h1

Sjukt spel

06 november 2013

En ny ”snackis” bland elever den senaste tiden är Grand Theft Auto  (GTA 5), som är ett dataspel där spelaren ska röra sig i en gangstervärld. Kanske är det spelvärldens mest framgångsrika spel någonsin, ett actionspel som på kort tid har sålt för flera miljarder dollar. Datorspel i all äran, men detta spel gör mig så fruktansvärt upprörd.

Kanske har det att göra med att det är så många barn som spelar detta spel, trots att det är 18-års-gräns på spelet. För innehållet är verkligen inte anpassat för barn. Egentligen är innehållet inte anpassat för någon eftersom spelet innehåller grovt våld, sexism, rasism och tortyr. Här kommer några klipp som verkligen inte är de värsta:

Jag blir riktigt förbannad över att GTA 5.

Rape! How to fuck a bitch! Stripclub! Spelet står i helt galen kontrast till den värdegrund som vi i skolan jobbar med, om allas lika värde, om att hudfärg och etisk bakgrund inte ska ligga till grund för värdering av människan, att tjejer/kvinnor inte ska värderas utifrån sitt kön och att våld inte ska vara ett sätt att lösa konflikter.  ”Ja men Johan, det är ju bara ett spel och dessutom tecknat”. Kalla mig gammalmodig, men detta spel skickar ut helt fel signaler och även om vi i skolans värld inte har med vad eleverna gör på fritiden att göra, känner jag ändå för att ta ställning mot detta. Basunera ut mitt missnöje! Och påverkar det skolgången tänker jag lägga mig i.

Varför har man över huvudtaget 18-års-gräns? Varför finns GTA 5 över huvudtaget? Snälla föräldrar – tänk till och fråga er själva om era barn verkligen behöver detta spel.

Jag vägrar att acceptera GTA 5, även om jag är medveten att jag bara är en liten skit i jämförelse med den stora spelindustrin och de resurser de har och även alla barn, ungdomar och föräldrar som accepterar och kanske till och med tycker att GTA 5 är fantastiskt. Men härmed tar jag ställning mot detta spel!

Länge leve Pippi Långstrump och Club Pingvin!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste arbete!

65 kommentarer

  1. Det är ett spel med 18-årsgräns. Skulden ligger HELT på föräldrar som inte tar sitt ansvar. Åldersgränsen finns av en anledning. Det var ganska längesen spel bara var till för barn och ungdomar. Ditt inlägg skriker oinsatt moralpanik och spelet är helt enkelt en stor sandlåda med många möjligheter, inte en dedikerad mord- och våldtäktssimulator. Läs det här inlägget för att få upp ögonen för hur det går att spela på andra sätt: http://loading.se/blogg.php?user_id=12&blogg_id=29647


    • Moralpanik är bara förnamnet Thomas!


    • vad då många möjligheter – vad då oinsatt moralpanik. OK, föräldraansvaret är självfallet oinskränkt för en 11-åring. Men du kan ju kolla in de klipp som läggs ut som ”coolast” på t.ex Youtube. De är INTE avseende sandlådans ”många möjligheter”.

      Är du inte lite väl naiv nu? Men OK, jag fattar att det finns andra sätt att spela, det är ju jättebra. Men tyvärr inget som löser grundproblemet enligt min åsikt. Jag förstår din invändning MEN håller inte med.

      Har du f.ö. läst ”Flugornas Herre” (William Golding) ?


    • Och vad roligt förresten att det finns närvarande föräldrar…


  2. Har försökt vara den ”intresserade läraren” och frågat mina elever varför GTA är så bra osv (ingen är över femton)
    Förstår att det inte är så bra…Förfäras och sprider…


  3. Jag är ju en ruskigt gammalmodig lärare som inte är överdrivet förtjust i MMA, boxning och ett antal coola ”sporter” för de som vill fightas. Jag drabbas också av moralpanik och tar kraftigt avstånd till detta spel även om jag förstås är realist nog att veta att jag inte kan stoppa det.


    • Klart att vi inte kan stoppa det, men vi kan invända emot det och därmed påverka omvärlden – om än bara litet.


  4. Tack så jävla mycket. Nu har min mamma fått nys om detta inlägg, hon skickar det till pappa, som avinstallerar GTA V. Jag tar dock inte skada av detta, men det gör min lillebror, som spelar det dagligen. Nu kommer han bli upprörd flera dagar framöver, tack vare dig.

    Du kan ju för fan inte säga att GTA bara handlar om våld, våldtäckt och strippklubber. Bara för att dessa saker finns i spelet så behöver inte barn som spelar det ta skada av det. Min lillebror gjorde aldrig något av vad du visar i videorna ovanför. Du har ju för fan bara skrapat på ytan av vad GTA V har att erbjuda.
    Det är mycket mer än det dåliga som du visar.
    T.ex:
    Aktier, Golf, Yoga, Tennis, Triathlon, Race, Flygning, Vattenskoter, Jaga, Fallskärm och mycket mer.

    VANLIGA människor tar inte skada av saker som händer i ett spel, det är bara folk som har något fel i huvudet som tror att de kan göra detsamma i den verkliga världen utan konsekvenser.

    Jag kommer att ominstallera GTA V åt min lillebror, oavsett om jag blir tvungen att argumentera om det med mina föräldrar.

    Nästa gång du gör något liknande, LÄS PÅ.

