h1

Sverige tappar i läsningen!

12 december 2012

Hur många gånger har jag påtalat vikten av att satsa på läsningen? Många gånger! Hur många gånger har jag påtalat att läsningen är direkt avgörande för hur det ska gå med kunskapsinhämtningen i alla andra ämnen? Många gånger! Hur många gånger har jag påtalat att svensk läsmetodik är uppfuckad? Många gånger! Den läsmetodik som bygger på ljudningstraditionen är helt förödande för elevers läsutveckling, läs min debattartikel i Expressen.

I dagens (12/12) morgonsoffa pratar man om vikten av läsning för skolan och den kognitiva utvecklingen, se avsnittet. Jag är inte förvånad över denna utveckling, för problemet är att jag och många andra som tar upp dessa frågor talar för döva öron. Det spelar ingen roll hur mycket resultat som visas upp, eller hur många undersökningar som görs, de som sitter på makten struntar i detta. Även om jag och ett gäng umpalumpier åkte land och rike runt med megafoner och stod på gator och torg och skrek ut resultat så skulle ingen reagera. Om jag och mina umpalumpier åkte runt på varenda pedagogisk institution i hela Sverige och bombade dem med läsresultat så skulle ingenting hända. För det viktigaste är att hålla fast vid den PEDAGOGISKA ideologin. Läs rätt nu P-E-D-A-G-O-G-I-S-K-A ideologin.

Men vad pratar jag om för resultat? Jo att man går i svensk skola i 9 år utan att lära sig läsa flytande – hur är det möjligt? PISA-resultat eller Skolverkets rapport 115 från 1995, se Rapport 115. Du läste rätt – 1995! Redan då kunde man konstatera att två-tredjedelssamhället var ett faktum. Eller också kan du läsa mina sammanställningar om sambandet mellan Läsutvecklingsschemat (LUS) och betyg, se Relation LUS-betyg.

Ja men ursäkta mig, jag är ju ingen forskare så jag har väl ingen rätt att uttala mig? Och förresten är det ju ändå ingen som lyssnar. För jag tänker inte ödmjukt infinna mig i ett konsensus där alla kliar varandra på ryggen och sitter i samma pedagogiska ankdamm och tävlar om att vara den mest humanistiska människan som går i ett par skor. Samtidigt som tusentals elever år ut och år in lämnar grundskolan utan kunskaper, betyg och behörighet till nationellt program. Det enda som dessa elever har fått i överflöd är ett dåligt självförtroende och en ständigt pågående slinga som spelas upp i deras huvud: ”Jag är dum i huvudet”.

Och ingen ansvarig får stå till svars att man har dragit ner svensk skola i skiten, utan det är lärarna som får bära hundhuvud och stå till svars.  De verkligt skyldiga slipper undan, där politiker och stat borde utkräva ansvar: Sveriges kommuner och Landsting (SKL), Mats Ekholm, Hans-Åke Scherp och andra i det pedagogiska nätverket, läs blogginlägg.

Nu är det förstås en och annan läsare som tycker att min ton i detta blogginlägg är raljerande och att jag inte bjuder in till dialog. Och det stämmer. Faktum är att jag är intresserad av dialog utan jag kör mitt eget race och så får andra ta ansvar för Sveriges elevers resultat. Det enda jag verkligen bryr mig om är Vikingaskolans elever, mina medarbetare och Haninge kommun.

För övrigt anser jag att lärareyrket är samhällets viktigaste arbete! Och lärare: Läs http://lararmyteriet.wordpress.com

Annonser

19 kommentarer

  1. Förvånad ?
    Nej, inte alls! Det satsas ALLDELES FÖR MYCKET på tramsiga I-pads och datorer etc. för att kunna ”visa upp” hur ”modern” och ”framtidsinriktad” man är men att man sedan inte kan läsa en bok är en annan femma. Men ack så mycket politiskt korrekt kredabilitet det ger och oj så tjusiga konferenser man kan få åka på om man pratar IKT i undervisningen.. 😉
    Denna ÖVERTRO på ”glassiga prylar” i undervisningen skadar mer än de gör nytta och som vanligt är det de elever som BÄST skulle behöva gammaldags traditionell undervisning som får lida mest!
    SUCK !!


    • Bengt,
      Grundkravet vore att alla elever minst skulle läsa Bröderna Lejonhjärta, Benny Boxaren, Robinson Crusoe, Hjärtans fröjd, Herr Arnes penningar och en komikers uppväxt innan de lämnar årskurs 9. Minst!


      • Absolut!
        Erkänner dock lite skamset att jag inte läst ”Hjärtats Fröjd”.. 😉
        Men, som du skriver! Läsandet är grundläggande för det andra lärandet och kunskapsinhämtandet!


      • Du behöver inte skämmas för det, den boken är ganska ny och du var nog rektor när den kom ut. Däremot tror jag att du skulle tycka mycket om den. Alla ungdomar på högstadiet älskar den boken och då menar jag verkligen alla. Den är lättläst och ganska tunn och är skriven av Per Nilsson. Låna den över jul, tar dig två timmar att läsa och den är härlig, för den handlar om ungdomskärlek. Så den kan jag rekommendera.


