h1

Nya spännande böcker

01 maj 2012

Jag hittade på Libers hemsida två böcker som kommer att släppas nu i maj. Två mycket intressanta böcker som jag personligen ser fram emot att läsa. Böckerna är skrivna av Anders Gustavsson, Per Måhl och Bo Sundblad och heter Betygssättning – en handbok och Prov och arbetsuppgifter – en handbok.

 


Ni som läser min blogg kontinuerligt vet att jag har blivit influerad och inspirerad av Bo Sundblad och Per Måhl, kanske främst när det gäller läsutvecklingsschemat (LUS) när det gäller Sundblad och bedömning när det gäller Måhl. Anders Gustavsson känner jag inte till så mycket om , mer än att han är professor i pedagogik på Stockholms Universitet, ansvarig för lärarutbildningen och vice rektor för SU.

Men vad är det då som jag ser fram emot när det gäller dessa böcker. Mina erfarenheter av att ha läst Nya LUS-boken, Betyg – men på vad, Vad krävs nu? är att författarna utgår från rådande regelverk och på ett hederligt sätt redovisar arbetet i skola när det gäller bedömning och betygssättning. Det finns inget ideologiskt mumbojumbo där man polariserar mellan t.ex. formativ och summativ bedömning eller prov och lust att lära. Det finns ingen ideoloigsk agenda i de tidigare böckerna och det gör mig intresserad av dessa nya böcker, där även professor Anders Gustavsson är med – vilket i sig kommer att bli intressant, med tanke på att han är ansvarig för lärarutbildningen på Stockholms Universitet.

Direkt när böckerna kommer ska jag läsa dem och skriva en utförlig recension.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

10 kommentarer

  1. Tack för tipset!


  2. Johan,

    Jag får ta och låna de böckerna när de kommer alternativt köpa dem sedan. Brukar börja med att låna på bibliotek om det går. På det sättet kan man få en bra bild om det är något att köpa sen. Vill ta tillfället i akt och tipsa om den boken jag håller på med nu och som kom 2011. Boken är skriven av bland annat Sture Långström och heter ”Samhällskunskapsdidaktik. Utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande”. Har kommit igenom typ 3/4 av boken. Väldigt intressant bok för alla lärare som har samhälle.

    Fredrik


    • Vet du på ett ungefär när de kommer ut? /Fredrik


      • Kanske i slutet av maj? Vet faktiskt inte.


    • Tack Fredrik!


      • Johan,

        Jag sökte lite på nätet och hittade Pers hemsida. Där står att de ska komma ut april/maj 2012. Så de torde komma ut inom en mycket snar framtid.

        http://www.permahl.se/aktuellt/index.php?entry=17

        Fredrik


      • Tack! Jag gissade, för när man lägger ut böcker på nätet på detta sätt så är böckerna på väg ut på marknaden, så var det i alla fall när det gäller min bok.


  3. […] för en verksamhet menar jag. Jan Lenander bloggar om att vi lärare behöver olika uppdrag. Johan Kant tipsar på sin blogg om två böcker. Den ena heter ”Betygssättning – en handbok”. Den andra heter […]


  4. På Libers hemsida står det beräknad leverans v. 31 resp. v 32….och när jag söker på isbn på Bokus står det att de utkommer i augusti.


    • Helena. Det verkar vara olika besked beroende på var man läser. På Pers hemsida står April/Maj. Men du har rätt i att det hos förlaget står något helt annat (v 31 resp. 32). Vi får helt enkelt hålla koll på hur det hela utvecklar sig!



Kommentera