    Tack för att du slösar 19 GB av mitt internet till att ladda ner spelet igen.


    • Anton,
      Är du och din lillebror 18 år?

      Oavsett om det är så att det finns mer av GTV än jag visat så tycker jag att det lilla jag sett är en sjuk – sjuk människosyn.


      • påverka omvärlden eller hur. Hur vet man själv att man inte tar skada ? Tja, skall jag rada upp exempel ?

        En pass till Anton ovan – SJÄLVMÅL!


    • Vi vuxna vill ha en diskussion med er ungdomar om spel med dålig moral. Vi vet att det finns mängder av konkurrenter om att vara lika vidriga och att det känns viktigt att hänga på kompisar. Det är därför det blir så viktigt att ni ungdomar lär er att säga nej när saker blir riktigt fel. Då måste det börja med nej från vuxna.


      • Jan, väl talat – precis så!


    • Så många enfaldiga kommentarer har jag aldrig läst på denna blogg. Den brukar annars hålla hög klass. Eller kanske förhåller det sig så att kommentarerna helt enkelt är ironi? // Stella, gymnasielärare


    • Oj, då Anton. Det var ju förfärligt att din lillebror blir upprörd…


    • Der är ju bra Anton.
      Läs på hur hjärnan och dess uppbyggnad och utvecklingsskeden påverkas av sådant här.
      Det far rakt in i delen som heter ”reptilhjärnan”. Och det bildas neuroresponser i hjärnan för att utföra liknande.

      Dessutom påverkar det på just dessa sätt attityder.
      Tex. Kvinnobilden. Jämlikheten och hur den förverkligas i verkliga livet.
      Så länge ni killar använder ordet ”rape” i spel på nätet, när man VINNER nåt så är argumentet att det inte är skadligt ovärdigt och icke sant.

      Rollspel och dylikt kan användas för att utveckla människar eller behandla traumor. Det visar att det HAR påverkan.
      Vilket betyder att detta ”rollspel” påverkar.
      All kommunikation påverkar då vi är sociala varelser, och är interaktiviteten sådan här – så lärs det in i den delen av hjärnan som upplever – att det är ok.
      Which its not.

      Läs gärna på lite psykologi, om inte för annat så för att se om det finns bevis på att det INTE skulle påverka.
      Såklart har spelena ”bra”grejor också. Att lära sig sikta och skjuta och genomföra militäriska operationer övas med spel!

      DET berättar ganska mycket om HUR MYCKET spel påverkar. Det borde förklara 1+1, varför dåliga attityder som sipprar igenom olika sorters människohat INTE är nyttigt.

      Melinda


  5. Jag skulle aldrig låta något barn se serier som OZ eller Sons of Anarchy, varför skulle jag då låta barn använda spel som har inslag som dessa. Jag är vuxen och ser på nämnda serier utifrån andra perspektiv. T.ex. finner jag inte Sons of … som tuffa häftiga, utan med ett avståndstagande. Det är svårt att få sympati för personerna i serien.

    Man kan alltid använda eller se på saker och ting på alternativa sätt, men klarar barn av att göra det. Och skall de behöva göra det? Det är svårt i nutid att förhindra barn och ungdomar att spela spel mm. utanför hemmet, men vuxenvärlden måste ge skarpa signaler.

    Jag tror att de flesta vet att det inte är på riktigt, men verklighetstrogna spel mm. finns det en risk med. Men bortsett från detta skall barn få lov att vara barn, när de är det. Att kasta in dem i en destruktiv vuxenvärld, är inte att låta dem vara det. Det viktigaste är att förstå hur barn ser på världen, inte utgå från att de ser på den på samma sätt som vuxna.

    Antons föräldrar visar på ansvar och agerade snabbt. Heder!


  6. Har ej det exakta citatet i huvudet men Kurt Vonnegut sade, säkert någon gång på 70-talet, något mycket klokt, nämligen

    Det är inte maskiner jag är rädd för, det är människor.

    Det betyder inte att vi ska lägga oss platt utan tvärtom göra som Jan Myrdal sade i Faurrisson-debatten (en av de få gånger jag hållit med skriftställaren alls) när debattens vågor gick som högst sade han ungefär att vi kan inte och ska inte förbjuda vissa åsikter eller debattörer ty det löser absolut ingenting. men vad vi kan och ska göra och det enda som hjälper i längden är ar debattera, diskutera och ifrågasätta.

    Det gäller naturligtvis alltid och i alla media – det fanns exempelvis många mer eller mindre inflytelserika som redan för tvåtusen år sedan tog ställning mot och debatterade gladiatorspelen. Humanism, demokrati och månniskosyn är varken enkelt eller alla gånger lättsmält.


    • Bra uttryckt!


  7. Reblogga detta på and commented:
    Viktigt att diskutera om ett spel som detta, innehåller inslag som grovt våld, sexism, rasism mm. och som får barn och ungdomar under 18 år att spela det. Måste vi inte reagera eller är det inget att bråka om.


  8. Asså Jag kan förstå eran oro och jag håller med till vissa delar. Det är sjukt att de har lagt till de sakerna men det som förvånar mig är att just GTA V får så mycket skit på den här bloggen alla andra spel, serier, hemsidor och tv som har sex, våld och mycket mer i sig.

    Kolla på de gamla GTA spelen ingen klagade då men fan så många som spelade och man kunde göra nästan samma sak.

