h1

Nu är jag rektor

29 oktober 2012

I fredags blev det klart att jag är rektor för Vikingaskolan. Anna slutade för 7 veckor sedan och jag har varit tillförordnad sedan dess. Under rekryteringsprocessen har jag varit en av 15 sökande och i slutändan, efter två intervjuer fick jag till slut jobbet. Så härligt och så skönt, nu har jag möjligheter att påverka fullt ut på min skola. Dessvärre kommer det bli så att jag inte kommer att blogga så mycket, inte för att jag inte kan det för jag skriver i princip aldrig om Vikingaskolan eller om Haninge, utan i generella termer, utan på grund av att jag inte har tid. Framtiden får visa hur mycket tid jag har för bloggande.

Idag var jag på Skolforum och höll ett föredrag kring min bok och i morgon kommer jag vara där igen. Här är Power Point-Skolforum kring mitt framförande.

Just det – för övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

20 kommentarer

  1. Mina gratulationer till Vikingaskolan (och dig) !
    /Bertil


  2. Grattis Johan!


  3. grattis!


  4. Grattis!


  5. Grattis! En rektor helt i min smak! 😉


  6. Lycka till på alla sätt! Rektorer är viktiga och varje gång någon bra tillsätts så växer även lärarna.


    • Tack Jan,
      Jag lovar att förvalta förväntningarna på absolut bästa sätt. Har redan sagt att vi ska bli bästa skola – tillsammans!


  7. Stort grattis Johan!


    • Tack Karin, hoppas allt är bra med dig.


  8. Stort grattis, du verkar vara en klok person! Och som ledare hoppas jag att du lyssnar på Astrid Lindgren: den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.


    • Anna,
      Tack! Jag är nästan för snäll – faktiskt även om man inte kan tro det ibland när jag skriver. Så jag måste nog tänka på att inte bli utnyttjad, vill ju alla medarbetares bästa.


  9. Kul att du blev rektor! är det inte nästan samma sak som general? 🙂


    • Nja Daniel, vet inte om man kan jämföra det riktigt. Men det vore ju inte helt fel.


  10. Lite tråkigt! Jag har följt bloggen med stort intresse. För övrigt den enda blogg jag följer. Ofta har diskussionen haft ett mycket intressant innehåll med en likaså intressant åtföljande diskussion. Men stort grattis även från mig!// Stella
    ps brydde du dig om min lic.uppsats? ds


    • Hej Stella,
      Jo visst brydde jag mig om den, skrev ut den och så har den blivit liggande. Men jag ska ta tag i detta så fort jag har tid.


    • Jo en sak till, det kommer nog komma ett och annat blogginlägg då och då. Har precis läst ett gammalt inlägg om läsning från 1995 som Bo Sundblad har skrivit och det ska jag nog lägga ut – kommer att få reaktioner.


  11. Grattis! Håll fanan högt och se till att bibehålla oberoendet.


    • Tack Janne,
      Jag lovar att jag ska kämpa stenhårt för att fokusera på kunskap, lägga lärarnas arbetsuppgift i första rummet, stödja personalens utveckling och eventuell fortbildning. Och aldrig låta mig hjärntvättas av demagoger som jobbar i pedagogikens namn. Aldrig!


  12. Grattis Johan!
    Hittade din blogg nu när jag var ute och letade bloggare… vi föräldrar har också startat en blogg: foraldraalliansen.nu/blogg
    Föräldrar, lärare, skolledare har mycket gemensamt!
    Hälsningar från Diana Reybekiel, fd Aktionsgruppen Bevara Västbodaskolan


    • Hej Diana,
      Hoppas allt är bra med dig. Känns länge sen vi kamperade ihop. Hoppas att allt har gått bra för dig när det gäller dina barn och deras skolgång. För mina barn har det gått bra, vi flyttade till Älvsjö för två år sedan och Alma fick börja i FSK-klass här och det har gått bra. Nu är jag sedan september rektor på en F-6-skola i Haninge. Jag har bloggat i fyra år, men sedan någon månad tillbaka ligger bloggen mer eller mindre nere. Jag har inte tid och har även tappat lusten lite grann.
      Allt gott!
      Johan



Kommentera

