h1

Per Måhl tar bladet från munnen!

15 december 2012

Jag har sedan lång tid tillbaka påtalat att Steve Wretmans och Grundskoletidningen bedriver en ideologisk kamp mot genomförandet av reformen Lpo 94 och nu även Lgr 11. Anledningen är säkert att Wretman, liksom de andra i det pedagogiska nätverket, är emot betyg och resultatuppföljning. Genom att öppet polarisera mellan sådant som inte står i motsats till varandra, t.ex. formativ och summativ bedömning eller att åka land och rike runt och sprida lögner i form av medvetna feltolkningar. Förvirringar bidrar till att lärarkåren blir vilseledd och läroplanen inte blir implementerad. 

Per Måhl har lång erfarenhet av läraryrket och bedömningsfrågor. Kanske är han den skickligaste i landet när det gäller dessa frågor. I ett debattinlägg, som Fredrik tipsade mig om, skriver han en debattartikel i Skolvärlden om den misstolkning som Grundskoletidningen och Steve Wretman sprider. Läs Måhls artikel.

Per Måhl har även skrivit en bok rörande bedömning tillsammans med Anders Gustafsson som är biträdande rektor på Stockholms universitet och Bo Sundblad som är lektor i pedagogik och som för tillfället jobbar i Haninge kommun (lyckliga mig). Boken är riktigt bra.

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

12 kommentarer

  1. Jag antar att nätverket är fredlösa i Haninge härad. Hoppas att fler kommuner inser vilket misstag de gjort som köpt nätverkets koncept, som underminerar läraryrket. Men har inga förhoppningar med tanke hur desillusionerad jag är. Jag beundrar din energi och ditt mod när det gäller skolan men är det lite att slåss mot väderkvarnar.


    • Janne,
      Det är verkligen som att slåss mot väderkvarnar och ibland blir jag matt och orkar inte. Nu har jag ju bestämt att dra ner på bloggandet, även om jag varit tvungen att skriva några blogginlägg. Det är svårt ibland att hålla sig ifrån bloggen, men jag har faktiskt inte tid att blogga lika mycket.

      Alla som har något bra att erbjuda är välkomna till Haninge kommun, med så klart ser jag det som uteslutet att Scherp eller Wretman får uppdrag av Haninge. Däremot har Christian Lundahl nyligen föreläst för rektorer i Haninge,så vi stänger inga dörrar.


      • Helt förståligt att du inte hinner blogga och kommentera kommentarerna. Tycker att du har gjort en jätteinsats med ditt bloggande.


      • Tack Janne!


  2. Jag hörde en Hans-Åke Scherp förespråkare lite dystert konstatera att han verkar vara lite ute i kylan nu. Jag tror att Johan Kants idoga kamp kan ha lett till lite resultat. Det finns ju numera något för oss andra att samlas kring och kanske kan vi hålla Wretmans, Scherps mfl’s inflytande lågt när det gäller skolan. Christian Lundahl har fortfarande starkt inflytande men han har tonade ner sin betygsnegativa agitation och ganska mycket av det han säger är riktigt intressant numera.


    • Jan,
      Tack för din tilltro till mitt inflytande, kanske är det inte så stort ändå. Jag lyssnade på Christian Lundahl för en dryg vecka sedan och kan bekräfta att han tonat ner sitt betygsmotstånd. Det han pratar om när det gäller normativ bedömning är ju viktigt och bra, inget ont om det. Men för den tränade lyssnaren smyger han in motstånd mot att följa upp resultat och polariserar dolt mellan att att ta reda på resultaten och jobba med dem och att jobba formativt. Han säger inget rakt ut,utan smyger in budskapet.


      • Ja jag håller med, det smygs in en aning betygsmotstånd men frågan är hur allvarligt det är. Vi lärare är väl inte lättlurade så kanske kan det accepteras. Vi vet ju alla att vi ska sätta betyg oavsett vad någon profet säger.

        Det finns förstås en gräns när rent tjat om hur dumt det är med betyg blir till klankande på oss lärare som gör det vi är ålagda, kränkande!

        Sen skulle jag tycka det vore rimligt om någon forskare hade modet att peka på behovet av att kalibrera bedömningar och att det bara är summativa bedömningar som kan kalibreras. Vad har bedömningar för värde om de inte görs mot en kunskapsstandard.


      • Jan,
        Nja jag är lite oroad för att mycket snackande om betygsmotstånd som smygs in blir som en hjärntvätt, oavsett hur lite lättlurade vi lärare är. Farligt!


      • Kampen mot det förbaskade betygsmotståndet är inte över men det är möjligt att vi måste börja fundera på hur vi kommer ur polariseringen. Du är inte riktigt nöjd med flödet av NP. Blir de tillräckligt välgjorda om de blir så många. Jag är inte riktigt nöjd med alldeles för breda formuleringar kring betyg. Ska vi ha ett matematikbetyg i 4an när de bara ägnar sig åt räkning i stort sett? Ska vi ge ett musikbetyg, finns det någon musiklärare som kan bedöma alla delarna i det ämnet. Tror en del att betyg ska sättas på hela människan när det egentligen är så viktigt att vi avgränsar oss till det vi kan bedöma.


      • Jan,
        Du sätter ord på flera stora frågor som måste lösas. Jag är inte emot NP som institution, men som du skriver att det är så många prov och att kvaliteten inte är bra är så klart ett stort problem.


  3. Det är ju ändå fantastiskt att det börjar bli till en inkvisition mot icke- rättrogna, som framställs som det ondas budbärare. Detta påminner om talibanernas rivning av allt som finns av sufi- traditionen i Islam.


    • Hej Bernt,
      Hur menar du? Vilka är det som är icke-rättrogna och vilka leder inkvisitionen?



Kommentera