    Sen ska vi inte prata om vad internet gör mot våra barn och ungdomar om nu föräldrarna vill skydda sina barn då får ni ju helt enkelt stänga in dom i ett rum. Jag menar allt idag har något inslag av det ovanstående.

    Vill inte sitta och försvara det här och säga att det är rätt men tycker att det är bättre att man pratar med sina barn och diskuterar med dem än att försöka skydda dem hela tiden, det går inte i dagens samhälle, även om ni försöker så ser och hör barn mer an vad vuxna tror.


    • Oliver,
      Jag måste säga att den här bloggen inte brukar diskutera all skit som finns på nätet, allt som du räknar upp. Att GTA inte är bra innebär inte att det ensamt får stå för allt som finns på nätet – det ena utesluter inte det andra.

      Det handlar om att jag av en händelse stötte på GTA och därför reagerade jag. Och jag är heller ingen vän av förbud, utan att man ska prata med sina barn. När det gäller GTA skulle jag aldrig tillåta mina egna barn att spela det. Aldrig! Fel signaler om vad som är ok.


      • Det är väl klart att det måste finnas förbud. Jag har förbjudit mina barn vissa saker, och det är föräldrars (och lärares) uppgift. Det innebär inte att man inte måste prata, och försöka få barnen att förstå. Men regeln är: när barnen inte är myndiga får de bestämma inom de ramar som jag bestämmer. Jag tycker att det är smått lismande att säga att man inte är vän av förbud. Det finns oerhört många förbud. Överträdelse av vissa förbud får man fängelse för.
        // Stella, gymnasielärare


      • Hej Stella,
        Jag vet inte om du uppfattar mig som en lismande person, eftersom du väljer det ordet. Men för att förtydliga för dig och alla andra som läser den här debatten så tror jag inte att förbud löser detta och många andra problem – för trots att det finns 18-års-gräns så spelas skiten i alla fall. Jag menar precis som du säger att man behöver prata, problematisera och ta avstånd.


      • Jag menar att vuxenvärlden ska förbjuda saker och sen ha flera genomtänkta konsekvenser för om barnen bryter mot förbuden. Det ska inte vara lätt att bryta mot förbuden.

        Sen är jag våldsamt negativ till vissa illa genomtänkta förbud som vuxna tar till som en ursäkt för att slippa möta ett problem. Handlingskraft på ytan! Generella kepsförbud för att religionslärare eller kemilärare inte tycker det passar på deras lektioner gör bara diskussionen avslagen.

        Alla förbud jag använder är till för att skapa diskussion. Mina barn och elever ska lära sig något av dem. Det är inte effekten för stunden är viktigast utan den långsiktiga lärdomarna vara sig det är varma plattor och småbarn eller högstadieelever och kemilaborationer.


  9. Nu låter du som Pruseluskan! Spelet innehåller ju allt. Vin, kvinnor och sång…å så lite vapen också. Allt vad en man behöver! Du får frid i själen när du fått använda en minigun. Gta V är en digital sandsäck som du kan avreagera dig på. Ps. Snutarna är precis som Kling och Klang.


    • Janne,
      Jag tycker spelet är sjukt i sig oavsett katharsisfunktion. Det jag reagerat på speciellt är att så många 10-11 åringar som spelar spelet. Att det blivit en snackis. Men oavsett – sjukt spel.


      • Naturligtvis är det en mörk syn på världen men det är så den kan se ut. Kall, mörk och cynisk.


      • Min syn på världen är inte att den är kall, mörk och cynisk. Jag anser mig ha stöd i skolans värdegrund för att övertyga elever om att den är bra och kan göras bättre.


  10. […] Vill ni följa diskussionen eller vara med själva gå till Johan Kants blogg […]


  11. Jahopp, here we go again. De vuxnas moralpanik över ett spel startar och når otroliga proportioner. För det första så finns det inga åldersgränser på digitala spel utan det är åldersrekommendationer.

    För det andra så oavsett vad vi vuxna tycker så är spelet omåttligt populärt och massor av unga tycker det är ett kanonspel, varför vet jag inte. Men kärnan i det är som Anton och Oliver ger uttryck för, lyssna på de unga istället för att bli helt ”bananas” utan att ha läst hela läxan. Digitala spel, precis som swing, radio, video och tv har inte skapat några massmördare utan dom skapas i en miljö där individen inte är frisk. Jag tror inte Hitler tex spelade så mycket dataspel.

    En normal svensk ungdom är vettigare än att de går ut och våldtar en kvinna för de sett det i ett dataspel. Om man nu anser att samhället har problem, vilket jag också tycker, så är en moralpanik över GTA V en ”quickfix” som inte leder nånstans alls.

    Ska man vara ärlig så kommer era barn spela detta spel om de tycker det är kul oavsett vad ni gör, antingen som Anton, göra ytterligare en olaglig handling genom att han laddar ner det igen och spelar det i lönndom, eller spelar det hos en kompis.

    Vad man som vuxen kan göra är att man spelar spelet och läser hela läxan innan man slår ihjäl flugor med hammare, prata med barnet om varför de vill spela det och försök att ta diskussionen, förbud har aldrig löst något. Min son är 11 och han får inte spela något spel som inte jag har satt mig in i och vi pratar också om varför han vill spela det. Han gillar ”skjutaspel” men han har aldrig sagt nånting i riktning om att han vill lära sig bli massmördare eller våldta kvinnor, han har bara kul med sina kompisar.

