h1

Vad är en blogg?

13 november 2013

Jag har bloggat sedan januari 2009. Då var jag fortfarande lärare, även om jag mentalt hade börjat förbereda mig för andra arbetsuppgifter. För mig har bloggen varit ett sätt att reflektera över hur saker och ting fungera i skolan, men även den debatt som förs i media. Många gånger har jag förfasats över det som händer på myndighets- och forskarnivå. Inte sällan har det varit en debatt och diskussion långt ifrån skolans verklighet med lärare och elever.

Men även hur man ser på elever och på vilka grunder saker sker har jag ifrågasatt. På vilka grunder neurologiska massutredningar sker. På vilka grunder betygsmotstånd sprids. På vilka grunder ideologi sprids. På vilka grunder Nationella Prov konstrueras. På vilka grunder……..jag ni som har följt mig under en längre tid vet att det är mycket jag ifrågasätter när det gäller skolan.

Det har varit intressant att följa kommentarer och diskussion kring min bloggserie ”En skola åt helvete”. Så här i efterhand kan jag tycka att det har varit lite orimliga krav på ”bevisning” när det gäller vad jag kan säga och inte säga. Ni vet ju alla att jag inte är rädd för att sticka ut hakan och jag är inte heller rädd för att bli hotad, ens bli polisanmäld. Snarare är det väl intressant att pröva demokratins principer i sådana fall. Nej, det jag menar här är något annat.

Det du läser nu är ett inlägg på en blogg. En blogg!!! Det innebär att det är jag, Johan Kant, som dryftar mina åsikter och lägger fram mina argument för varför jag tycker som jag gör. Det är ingen vetenskaplig uppsats, ingen avhandling, inget facit. Utan mina tankar och reflektioner om vad som sker i skolvärlden. Jag är i botten SO-lärare och har väldigt mycket tankar om alla möjliga samhällsfenomen, t.ex. religion, rasism, politik. Men jag har medvetet valt att bara diskutera skola på denna blogg. Inte förskola. Inte fritids. Väldigt sällan gymnasieskola.

Så här står det på Wikipedia:

”En blogg (avkortning av webblogg; av engelskans blog, kortform av weblog från de engelska orden ’web’ och ’log’),webbjournal[1] eller webbdagbok är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg och/eller dagboksanteckningar på en webbsida där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp. Många bloggar uppfyller definitionen för ett massmedium.”

För att verifiera mina åsikter har jag ofta kopplat till utredningar eller litteratur, t.ex. när jag ifrågasatte massutredningarna när det gäller barn med bokstavskombinationer hänvisade jag till Statens Beredning för Medicinsk utredning, som i en rapport konstaterade att vetenskapligheten i verktygen som används vid utredningar av barn med misstänkt neurologisk funktionsnedsättning är under all kritik. Är det något som är värt att lyfta fram? Jag tycker det. Har du inte läst denna rapport, här kommer den: Psykiatri_slutredovisning.

Nu har bloggen legat i vila några veckor och vi får se när det kommer något inlägg för diskussion framöver. Det är ju inte så att det saknas ämnen att skriva om. Det enda jag kan lova är att jag inte kommer vika ner mig och även fortsättningsvis lyfta fram ämnen som det läggs lock på eller inte diskuteras.

Har du missat min bloggserie om det pedagogiska nätverket har du något att grotta i. Eller en skola åt helvete.

4 kommentarer

  1. Jag har bloggat sen 2002, fram till år 2005 under pseudonym. Därefter med min riktiga identitet. Jag har dock aldrig presenterat mig som universitetslektor i någon av mina bloggar, utom den jag startade i december 2011. I den bloggen måste jag acceptera att det inte är möjligt att vara helt mig själv. På något sätt representerar man ju sin yrkesutövning och det man skriver sätts i relation till den roll man har. Varför annars presentera sig utifrån den rollen?

    Ja, du skriver i en blogg, men iom att du väljer ämnen som har att göra med din yrkesutövning, är det ofrånkomligt att det du skriver många gånger sätts i relation till din roll som bitr. rektor och nu som rektor.

    Man kan se det så här – dina ord får större tyngd, och därför förväntas ha starkare stöd än din egen erfarenhet, som inte finns någon anledning att misskreditera, men som inte går att kontrollera. Det som sägs, tolkas ju ofta och vad är dina tolkningar av vad som sägs eller sagts. Vi kan tro helt och hållet på ditt ord, men vi kanske inte känner att det räcker för att göra dem till våra egna.

    På så sätt blir din blogg, lite mer än en blogg!


  2. Johan, jag ser fram mot fler inlägg när du får tid och lust till att skriva dem. Din röst behövs definitivt i debatten och det offentliga samtalet om skolan.
    Allt gott!


  3. Hej igen!

    Nu vet jag var gränsen går i denna blogg för vad som är möjligt att skriva i kommentatorsfältet eftersom min kommentar är borttagen.

    Däremot vet jag fortfarande inte vad en blogg är i vidare mening, Det vill säga vilka olika funktioner tusentals bloggar fyller för dess läsare och skrivare. Jag antar att dessa funktioner dels varierar mellan olika så kallade ”communities”, dels förändras över tid.


    • Bloggar är förstås som andra sociala grupper föränderliga, vi vet alltså inte alls vilken effekt de har,

      Jag anser att skoletablissemanget helt svikit lärarkåren och lurat på oss progressivistiska dumheter som inte fungerar. En blogg har inte så mycket makt mot alla proggare som invaderat skolan men man kan ju alltid hoppas.



Kommentera