  2. Något av det bästa man kan göra som förälder är att läsa för sitt barn och börja tidigt, jätte tidigt – innan de kan prata själva. Sedan skall man fortsätta läsa långt efter att de själva lärt sig läsa. På så sätt blir läsning något positivt och naturligt för barnet. I detta ingår givetvis att diskutera det man läser men det kommer mer eller mindre automatiskt. – Tyvärr minskar även detta vilket jag tror bidrar till problemet, föräldrar läser mindre ofta för sina barn och de som gör det slutar tidigare än förr. – Minst sagt oroväckande…


    • Är något liknande som sagostund på Bibilioteket för alla barn en väg att lyckas höja förmågan hos alla.


  3. Kan du inte utveckla dina tankar, referera till blogginlägg etc. så att den som inte är insatt i läsinlärning förstår vad som är den nödvändiga skillnaden i hur lärare bör lära ut. Vi kanske ska bli många som trumpetar ut vissa deviser kring hur Sveriges alla elever ska bli duktiga på läsning.


    • Jan,
      Jag var tvungen att skriva ett ”argt” blogginlägg, men orkar tyvärr inte driva långa blogginlägg. Tidigare blogginlägg i ämnet läsning tydliggör min inställning till den metodik som jag förordar.


  4. Jag slutade som lärare för några år sedan och arbetar numera inom socialtjänsten som handledare för ensamkommande flyktingbarn. Dessa ungdomar – som kommer ifrån Somalia och Afganistan – är förundrade över att svenska ungdomar kan bli uppflyttade till nästa årskurs utan att vara godkända. I deras hemländer måste man gå om årskursen om man inte klarar sig. Vad svarar man på det? ”Alla är så lika i Sverige att det inte ens finns någon skillnad i begåvning”. ”Godkänn alla så ser det bra ut i statistiken.” ”Välkommen till den kravlösa skolan.”

    När jag talar om att svenska ungdomar inte kan läsa när de går ur nian möter jag förvånade blickar. En av ungdomar funderar på att lämna Sverige för att söka sig till något annat land.

    Svenska skolan är en tragedi, särskilt när möjligheterna finns fast många elever inte tar tillvara på dem. Tänk er att någon av världens miljoner barn, som inte får gå i skola, fått samma möjligheter som våra barn. Jag är säker på att de lärt sig läsa flytande vid 15 års ålder.

    Catharina Persson,
    f d lärare för alltid


    • Så du gick från ett minfält till ett annat? Skola och flyktingpolitik är ju svenska paradgrenar. 🙂


  5. Jag letade upp ett konkret exempel på hur en vanlig skola beskriver det de gör för att lära barnen läsa.

    http://www.ale.se/download/18.364a90f812bc8b6ac0a80001978/Nolskolans+l%C3%A4smodell.pdf

    Min allra senaste käpphäst är att prata innehåll och aktiviteter. Vilket lektionsinnehåll är det som stimulerar bäst? Då menar jag att den diskussionen ska försigå på flera plan. Djupt ämneskunniga ska diskutera detaljer kring exakt vad som gör skillnaden, vilka perspektiv och ingångar som får mest effekt för olika elevgrupper. Det känns dock också fruktbart om skolor är öppna med sitt lektionsinnehåll och att en diskussion med en bredare grupp lärare med andra specialiteter också kan komma in med synpunkter. Hur påverkar valet av lektionsinnehåll andra ämnen och deras lektionsinnehåll.


    • Observera att det exempel jag valde använder Läs Utvecklings Schema (LUS) för att hela tiden ha koll på vad de ska fokusera på. Det är det helt centrala i Johans budskap om läsning, såvitt jag har uppfattat det.


  6. Scherp?! Om den mannen och hans egenhändigt ihopsnickrade termer kan man raljera hur mycket som helst över. Bästa minne var när han stod och raljerade över ”traditionella” undervisningsmetoder i en hel förmiddag. På traditionellt vis!:D


    • Janne,
      Läs mitt samlade blogginlägg om Pedagogiskt nätverk, som egentligen är 14 eller 15 blogginlägg. Scherp har nästlat sig in i den pedagogiska toppskiktet i Sverige. Hur oduglig han än är.


      • Jo, jag har läst en del av det du har skrivit om det pedagogiska nätverket. Kan ju bara hålla med dig. Det som skrämmer mig mest är bristen på verklighetsförankring de olika pedagogiska modellerna och deras förespråkare uppvisar. När föreläsare står vid podiet inför hundratals lärare och berättar hur lärarnas vardag kan te sig så förstår var och en vilken nivå det är på forskningen. Som om det inte vore nog så undrar jag hur man från skolmyndigheterna kan tillåta en så omfattande testverksamhet inom skolan. Tänk om det vore medicinsk forskning. Ett nytt läkemedel testas på tiotusentals personer utan att veta något om framtida följder. En pedagogisk neurosedynskandal?


      • Välformulerat


  7. […] Sverige tappar i läsningen skriver signaturen […]


  8. Johan,

    Tror detta webbinarium från Skolinspektionen kan vara av intresse om läsning:

    https://skolinspektionen.adobeconnect.com/_a1023392658/p7medyjuylc/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal

    Fredrik


  9. Här avslöjar Per Måhl okunskapen hos ytterligare en person i det pedagogiska nätverket: Steve Wretman!

    http://www.skolvarlden.se/artiklar/elever-forlorar-pa-felaktig-betygssattning



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s