    De unga som har någon form av hjärnstörning och dysfunktion dras naturligtvis till denna typ av spel men ponera att man skulle förbjuda dessa spel så kommer dessa unga hitta någon annan stimulantia, precis som historien har visat gång på gång.

    Snälla lyssna på era barn och gör läxan innan ni förbjuder, och om man inte förstår vad de håller på med så behöver det självklart inte vara något dåligt. Nyckeln till att skapa ett välmående barn är som alltid att lyssna på det innan man förbjuder, fördömer och tar bort. För om man ska vara ärlig så startar det bara onödiga konflikter.


    • Fredrik
      Jag har inte uppfattat att någon här tror att någon blir massmördare eller våldtäktsman av att spela det här spelet. Snarare att det handlar om den syn som spelet förmedlar speciellt gällande kvinnor och som inte harmonierar med den syn samhället har.

      I den bästa av världar klarar föräldrar av att ”vara med” och ge sina barn den syn som samhället i övrigt värnar om. Men nu lever vi inte i den bästa av världar – många hinner helt enkelt inte hålla sig ajour med allt som finns och som barn och ungdomar gör. Det är inte alla som har förmågan att förstå alla spel rent tekniskt mm. Då är det ju bra att det finns grupper som kan förmedla det eller ta sin del av ansvaret.

      Vi har alla ett ansvar om den yngre generationen! För mig handlar det om att barn och ungdomar skall tillåtas få vara just det utan att okritiskt introduceras in i en vuxenvärld som innehåller destruktiva inslag. Det är en balansgång att få barnen att förstå att den finns, och vilken del de skall få i den innan de blir vuxna.


    • Så när du har satt dig in i t ex GTA V och han har förklarat varför han vill spela det: får han spela då? Har du själv någon gräns för din 11-åring? För mig är just 18-årsrekommendationen min 11-årings gräns även om jag inser att det för honom är ett oerhört häftigt upplagt spel och som för honom givetvis inte har något att göra med våldtäkter och sexism.

      För alla över 18: fine! Men jag är liksom Johan väldigt förvånad över att det är en snackis bland mellanstadieelever. Och även om det givetvis inte per automatik leder till massmördare osv känns det bara onödigt. Vad är poängen?


    • Bäste Fredrik,
      din retorik är väl rätt OK – jag väljer att vara mer rakt på sak.

      En rekommendation, beroende på att det inte omfattas av lagstiftningen… Tja, sedan mer än 30 år tillbaks har samhället liberaliserats kraftigt. Vi har t.ex nästan ingen censur av biograffilmer längre.

      Vissa saker har dock fortfarande åldersgräns. En del filmer 15år, en öl på krogen 18år, gå på bolaget 20 år, dö för sitt land 18 år, rösträtt 18 år. Vapenlicens…

      Vad tycker du Fredrik (?), finns det ett skäl till det här – eller är det bara förbudsiver?

      Alternativet är väl – alla får rösta, fri sprit och barnsoldater.

      Vuxenvärlden främsta uppgift är att ge värdegrunder för mänsklig samvaro – för nästa generation. GTV ger INTE det, ditt snicksnack om unga med hjärnstörning luktar ”untermensch”. Du skälv kan tydligen välja, men serru det kan inte ett barn.

      Ryck upp dig


      • Jag minns ett fantastiskt FN-rollspel och en 17-årig tjej som på ett helt fantastiskt sätt argumenterade mot att USA skickar 17-åringar ut i krig. Det är ett brott mot FNs barnkonvention.

        Klipsk intelligent och påläst men ändå helt trygg i att själv få vara barn ett tag till. Det är tyvärr inte de som är mogna nog att göra svåra val som hamnar i situationen där de ska tacka nej till våld och förnedring där trycket från omgivningen är hårt åt andra hållet.


  12. Vad det gäller spel så måste man ta sig tid oavsett vad man känner. Kan man stå i en kall gympahall, titta på fotboll när barnen spelar så kan man ta sig tid för spelen, enkel föräldraroll.


    • Ja, nu är ju inte alla inne på fotboll eller andra sporter, som innebär att vara med … och bara för att man är sportintresserad/kunnig betyder inte att man är teknisk/datarkunnig.

      Och jag undrar vad döttrarna tycker! Är det någon som frågar dom om spel om våldtäkter mm. Skall inte dom också introduceras in i den här världen eller skall de leva i okunnighet?


      • Finns det flickor under 18 år som spelar …? Skulle vara intressant att få veta hur de ser på spelet!


      • Tjejer spelar oftast andra typer av spel. Arketypen av tjejernas spelande brukar benämnas ”socializers” där det sociala är en central och viktig del. Till denna grupp hör även facebookspelen. Men naturligtvis så finns det tjejer som spelar denna typ av spel men de är inte vanliga. Men rent generellt så kan man nog säga att barn och unga ser på ett annat sätt på spelen än vi vuxna och många förstår inte paniken kring vissa saker.


