h1

Läsning är viktigast

26 december 2012

Hur länge har jag inte tjatat om hur viktig läsningen är för all inlärning och för att utveckla språk och abstrakt tänkande? I si så där 13 år, enda sedan jag var nyexaminerad lärare. Och hur länge har jag talat för döva öron – ganska länge, även om jag fått min direkta omgivning på de skolor jag jobbat att anamma läsning. Så klart inte bara min förtjänst, flera duktiga kollegor har drivit läsning som en av de viktigaste frågorna i skolan.

Och nu kommer rapport på rapport, debattör på debattör och pratar om vikten av läsning. God Morgon! Men varför funkar inte den svenska läsningen? Jo därför att hela läsrörelsen är uppfuckad av ideologiska skäl med ljudningstradition och språklig medvetenhet. Med pedagogisk ideologi har denna skola varit förhärskande och formligen baktalat t.ex. helordsmetoden som Ragnhild Söderberg förespråka eller LTG-metoden. Och de så stått på sig har fått sina fiskar varma, t.ex. Bo Sundblad och läsutvecklingsschemat (LUS) eller Öjabys förskola utanför Växjö som fick ungarna att läsa flytande. Men det var helt fel pedagogisk ideologi – spelar ingen roll om det funkade. Eller om ljudningsmetoden inte funkade som läsinlärningsmetod. Eller att man skapade dyslektiker – hemska tanke! För det var och är ideologiskt rätt och vissa professorer har byggt en hel karriär på fel antaganden om vad läsning är.

Då gläds man åt Kartellen och Sebbe som tar sig ordet och använder det för att beskriva sin verklighet. Jag är verkligen inte våldsromantisk och är helt emot våld, men jag är förtjust i socialrealism. Men hur många är så skickliga som Sebbe? Hur många hamnar i utanförskap på grund av att några fina herrar och damer håller stenhårt fast vid sin pedagogiska ideologi och den prestige som man vägrar släppa. Och förlorarna är ungarna i förorten!

 

Advertisements

12 kommentarer

  1. Idag skall undervisning pedagogiskt stå på vetenskaplig
    grund. Förr var den ett hantverk. Då kunde småskollärar-
    innor lära barnen läsa redan första terminen i åk1. Så fort
    går det inte idag. Behövs det mer vetenskap eller hantverk?


    • Idag ska undervisningen stå på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet. Beprövad erfarenhet! Men i takt med att de skickliga småskollärarinnorna (lärarna) går i pension blir andelen ideologisk utbildade lärare kvar, ibland utbildade av lärarhögskolorna utan läsinlärning i sin utbildning. Och den beprövade erfarenheten försvinner. Men vems fel är det att eleverna inte lär sig läsa? Givetvis inte lärarnas fel eller skolans fel – nej det är eleverna det är fel på. Det måste vara något fel på eleverna som inte lär sig läsa! Kan det vara dyslexi? Kan det vara en svagbegåvning? Kan det vara ADHD eller någon dubbeldiagnos? Eller kan det vara en jävligt dålig metodik??? Jag tror att svaret på din fråga är att lyfta fram hantverket! Eller rättare sagt – jag vet!


  2. Det är mer ideologi än beprövad vetenskap i den svenska skolan! Kan man inte läsa kan man heller inte tillgodogöra sig det kunskapsmässiga stoffet i även andra ämnen!

    Nej, släng bort alla ”trändiga” I-plattor etc. och sätt en riktig bok i händerna på barnen redan från första klass! Mer behövs inte!


    • Bengt!
      Min syster bor i Spanien och är gift med en man som kommer från Österrike. Tillsammans har de en liten dotter som går i årskurs 2 (vår år 1). Just nu är hela lilla familjen i Sverige och firar jul. De är så förundrade över den svenska skolan. Båda frågar hur i hela friden kommer det sig att eleverna i den svenska skolan får fortsätta genom skolsystemet utan de kunskaper som de måste ha med sig, i detta fallet läsning. I Österrike och i Spanien måste du ha med dig vissa kunskaper annars får du läsa extra på lov, typ sommarskola eller gå om. I deras dotters klass fick två pojkar gå om för att de inte hade lärt sig läsa tillräckligt bra.

      Men i svenska skolan gäller det inte, elever får ramla iväg genom skolsystemet utan att någon bryr sig och plötsligt har de hamnat i årskurs 9. Och enligt PISA så läser 25% av killarna inte tillräckligt bra och 20% av eleverna lämnar skolan utan fullständiga betyg. Rapport efter rapport signalerar detta men ingenting görs – ideologerna får sitta kvar och styra svensk skola. År ut och år in åker dessa demagoger runt i Sverige och pratar om allt annat än att följa upp resultat och titta på vad skolan kan göra för att ALLA elever ska kunna nå kunskapsmålen. För att följa upp resultat är ”inte inne”, bättre att dela ut läsplattor och köra IKT – för det man lär sig ska bygga på lust och den infinner sig snart hos eleverna.


