h1

Tänk positivt om barnet

16 maj 2012

I mitt rum på Vikingaskolan har jag en lapp uppsatt som påminner alla som läser den hur man ska behandla barn, både som förälder och som skolpersonal. Jag har personligen alltid detta förhållningssätt, men jag tycker att det är fint och trevligt att läsa dessa punkter då och då, för jag tycker att den som har skrivit dem har verkligen fångat något viktigt. Här kommer listan:
  • Den som kritiseras lär sig fördöma.
  • Den som får stryk lär sig slåss.
  • Den som hånas lär sig blyghet.
  • Den som utsätts för ironi får dåligt samvete.
  • Den som får uppmuntran lär sig självförtroende.
  • Den som möts med tolerans lär sig förståelse.
  • Den som får beröm lär sig uppskatta.
  • Den som får uppleva rent spel lär sig rättvisa.
  • Den som får känna vänskap lär sig vänlighet.
  • Den som får uppleva trygghet lär sig tilltro.
  • Den som är älskad lär sig kärlek.

Ibland måste man skriva positiva och glada blogginlägg, inte bara tunga och kritiska åsikter. Trots allt är arbetet som lärare och till viss del rektor ett roligt arbete, där man får träffa positiva, härliga, nyfikna och livliga barn och ungdomar. Varje dag på Vikingaskolan träffar jag dessa fantastiska elever, så klart att jobbet blir meningsfullt och roligt då.

För övrigt anser jag ändå att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

8 kommentarer

  1. ??
    Har du ett EGET rum och inte bara 1,5 kvm skrivbordsyta tillsammans med 12 andra delandes på 2 datorer???
    Vilken LYX !!


    • Bengt,
      Nej jag har inte eget rum, jag delar det med min rektor och det är minst sagt trångt. Och möjligheten till känsliga samtal är begränsad kan man lugnt säga. Det som du beskriver – så hade jag det i 9 år på Jordbromalmsskola, även om vi bara var 8 lärare på 2 datorer.


  2. Håller med dig Johan. Viktigt att ha en positiv syn på barnet. För övrigt tipsar jag om Skolpejl: http://pejl.svt.se/skola/. Nu kan man verkligen på allvar och på ett enkelt sätt jämföra Sveriges olika grundskolor. Där finns till exempel sådant som skillnaden mellan nationella prov och slutbetyg, diagram över hur lärartätheten har utvecklats på skolan osv. Fredrik


    • Tack för tipset Fredrik!


  3. Här är originalet:
    A Life In Your Hands

    If a child lives with criticism, he learns to condemn;
    If a child lives with hostility, he learns to fight;
    If a child lives with ridicule, he learns to be shy;
    If a child lives with shame, he learns to feel guilty;
    If a child lives with tolerance, he learns to be patient;
    If a child lives with encouragement, he learns confidence;
    If a child lives with praise, he learns to appreciate;
    If a child lives with fairness, he learns justice;
    If a child lives with security, he learns to have faith;
    If a child lives with approval, he learns to like himself;
    If a child lives with acceptance and friendship, he learns to find love in the world.

    Dorothy Law Holte


    • Tack så jättemycket för det Anita.
      Dessa rader tycker jag borde hänga överallt där barn finns.


  4. Man ska vara en aning rädd för sentenser som låter fint. Konsekvenserna av att följa dem är ibland lite tveksamma.
    *Ett barn som lever med kritik, lär sig att fördöma? (Vad lär sig ett barn som aldrig får kritik för något?)
    *Ett barn som beröms, lär sig att uppskatta? (Kan ju inte få vara så genomgående!)
    *Ett barn som lever tryggt, lär sig tillit (Här kan det väl gå lite väl långt?)

    Sådana här sirapsliknande snällismer är det knappast realistiskt att leva efter. Däremot ska man visa barn respekt och aldrig förödmjuka dem! Men se upp för de flummiga smöriga satserna.


    • Klart vi inte ska leva i ett smörissamhälle där varenda unge blir curlad.



Kommentera