      • Nej, de kanske inte förstår vilken syn som förmedlas och det är väl det som är det allvarliga


      • Jag tror ärligt att de inte bryr sig om dom bitarna i spelet. GTA V är så mycket mer än bara det som debatteras här. Om man gör en lista av de mest våldsamma och förnedrande spel som finns så hittar man GTA bland de 20 högsta men de övriga 19 är inget spel som spelas av våra barn och unga. GTA är faktisk så våldsamt som man vill göra det till, det är ett sandboxspel och det innebär att mycket av innehållet fyller man själv. Vill man skjuta människor och bli jagad av polisen så går det bra, men om man bara vill köra bil i en stad så fungerar det bra det också.

        Det var en debatt kring ett japanskt spel som hette ”rapeplay” och idéen med det var att man skulle våldta så många kvinnor som möjligt på kortast möjliga tid. Hela spelidéen är helt sanslöst förnedrande men ungarna spelade det inte för det var tråkigt, det var så dåligt att man kan inte ens hitta det på piratebay, och det säger faktiskt en hel del om att spelet är skitdåligt, ungarna tycker det är trist och definitivt vettigare än vi ger dom cred för.


      • Jag som har en syster som är väldigt spel intresserad och även ganska många tjej kompisar som spelar säger att de inte ser problemet och att om nu det här spelet får forma hela samhällets syn på kvinnor så är samhället redan förlorat.

        Ville bara föra vidare vad några gamer tjejer tycker.

        Måste även tillägga att jag håller med Fredrick Spelet blir vad du gör det till!


      • Oliver
        Nu vet jag inte hur gammal din syster och dina tjejkompisar är, men jag ser det vara allvarligt att de inte reagerar över ett spel som innehåller inslag av våldtäkter, oavsett om spelet blir vad de gör det till.

        Detta visar ju en acceptans av en företeelse som samhället fördömer eller åtminstone borde göra det fullt ut. Undrar om samma acceptans hade funnits om det varit män som blivit våldtagna i spelet.

        För män och pojkar blir också våldtagna i den riktiga världen!


  13. Hej Johan och alla andra som läser detta.

    Till en början vill jag berätta lite om mig själv, innan jag talar om min åsikt om GTA V.
    Jag är en helt vanlig tjej som är över 40 år som studerat spelutveckling och tycker att spela spel är kul i måttliga mängder.

    Jag har spelat många typer av spel, allt från Sims City till just GTA. GTA V anser jag är ett av de roligaste spel som skapats. På grund av att det finns oändliga möjligheter och du som spelare bestämmer hur du vill spela. Ibland spelar jag och min man tillsammans och vi byts av att spela. Ibland följer jag/vi bara storyn och ibland tycker jag personligen att det kan vara kul att köra runt och upptäcka världen och ibland vara ond och ta en helikopter och sedan flyga upp på ett tak och skjuta ner lite folk för att se om jag kommer undan polisen. Det gör inte mig till en våldsam person!

    Några frågor till dig?!
    Hur många timmar har du spelet spelet? Eller har du bara sätt på klipp på Youtube?

    Vet du hur karaktärernas personligheter är? En av karaktärerna har en familj och faktiskt rätt så ”god”, en annan karaktär ska vara galen och utflippad.

    Det är klart att det finns våld och annat i GTA V, men man får inte glömma bort vilken värld spelet ska reflektera. Det är inte direkt småstadsliv i en helt vanlig Svensson familj. Jag tror nog att GTA V reflekterar en värld som vi flesta turligt nog inte lever i, men visst existerar denna värld och dessa åsikter. Annars skulle det inte finns i detta spel.

    Jag anser att GTA V inte har mer våld, rasism, sexism än en vanlig actionfilm. Det finns åldersgräns av en anledning och det är inte Rockstars ansvar utan föräldrarnas ansvar att inte låta sina barn spela GTA V om de är under 18 år.

    Denna diskussion påminner väldigt mycket om den diskussion om videovåldet på 70 -80-talet. I dag är det spel som är det farligaste som finns. Jag vill inte leva i ett samhälle där folk ska bestämma vad jag ska se på och vad jag ska spela. Jag ser aldrig på actionfilm, för att jag inte gillar den typ av filmer. Men att spela ett våldsamt sandlåde spel är något helt annat. Där är det jag som bestämmer hur jag vill spela.

    Slutligen lite intressanta artiklar.
    http://www.dn.se/spel/spel-hem/ny-studie-visar-att-tv-spel-kan-minska-valdet/

    http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111205/rapport-valdsamma-spel-leder-inte-till-verkligt-vald

    Jag vill poängtera att jag anser att detta spel inte är gjort för barn, det är ett vuxenspel!

    Jessica


    • Hej Jessica,
      Jag har inte spelat över huvudtaget och egentligen har jag inga moraliska aspekter på något spel när det gäller vuxna och jag tror nog att de flesta kan hålla isär spel och verklighet. Det är egentligen två saker som gör mig upprörd. Det som gör mig mest upprörd är att det är så många små barn som spelar spelet och som jag sa i blogginlägget – att det har blivit en snackis på låg- och mellanstadiet. Det andra som gör mig upprörd och som inte är specifikt för GTA egentligen är den sexism, rasism och stereotypa människosyn som finns. Detta tycker jag inte om alls. Däremot vet jag att det finns över allt, men det innebär inte att vi ska acceptera det ändå.


    • just så Jessica, kan någon ha missat poängen? Grejen är ju att barn som inte har förmåga att förstå eller reflektera helt enkelt inte skall behöva befatta sig med t.ex ett GTV. Det är väl inte svårare än så.

