h1

Sossarna på skoloffensiv

13 juni 2012

I dagens DN (13/6-12) har Socialdemokraterna Mikael Damberg, Magdalena Andersson och Ibrahim Baylan en debattartikel där de förslår ett kortat sommarlov för elever som inte når grundskolans kunskapskrav. Dessa ungdomar ska i stället få gå sommarskola för att få tid att läsa upp kunskaper och eventuella betyg.

Klart att man ska göra en rejäl satsning på årskurs 6 till 9, men det finns några grundläggande problem som skolan måste lösa vid sidan av detta förslag. Detta förslag kan bara vara en tillfällig lösning som ska vara begränsad i tid. Det skolan och politikerna behöver göra är:

  • Se till att alla elever som lämnar årskurs 3 kan läsa flytande, skriva en bra text med röd tråd och skiljetecken, behärska grundläggande matematik.
  • Satsa på att följa upp resultat från årskurs 1, vilket innebär att alla elever som inte når de tidiga kunskapsmålen i svenska och matematik får hjälp redan i årskurs 1 och 2. Dessutom kan man med hjälp av resultatuppföljning upptäcka dålig metodik och lärare som inte ser till att varenda elev lär sig  –  det vill säga får sin kunskapsrätt tillgodosedd.
  • Det är faktiskt inte fel att gå om årskurs 1, 2 eller 3 om eleven inte lär sig det den behöver kunna för att gå vidare. Det finns många elever som är födda sent på året och det skulle inte skada om skolan började tänka flexibelt när det gäller att gå om, det är mycket bättre för självkänslan att ha möjligheter att lära sig det man behöver kunna än att till varje pris gå kvar med sina klasskompisar. Barn är fantastiska på att träffa nya kompisar, men att inte ha kunskaper nog för att kunna hänga med i undervisningen kan skada en elevs identitet för lång tid.

Det är viktigt att komma ihåg att sommarskola inte på något sätt kan ersätta förlorad kunskap för flera år. Däremot kan intensivmatte och intensivsvenska på kort tid göra mycket för elever kan jobba igen förlorade kunskaper och just intensivläsningen är en bra form på att lägga allt fokus på ett ämne under några veckor. Jag tänker bara att det är viktigt att inte ställa orimliga krav och förhoppningar, så att man inte hamnar i enkla lösningar.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

Annonser

19 kommentarer

  1. Det här kommer kritiseras som orättvist av de som tycker att de som har det svårt ska ha mer fritid. Jag tycker det är modigt av s och känner glädje inför förslaget.

    Sommarkurser kan inte kompensera år men om de kombineras med andra satsningar som behöver det kan det bli ett starkt paket. Ett paket som symboliserar att skola är något positivt som vi ger extra mycket av till de som behöver det bäst.


    • Jan,
      Det är intressant att diskutera huruvida vissa elever verkligen ska ha mer fritid. Jag känner personligen till många elever som jag tycker har plockat ut en hel del sommarlov i förtid genom att de inte har gjort det som åligger dem som elever under terminernas gång. Sedan finns det en annan grupp som också tycker att det är ganska skönt med den lugnare tillvaron i sommarskolan (vi har haft sommarskola i Haninge) och så finns det elever som har andra orsaker till att de inte lärt sig det de borde lära sig under ordinarie tid. Livet är orättvist, men det rättvisa är ju ändå att dessa elever får möjlighet att uppnå kunskapskraven. Detta måste man väl se som ett erbjudande, även om det kommer bli ett obligatorium.


      • Precis min poäng och skälet till att jag gläds åt s förslaget.


  2. Jag håller med helt om detta! Sommarskola är, liksom läxhjälp, mer att se som en nödlösning eller ett komplement. Om elever inte lär sig det de ska kunna efter nio år i skolan – då är det något i skolan som inte fungerar som det ska. Kanske mer lektionstid under terminerna behövs – dvs mer lärarledd undervisning i stället för en massa läxor. Det kostar förstås, men bättre att satsa på det än på sommarskola!


    • Mia,
      Jag kommer ihåg för ganska länge sedan i Haninge så fanns det sommarskola och elever som var långt ifrån godkända i ett ämne kunde på två veckors tid uppnå betyg efter årskurs 9. Vilka fantastiska lärare!!! Fast det var ju ett bedrägeri så klart, det man missat under många år går ju inte att ta igen på kort tid, men om det sker en intensivsatsning på sommarlovet mellan 6:an och 7:an, mellan 7:an och 8:an och mellan 8:an och 9:an kanske det kan ge effekt.


      • Johan, jag tror säkert att det kan hjälpa med sommarskola med bra lärare. Jag menar bara att det borde gå att nå målen i skolan ändå.
        Om en elev inte lyckas bli godkänd efter nio år i skolan (samt förskola och förskoleklass för de flesta), tänker jag att det måste bero mer på skolan än på eleven, om du förstår. Därmed inte sagt att det är fel med sommarskola, det kan behövas som en extra insats. Men sossarna har ju gått ut med att det ska vara en lösning på bristerna i skolan, och det är det jag vänder mig emot.


