringar. Ett stort lycka till!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

One comment

  1. […] om skolan: Jan Lenander, Helena Von Schantz, Sven (LR), Magnus (LR), Gertie, Johan Kant, Monika och Freddy Grip […]



Kommentera