      Allt handlar väl om att det är olämpligt att ge spelet i present till en 10-åring och vi som är vuxna måste kunna stå för det. Eller?

      pw


    • Visst är det till viss del upp till spelaren att avgöra hur våldsamt spelet ska bli. Jag har spelat många spel i mina dar, har varit med i den tidiga spelutvecklingen. Det jag vänder mig mot vad gäller GTA är att det simulerar en alltför verklig bild av världen, det handlar inte om någon fantasivärld utan en verklighet som finns idag. Jag ifrågasätter själva syftet med vissa saker i spelet, varför ska man kunna våldta, tortera lemlästa mm? Finns det någon poäng med det? Varför måste det vara så grovt? Vi vuxna ska vara förebilder och visa våra barn hur vi vill att världen ska se ut. Om vi tar fram sådana spel, vilket budskap ger vi då? Visst så tror jag inte att vi avlar fram massmördare med gta, men det bidrar till en skev bild av världen och hur den bör vara.


  14. Tack för ditt svar 😀
    I morse svarade jag på ett inlägg på Facebook gällande det här blogginlägget. Jag lägger till det svaret i denna kommentar.
    Jag tror att mitt problem blir när man ska kapa bort något utan att faktiskt se roten. Bara för man kapar bladen, så försvinner inte roten till problemet.
    Jag är inte för sexism, rasism och våld (så klart). Men tyvärr så ser det ut på detta sätta i den världen som spelet skildrar.
    Jag tycker inte att det är rätt att barn spelar detta spel. Men jag anser inte att det är Rockstars ansvar och jag tror inte världen blir ett bättre ställe om detta spel förbjöds.
    Det bästa vore om alla föräldrar såg till sitt eget bo på bästa sätt. 😀
    ——-
    God Morgon i debatten
    Problemet är att om vi ska kritisera våldet och synen på kvinnor måste vi börja med roten. Spelet visualiserar realistiskt en värld som finns på riktigt. Då måste man börja med att kritisera vår värld. GTA V utspelar sig i den ”undre världen” och jag tror att man inte få fördumma barn och ungdomar att de inte kan se skillnaden på världen i spelet och den värld de lever i. Jag tror inte att deras syn på kvinnor eller annat förändras för att de spelar GTA (om föräldrarna har gjort sitt jobb). Sedan måste jag åter poängtera att detta spel är gjort för vuxna och inte barn.

    Det är föräldrarnas ansvar att ge sina barn en trygg grund och bra värderingar. Om föräldrarna har gjort sitt jobb kommer inte ett spel eller en film att ändra ett barns värderingar. Problemet är att många föräldrar i dag lägger större vikt i sig själva och att förverkliga sitt liv än att faktiskt se sina barn och kommunicera med dem. Många föräldrar orkar inte längre att fostra sina barn och låter inte barn få ta konsekvenser för sitt handlade. De blundar för att de inte orkar att ta tag i det hela och det är då vi får problem. Problemet ligger mer i föräldrarna beteende än barnens. Barnen blir ett resultat av sin barndom och det är föräldrarna som faktiskt har ansvaret.

    Jag har en vän som är en fantastisk mamma. Jag glömmer aldrig den gången hennes 6-åriga (idag 16) son bitit en flicka på förskolan. Min vän tog tag i problemet och hennes son fick tömma hela sin spargris och köpa en stor påse godis till flickan. Hon körde upp sonen och han fick be om ursäkt och lämna påsen. Han gjorde aldrig om detta!
    Hennes barn är helt fantastiskt fina och de har spelet vissa våldsamma spel i tonåren och har inte förändrats genom att spela dessa. På grund av att hon och hennes man gjort ett bra jobb och lärt sina barn vad som är rätt och fel. De respekterar flickor och är inte våldsamma. Tvärtom helt underbara barn som ger mycket kärlek och vänskap till sin omgivning.

    Om jag jämför vissa filmer som jag såg på 80-talet (som jag inte fick se hemma) med GTA. Så visades samma typ av våld och kvinnosynen var inte bättre i dessa filmer. Dessa filmer förändrade inte kvinnosynen eller skapade mer våld i mitt samhälle. Därför att jag och min klasskompisar kunde se skillnad på den världen vi lever i och filmens värld.
    Jag tycker inte att det är positivt att många i vår värld har en skev kvinnosyn (så klart), men det är sanningen. Men denna skeva kvinnosyn kommer inte från GTA. Man måste se vad GTA V faktiskt är och vem de gör spel för. Jag gillar inte att se actionfilmer eller våldsfilmer. Men när jag spelar detta spelet har jag kontroll och gör vad jag vill (när jag inte följer storyn). Jag är ingen ond person eller har snedvriden syn på saker. Men jag kan se att spelet väldigt realistiskt skildrar en värld som faktiskt existerar. Då är det i så fall den världen vi ska hoppa på och försöka hitta roten till varför det har blivit som det har blivit. I så fall räcker det inte att kapa bladen, om roten finns kvar.


    • När det handlar om riktigt stora träd börjar man uppifrån och tar dem i delar för att minska risken att det faller på något. Man börjar inte med roten.

      När det gäller detta problem behöver vi jobba med både och. Både förbjuda spelet och gå till roten med problemen.