      • Mia,
        Jag förstår vad du menar och håller med dig och tänker också att det inte går att lösa bristerna i skolan på detta sätt, utan att det ska vara ett tillfälligt komplement och att man behöver ha koll på eleverna från årskurs 1 (eller F).


      • Jag vill inte ha det som ett tillfälligt komplement, det är då det riskerar att bli ett spel för gallerierna. De som hamnar efter ska ha tryggheten i att få mycket extra tid på många sätt, både på sommarlov och under terminer. Sommarlovsstudier är effektivt men bara inte tillräckligt för att lösa problemen. Både och behövs för tillräckliga effekter.


  3. Alltså, jag såg inte de tidigare kommentarerna. Jag menade att jag håller helt med Johan…


  4. Håller absolut med Johan. Att snabbåtgärda brister som gör att man inte kommer över G (F) må vara ett sätt att göra eleverna gymnasiebehöriga, men det kommer knappast att åtgärda djupare luckor.

    En fråga dock: finns det inte en avvägning mellan vilken måluppfyllelse som ska graskas lokalt och centralt. Den centrala uppföljningen finns nu i och med NP i åk 3 och 6. Behövs det verkligen mer sådan, givet den trubbighet, fyrkantighet och de kostnader som trots allt standardiserad och central uppföljning innebär?

    De skolor som misslyckas ”avslöjas” även med dagens system och om dessa misslyckanden inte leder till åtgärder på skol- och huvudmannanivå så lär väl knappast mer central uppföljning hjälpa? Det är mer en helt enkelt en styrfråga som inte löses med mer uppföljning. Symptomatiskt för Stockholms bristande styrning är att de försöker hantera att skolor underpresterar på NP i åk 3 genom att införa sina egna ”NP-light” i åk 2. Det är svårt att se vad detta ska tjäna till och uppföljningen blir då ett sätt att dölja den egna bristande styrförmågan.

    Detta betyder naturligtvis inte att man inte ska följa upp eleverna hela tiden, utan att metoderna för den löpande uppföljningen nog bäst sköts lokalt. Som jag ser det borde rimligen ingen lärare kunna bli överraskad av någon elevs resultat på NP i åk 3 och 6 (om inte eleven har en osedvanligt dålig dag etc).

    Sedan innebär detta även att proven i åk 3 och åk 6 i högre utsträckning borde behandlas som just utvärderingsinstrument, med allt vad det innebär i form av gemensamma provdagar, hemlighållande av prov etc.


  5. Alla åtgärder som bidrar till att den elev man tar emot har nödvändiga förkunskaper är av godo. Tyvärr är politiken ofta populistisk, och man får mer uppmärksamhet per krona med en föreslagen sommarskola än att man föreslår tidigt stöd på lägre nivåer där problemen först dyker upp.


  6. Jag gillar förslaget, men tycker det är superviktigt att skolan ges förutsättningar att hjälpa eleverna bättre under ordinarie läsår. Lärare behöver helt enkelt mer tid för att planera sina lektioner och prata med varandra för att hitta lösningar för elever som behöver mer än ”Standard-Kalle”, mindre dokumentation och färre möten. Det går inte att bara skälla på att skolan inte klarat sitt uppdrag på nio år (som vissa gjort i debatter kring denna artikel), utan man måste se till varför den inte gjort det.


    • Jessica,
      Jag tycker att det är oerhört viktigt att lärare inte utarmas, t.ex. att man ska jobba mer, planera sommarskolan och så vidare. Nej en rejäl satsning måste få kosta.


      • Det är helt avgörande att inse att de här eleverna behöver mycket extra tid som kräver extra resurser. Sommarskola får inte bli en ursäkt för att köra besparingar resten av året. Sommarskola ska istället vara en symbol för att de här eleverna har rätt till extra resurser hela året.


  7. I ett fungerande skolsystem behövs ingen sommarskola. Efter att ha lyssnat på dig när du var i Malmö, är jag helt övertygad om att lösningen ligger i ordentlig läs- och skrivträning i lågstadiet, utförd av korrekt utbildad personal som följer upp vad eleven egentligen kan. Jag har börjat se med nya ögon på vissa av mina elever och kan se så tydligt att orsaken till deras problem ligger i lågstadiet och inte senare.
    /Fredrik Andersson


    • Jag ser det som ytterst lämpligt att tillhandahålla rejält med extraundervisning, även som sommarskola redan på lågstadiet. Ska tidig läs och skrivträning lyckas så måste vi satsa på det och de elever som behöver det mest.


  8. Jag tycker inte detta med obligatorisk sommarskola är en bra idé utan alla resurser borde sättas in under terminen. Det är min åsikt i alla fall. Ha en trevlig fortsättning på dagen alla ni som läser den här kommentaren. //Fredrik


    • Hur ser du på alla elever som verkligen behöver mycket extra tid? Absolut att de borde sättas in resurser riktade till dem under terminen men hur kan vi hinna ge dem tillräckligt mycket extra tid? Varför inte både och när problemet faktiskt är riktigt allvarligt?


      • Jan,

        Detta är ett viktigt ämne. Ska senare idag skriva en egen post på min blogg om detta. Återkommer. /Fredrik



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s