h1

Jag ska ut och prata lite

12 oktober 2012

De som följer min blogg kontinuerligt har märkt att jag inte har bloggat på länge och det finns ett skäl till det. Sedan tre veckor tillbaka är tillförordnad rektor på Vikingaskolan i Haninge eftersom min tidigare chef Anna har blivit rektor för Brandbergsskolan i samma kommun. Detta har medfört att jag har haft väldigt mycket att göra och varit tvungen att prioritera bort bloggandet.

Därmed inte sagt att jag inte har något att säga, för det har ju hänt en hel del inom skolans område, t.ex. eftersvallet av löneavtalet, regeringens genomförande av lektorstjänster, lärarnas orimliga arbetsbelastning (följetång) med mera med mera. Just nu går all min tid åt att sköta Vikingaskolan och försöka få personalen och eleverna att trivas så bra som möjligt och att hjälpa lärarna att få tid att skriva omdömen och ansökan om tilläggsbelopp (BIBAS). Och mitt i allt detta har vi datorsystem som inte fungerar. Det innebär att det inte finns tid att skriva, men det kanske kommer senare, för jag har svårt att tro att jag helt ska kunna lägga av.

Jag kommer dock att prata lite om läraryrket. Under rubriken ”Lyckas som lärare – hur gör man?” kommer jag prata på Skolforum och även på en längre fortbildningskurs som anordnas i Stockholm. Det kan låta lite väl pretentiöst, men det finns faktiskt vissa strategier för att lyckas och det handlar inte om några magiska egenskaper utan om något annat. Är du intresserad så ska jag dela med mig av mina erfarenheter. Följande tre tillfällen kommer jag vara tillgänglig:

Måndagen 29 oktober klockan 12.30 – 13.30 på Skolforum i Älvsjö (Älvsjömässan)

Tisdagen 30 oktober klockan 14.00 – 15.00 på Skolforum i Älvsjö, se länk.

Jag hoppas vi ses!

10 kommentarer

  1. Men Johan, är det inte dags att helt ta över Vikingaskolan nu?!


    • Vi får se hur det blir.


  2. Lycka till. Jag har verkligen funderat kring att lärare behöver få känna att de lyckas. Du visar att det finns framkomliga vägar och jag inspireras av att du sätter ner foten kring dina värderingar med stor integritet.


    • Jan,
      Tack för de varma orden!


  3. Tack!
    Du är en starkt lysande fyr i ett annars kompakt mörker!


    • Tack för de varma orden.


  4. Grattis till jobbet.

    Lite avis på dina lärare som får ha dig som rektor 🙂


    • Vivi,
      Jag har inte fått något jobb ännu, har blivit tillförordnad rektor och vi får se vem som får jobbet.

      Jag hoppas att de flesta är nöjda med mig som rektor, men jag är faktiskt inte säker på att alla är det.


  5. Hej, såg och lyssnade igår på dig på Skolforum, många bra-att-ha-saker för en yrkeslärare som inte gått lärarhögskolan. Gillade framförallt abstraktionstrappan med ko-exemplet, den behövs även på gymnasiet… Kollar in framöver vad du skriver, för det tycker jag du skall fortsätta göra:-)
    Mvh/Lars Erik N


    • Hej Lars Erik,
      Bra att det föll i god jord, det är alltid svårt när det är så få som lyssnar – gruppen verkar bli väldigt tystlåtna. Men å andra sidan var det många som nickade instämmande, jag antar att det var många som kände igen sig.



Kommentera