    • Nej, jag tror inte heller att spelet fostrar våldsverkare. Och på 80-talet var jag mer tillåtande och resonerade som du gör nu gällande våldsfilmer, men även då tyckte jag inte barn och unga människor skulle titta på dem. Men med tiden, inte minst av min verksamhet som lärarutbildare och stigande ålder, så ser jag på saken på annat sätt. Men, då jag själv spelar ett mycket tamt krigsspel vet jag hur lätt det är att bli beroende, samt även en aning blasé. Nu är detta spel inte verklighetstroget gällande grafiken. Inte heller signalerar det någon speciell människosyn mm. Risken är att det är beroendeframkallande.

      Om det är ett vuxenspel, skall det absolut hållas borta från barn och ungdomar under en viss ålder. Och visst är det föräldrarnas ansvar först och främst. Kanske! Men, om det nu är samhällssynen som syns i spelet, så är det nog allas ansvar. Om inte annat får vi en diskussion om den syn som råder.

      Sen tycker inte jag att man kan resonera, att eftersom ett förbud mot spelet inte får bort en destruktiv kvinnosyn t.ex. skall man t.o.m. låta barn spela det och få tillgång till denna värld. Då kan vi ju faktiskt upphäva varje förbud, eftersom det ändå inte försvinner. T.ex. kriminaliteten finns ju kvar, trots lagar och fängelsestraff.

      Men, jag röstar inte för något förbud mot filmen. Men jag tycker inte barn skall få tillgång till det. Det borde finnas lås för vissa delar av det. I vår tid borde detta kunna ordnas.


      • Förlåt för dålig svenska här och där … och i sista meningen skall det vara ”förbud mot spelet”.


  15. Spel är litteratur. Spel kan precis som annan litteratur problematisera och låta oss erfara händelser vi annars inte skulle komma i kontakt med. Om vi censurerar mister vi utmärkta resurser till fortkovring. Problemet ligger inte i innehållet utan hur man som spelare bemöter det.


    • Martin,
      Vem har pratat om censur? Det handlar väl om att inte låta 7-åringar spela 18-års-spel typ GTA. Sedan ifrågasätter jag stark ditt påstående att spel är litteratur. Ungefär som att inte behöva läsa boken för att den finns på långfilm. När du läser en komplicerad bok behöver ditt tänkande aktiveras – utan stimuli från bilder och hörselintryck. Din hjärna får jobba i tysthet och stillhet. Det är stor skillnad.


      • Jag blir fullständigt trött när man blandar ihop barn, där vi har ett ansvar för att hjälpa dem att hitta bra värderingar och vuxna som så långt möjligt ska ha frihet bara de inte skadar andra.

        Sen ska inte den starka negativa laddningen i ordet censur hindra oss från att förbjuda barnporr etc. Helt utan gemensam värdegrund ska inte heller vuxenvärlden vara.


  16. I videoklippet RAPE var det en sjuk person som spelade, och en stripcluben är väl inget i jämförelse med vad de kan kolla på nätet, och att man kan ha sex med prostituerad sitter man bara i en bil och ingen nakenhet och hur skulle det påverka ett barn om någon hade sex? Det värsta som kan hända är att de blir beroende och det kan man bli av många fler saker som är värre-


    • Trevor,
      Spelar väl ingen roll att barnen kan hitta massa saker på nätet – GTA är lika olämpligt som spel i alla fall. Problemet med spel som GTA är inte att vuxna ska spela det, eftersom det är 18 års-gräns, heller inte att man inte kan hålla isär fiktion och verklighet, heller inte att jag och många andra drabbats av moralpanik. Nä, problemet är att GTA skickar signaler om en sjuk kvinnosyn, sjuk syn på africanamericans, på kriminalitet och när det gäller porr och våld. När små barn spelar detta spel är det något galet!


  17. Bra skrivet!
    Jonas


    • Tack Jonas.


  18. djup suck. censur istället för barnuppfostran? jag hoppas du inte har barn, eftersom du verkar vara alldeles för lat för att i så fall lära dem en värdegrund som gör att de, när de blir 18 (i fallet GTA V), kan spela spel, se filmer, läsa böcker, etc. där man kan ta del av amoraliska och destruktiva beteenden. ska du förbjuda dem från att se eller läsa Clockwork Orange också? de kanske inte ens ska få spela PacMan, eftersom de då kan börja bita folk med färggranna mössor?
    nä, ta du dig en funderare över vad det egentligen är du föreslår. men jag gissar att detta var skrivet i affektion och inte särskilt genomtänkt, och jag ser nu att detta inlägg är rätt gammalt, så du kanske har kommit på bättre tankar.


    • Zakarias,
      Har du barn? Nä, jag tror inte det, möjligtvis är du barn själv. Om du läser blogginlägget igen, kanske ska du läsa både två och tre gånger så att du begriper det jag skriver. Det handlar inte om censur utan att det är 18-års-gräns på spelet – vilket innebär att det är högst olämpligt för barn i 7-10-årsåldern att spela detta spel. Även för barn under 15 år ser jag att det högst olämpligt att de spelar.

      Behöver barn se Clockwork Orange när de är 10 år? Eller Sagan om ringen när man är 6 år – för det står ju i namnet att det bara är en saga? Är det ok att en 12 åring ser en grov porrfilm? Hur bildas normförskjutning?