      • Idag är det ju inte ”Politiskt Kokrrekt” att ställa krav på eleverna! Alla skall ju med… 😉
        Att ställa krav är ju att återgå till den gamla sortens hemska plugg- och disciplinskola och dessutom ”stigmatiserande” för de elever som då faller igen (och får gå om)


    • Bengt,

      Om att man tror att modern teknik är en trend som kommer att försvinna och har en så kategorisk syn på teknik som du har så är man ute på oerhört hal is faktiskt. Jag kan rada upp fakta här som visar varför den svenska skolan måste inse att tekniken är här för att stanna och för varför man bör satsa på IKT i skolan. Men nöjer mig med lite statistik som i klartext visar varthän vårt samhälle är på väg. Facebook har över 1 miljard användare. På Twitter finns ca 200 miljoner användare. Varje minut laddas det upp 60 timmar film till Youtube. På en månad överförs det fler videoklipp till Youtube än vad de tre största TV-bolagen i USA har producerat på 60 år. 2011 hade Youtube över 1 biljon visningar eller motsvarande 140 visningar per individ som är bosatt i världen.

      På Flickr laddas det upp 3000 bilder i minuten och där finns nu över 6 miljarder bilder. Cisco räknar med att datatrafiken på Internet 2016 kommer vara 1,3 Zettabyte och Internet kommer vara ca 4 gånger större än nu. År 2016 räknar man med att motsvarande 2 års videoinnehåll i sekunden kommer att skickas över Internet. Runt hörnet väntar den allra senaste tekniken i form av 3D-skrivare som kan skriva ut fysiska produkter. Inom 10 till 15 år räknar man med att man ska kunna skriva ut fullständ. fungerande mobiltelefoner. Att tro att skolan kan stå utanför det här är inte ett hållbart sätt att resonera. Digital kompetens är idag den femte basfärdigheten. Övriga basfärdigheter är läsa, skriva, räkna och tala. Fredrik


      • .. och man blir mer ”beläst” och kunnig i läsning och förståelse av det man läst genom att ”twittra”, ”chatta”, ladda upp filmer på ”jo-tjob” ? Att man bättre kan multiplikationstabellen , räkna upp Hallands floder, kunna stava rätt, kunna ha ett rikt och varierat, nyanserat språk..?
        Är det detta du menar?

        Tillåt mig att tvivla!


  3. Bengt,

    Gå in på Android Market och ITunes App store och kolla på hur många appar som finns där bara för läsa, skriva och räkna. Det rör sig om hundratals åtminstone bara för dessa tre i respektive App store. På en surfplatta kan du ha tusentals böcker som du med ett fåtal klick kan komma åt. Det är flera bibliotek som du kan bära med dig på en surfplatta som väger 1-2 kg. Du menar att detta inte är något som främjar läsning? /Fredrik


    • Det spelar ingen roll om man har en eller tusen böcker med sig. De måste ju läsas annars är det ju bara en massa sidor fyllda med krumelurer…


      • Ja, och än så länge 😉 så kan inte någon ”app” läsa böckerna ÅT en.. Det MÅSTE man göra själv!


      • Bengt,

        IPad klarar av det du talar om. Se video nedan.

        Janne,

        Så du menar att tillgången till böcker inte spelar någon roll för läskunnigheten i ett land? I så fall är effekten från biblioteken som varit starkt positiv en bluff enligt dig?

        Fredrik


  4. Fredrik!
    Jag är övertygad om att biblioteken har haft och kommer att ha en avgörande betydelse för människors bildning. Men för att ta del av denna bildningstradition så måste vi lära oss hantverket först, eller hur?

    Mängden av och kanske tillgängligheten till litteratur tycks vara av underordnad betydelse i sammanhanget. Böcker kan man köpa var som helst idag och information hittar man blixtsnabbt på nätet. Egentligen borde svenska folket vara läsare av Guds nåde med tanke på tillgängligheten. Men icke, enligt undersökningarna. Istället tycks trenden visa att det går åt motsatt riktning. Hur är det möjligt? Några alternativa svar på den frågan kan vara: Nonchalans, lättja, bristande uppföljning, låga förväntningar, lågt ställda krav, bristande lärarutbildning, skolans fjärmande från kärnverksamheten eller så är det så som det alltid har varit, att ett visst antal elever inte klarar kraven. Bara det att det uppmärksammas idag och att de flesta arbeten kräver att man kan läsa och skriva…

    P



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s