h1

Metta Fjelkner summerar kongressen

07 maj 2012

På LR:s web-tv kan man se ett reportage där Lärarnas Riksförbunds (LR) ordförande Metta Fjelkner summerar fyra dagars LR-kongress 2012. Här är länken.

Fjelkner menar att det var skönt att få kongressens stöd att lönefrågan är viktig, men också arbetstidsfrågan. Kongressen tyckte också att statligt ansvarstagande var en fråga som behöver prioriteras. På frågan om vilken fråga som är ”den” viktigaste menade Metta Fjelkner att hon var tvungen att svara villkorsfrågan, alltså både lön och tid.

Det innebär att lönen måste upp rejält och lärares arbetstid behöver frigöras mer, det vill säga den administrativa bördan behöver minskas rejält. Kommer och tänka på ett blogginlägg som jag läste på Lärarmyteriet där tiden förr räckte till att tillverka pedagogiskt undervisningsmaterial, men idag finns inte den tiden. Läs blogginlägget här.

Tillbaka till Fjelkner. Jan Björklund (fp), Stefan Löfvén (s) och Gustav Fridolin (mp) var på kongressen och Metta Fjelkner får frågan av web-tv redaktören vad hon drog för slutsatser av vad de sa och deras inställning till skolan. Fjelkner menar att det var tydligt att alla tre hade en insikt om att staten måste värna om skolan och att det är ett stöd i framtiden för en likvärdig skola. Fjelkner menar också att många av de åsikter som LR framfört de senaste åren har man fått gehör för och jag kan bara hålla med.

Så visst är LR:s tid nu, som jag skrev för några blogginlägg sedan. Jag får inte vara med i LR, för jag är ju biträdande rektor, men det tycker jag bara är bra. Givetvis skulle jag vilja vara med, för att jag sympatiserar med LR och jag tycker att det är viktigt att lärare som grupp har en företrädare som sätter deras villkor och arbete i första rummet. På bekostnad av andra kommunalt anställda. Många brukar säga att man inte ska jämföra olika grupper med varandra, men det tycker jag är fel. Lärare är den viktigaste yrkesgruppen och de ska lyftas fram och prioriteras framför andra grupper – rektorer inräknat. Det är fel att blanda ihop lärare med andra anställda inom kommunen, dels har de en lång universitetsutbildning och dels har de ett kognitivt komplext och ansträngande arbete. Detta måste lyftas fram och inte hamna i någon slags ”vi-är-lika-mycket-värda-pott”. För så är det inte! Vi är alla lika mycket värda som människor, men våra arbetsuppgifter är olika viktiga och olika svåra. Vi kan inte ha ett lagomperspektiv, ett mellanmjölkslandsperspektiv på det dela. Så är det över allt i samhället och så måste det vara även i skolan. Låt Malmöupproret få igenom sina krav!

Jag skrev ju tidigare att jag var full av energi när jag lämnade LR-kongressens invigning och jag måste säga att jag blir inspirerad och glad över att höra Metta Fjelkner. Det finns ett hopp om en ljusare framtid. Mycket av det jag alltid trott på som lärare har lyfts fram: Höja lärares status och löner, fokus på kunskap, lärare ska undervisa och staten ska ta ett större ansvar känns inte längre som tomma ord, utan nu finns det substans. Det gäller bara att gå till förhandlingsbordet och ta diskussionen och konflikten med SKL, det gäller ju att realisera orden också. Här vilar ansvaret delvis på LR, hoppas man orkar ta det ansvaret.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

4 kommentarer

  1. En lågmäld och insiktsfull rektor som vågar säga bistra sanningar. Måtte Johan bli kvar som rektor!


    • Hej Lars-Gunnar,
      Tack för de uppmuntrande orden, men lågmäld vet jag inte om det stämmer – eller är du ironisk?


      • Icke ett enda dugg ironisk. Jag gillar verkligen väl genomtänkta formuleringar i skrift! Jag hade själv en viss förmåga att låta som en eldfängd frikyrkopastor…Så keep going!


      • Tack Lars-Gunnar!



Kommentera