      Jag tycker verkligen att du behöver ta dig en funderar över hur du tänker och lämna dig själv och ditt perspektiv. Det handlar inte om dig och att att du kanske hanterar dessa spel. Det handlar inte om att du tycker att dessa spel är fantastiska och vill att alla andra ska få uppleva det du har upplevt. Det handlar om att det finns unga människor, så unga som 6-åringar, som jag träffat som spelar dessa spel och pratar om bitches och så vidare. Det tycker jag inte är ok. Se lite utanför ditt ego!


      • men spelet har ju 18 års åldersgräns. det du säger är inte ”föräldrar! ni måste hålla bättre koll på era barn, så att de inte spelar detta spel om de är för unga”, utan du säger ”Varför har man över huvudtaget 18-års-gräns? Varför finns GTA 5 över huvudtaget?” och ”Jag vägrar att acceptera GTA 5”
        jag kan givetvis ha missuppfattat vad du menade, men då vill jag påstå att du uttryckt dig lite otydligt.

        vidare frågar du om jag själv är barn, medan du i sann barnslighetsanda med flit missuppfattar vad jag skrivit genom att ställa den oerhört fåniga och opassande frågan om det ”Är det ok att en 12 åring ser en grov porrfilm?” fast jag uttryckligen skrivit att jag anser att åldersgränsen i detta fall bör följas (vilket såklart ska tolkas som att åldersgränser även i andra tillfällen kan vara bra att följa).

        jag kan berätta om ett sätt som normförskjutning sker; det sker när man låter barn och ungdomar skapa sina egna normer och uppfattningar om hur världen fungerar fastän de saknar både erfarenhet, kunskap, och även hjärnfunktion (hjärnan sägs väl vara färdigväxt kring 25, så jippi min är väl färdigväxt dårå), istället för att föra en dialog med sina barn. vi kan ju ta exemplet pornografi som du tog upp; jag tror inte att pornografi nödvändigtvis måste vara destruktivt, men om du konsumerar det utan att förstå diskrepansen till vanligt sex, hur tveksam och mörk industrin kan vara, feminism och jämställdhet, osv. då blir konsumtionen av pornografi destruktiv, helt enkelt för att man inte blivit utrustad med förmågan att skilja på fiktion och verklighet av sina föräldrar.

        sen finns det absolut en poäng i att åldersgränser sällan åtföljs, och det är förmodligen omöjligt att hålla en 15-åring ifrån nåt som denne vill ta del av (har man däremot problem med sina 10-åringar, då kanske man ska ta sig en funderare över sin lämplighet som förälder), och då blir det ännu viktigare att vara en närvarande förälder så att man kan förbereda sitt barn för världens mångfald. hur många föräldrar sätter sig ned och tar ett allvarligt snack om feminism och pornografi tror du? är det konstigt att unga killar och tjejer tror att porr är snarlikt det sex de själva kommer stöta på utan att någonsin ha hört motsatsen?

        men du kan ju bara svara på den enkla frågan om du tycker att GTA V ska förbjudas, eller om det var en uppmaning till alla föräldrar att ta sitt ansvar? om du menade det senare, så ber jag om ursäkt för att jag misstolkade ditt inlägg, och vi är på samma sida.

        (för övrigt har jag inte ens spelat GTA V, då jag inte längre har tid eller ork att spela dataspel, men jag kommer aldrig att tycka att NÅGONTING ska censureras annat än av en förmyndare till en minderårig)

        mvh


      • Zakarias,
        Givetvis säger jag att ni föräldrar måste ha bättre koll på vad era barn och det ber jag också om i blogginlägget. Men så är det också så att denna blogg är en skolblogg som sällan eller aldrig tar upp sådant som inte handlar om skolan. I detta fall var det en debatt om just detta spel både på min skola, i rektorsgruppen och i Aktuellt. Alla med samma åsikt om att det var högst olämpligt för barn.

        Två saker är vi eniga om, det ena är att normförskjutning kan ske när föräldrar lämnar barn ensamma och låter dem skapa egna normer och det andra är att jag inte heller tycker att man ska censurera någonting (utom det som möjligtvis är ett brott enligt rådande lagstiftning). Jag tycker heller inte att GTA ska förbjudas. Utöver detta har vi nog helt olika åsikter i denna fråga.


      • jamen okej, då förstår vi varann. jag tycker heller inte att barn ska spela det (jag tycker till och med att det finns 18-åringar som inte borde spela det; helst skulle man en mognads- och kunskapsgräns istället för åldersgräns, men det är nog svårt att realisera), och jag tycker att föräldrar generellt sätt borde ta betydligt mer ansvar för vad deras barn konsumerar, och hur det kan påverka dem.
        jag håller med dig om censuren också i det att vissa saker inte bör få visas i offentliga sammanhang om de bryter mot lagen (till exempel hets mot folkgrupp); jag är inte en verklighetsfrånkopplad neo-liberalist utan konsekvenstänk.
        det var trevligt att vi kunde komma underfund med vad vi menade och nå något sorts samförstånd.

        ha en trevlig dag!


      • Tack det samma!


  19. det är 18 års-gräns på spelet. Är du omyndig är det vårdnadshavarens ansvar. Sen, och detta förstår jag kommer att vara svårsmält, är spelet djupt satiriskt. Detta är något spelet haft med sig sen första versionen och väldigt svårt för ”nyinsatta”. Inte helt olikt andra aktuella satir-källor. Och, med det sagt, förstås riktat mot en vuxen publik.


    • Tomas,
      Nä, jag har inte begripit alls vad det är för satiriskt.



Kommentera

